Rchr
J-GLOBAL ID:200901004796396753   Update date: Feb. 11, 2024

Hirosawa Aiko

ヒロサワ アイコ | Hirosawa Aiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (1): 解離的対処行動、トラウマ、発達障害、イメージを用いた心理療法、マインドフルネス
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2021 - 2025 Development of a program for preventing the emergence of abused children having potential violence
  • 2023 - 2024 習い事指導者の子どものバーンアウトに対する認識・対応に関する実証的検討
  • 2020 - 2024 保護者によるエデュケーショナル・マルトリートメントの生起・維持メカニズムの解明
  • 2019 - 2021 Examination of the individual characteristics of the speaker that can be inferred from the paralinguistic information of the "voice"
  • 2019 - 2020 大学と小・中学校の連携による「いじめ・学級崩壊・不登校」 を予防する持続可能な学校支援モデルの構築と効果検証
Show all
Papers (31):
  • Ohnishi, Masafumi Hirosawa, Aiko Ohnishi, Kaoru. An examination of risk factors and factors relating to disappearance and improvement of educational maltreatment by parents: A qualitative analysis on cases obtained by interview to specialists working in welfare, medical and educational field. 2023. 47. 75-86
  • 稲月聡子, 廣澤愛子. イメージを用いた心理療法事例にみられる暴力性の検討-被虐待体験を有するプレイセラピー5事例をもとに-. 岡山大学臨床心理学論集(岡山大学大学院社会文化科学研究科・心理相談室紀要). 2022. 19. 13-19
  • Aiko Hirosawa, Masafumi Ohnishi, Miku Sasahara, Shizuka Suzuki, Asami Oda, Hatsuho Ayashiro, Kenichi Matsuki. University Student Volunteers in Elementary and Middle Schools:. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2021. 69. 2. 187-203
  • For the Reinforcement of the Student Support System in the School Support Program. 2021. 46. 45
  • 織田安沙美, 鈴木静香, 廣澤愛子, 大西将史, 笹原未来. 教職志望大学生による学校支援事業における心理職コーディネーターの役割 : 地域組織間連携という特徴に焦点を当てて. 福井大学教育実践研究. 2021. 45. 53-60
more...
MISC (16):
  • 大西 将史, 廣澤 愛子, 笹原 未来, 鈴木 静香, 織田 安沙美, 松木 健一. 教職志望大学生による特別な配慮が必要な児童生徒への支援活動に関する研究 : 保護者の視点から捉えた支援対象児の行動特徴と支援効果-A Study of Support Activities for Children with Special Needs by Pre-Service Student Teachers : Children's Behavioral Features and Support Effects Assessed from the Viewpoint of Parents. 臨床心理学 = Japanese journal of clinical psychology. 2021. 21. 5. 595-607
  • Aiko Hirosawa, Tomohiro Takezawa, Sakiko Ogoshi. Effective Attitudes of Supporters to nourish Independence and Sociality of Children with Developmental Disorders : Analysis of Participant Observation Records in Small-Group Activities. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 415-415
  • Aiko Hirosawa, Masafumi Ohnishi, Toshiyuki Kishi. A creation of a scale for dissociative coping behavior. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 128-128
  • 鈴木 静香, 織田 安沙美, 大西 将史, 廣澤 愛子, 笹原 未来, 松木 健一. Devising the support system of the school volunteer program in collaboration with community organizations. 福井大学教育実践研究. 2016. 41. 37-49
  • 大西 将史, 廣澤 愛子, 笹原 未来, 松木 健一. PH003 非専門家(大学生)による学校支援ボランティアに関する研究(8) : 支援を受けている子どものメンタルヘルスおよび行動傾向(学校心理学,ポスター発表H). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 0. 657-657
more...
Books (9):
  • 学校臨床心理学特論
    放送大学教育振興会 2021 ISBN:9784595141454
  • The Wounds from Abusive Experiences and Their Healing Processes : Establishment of a Process Model of Psychotherapy Using Images
    2020
  • 昔話から学ぶ人間の成長と発達-グリム童話からディズニー作品まで
    2015
  • 昔話から学ぶ人間の成長と発達-グリム童話からディズニー作品まで
    ナカニシヤ出版 2015
  • 新・教職課程シリーズ 教育相談
    一藝社 2014
more...
Lectures and oral presentations  (43):
  • What are educational maltreatment and abuse by parents in Japan ? (2) : An examination of risk factors and factors related to a decrease in and disappearance of educational maltreatment by parents
    (The International Society for the Prevention of Child Abuse & Neglect 2023)
  • What are educational maltreatment and abuse by parents in Japan? (1) : A theoretical and empirical examination of the concepts
    (The International Society for the Prevention of Child Abuse & Neglect 2023)
  • What support helps children who have experienced violence to let go of their violent behavior? -Based on Interview Surveys of Child Welfare Facility Staff
    (APA Psychological Conference 2023)
  • A study on "environment and others' involvement" to prevent the chain of violence: how staff should respond to violence of children residing in institutions
    (Japanese Society for Prevention of Child Abuse & Neglect 2022)
  • かつて暴力に晒されてきた児童にとって暴力はどのような意味を持つのかー児童福祉施設で働く職員へのインタビュー調査からー
    (日本心理学会 2022)
more...
Education (4):
  • 2010 - 2014 Nagoya University
  • 1999 - 2002 Osaka University
  • 1997 - 1999 Osaka University
  • 1993 - 1997 Osaka University
Professional career (3):
  • 人間科学学士 (大阪大学)
  • 人間科学修士 (大阪大学)
  • 心理学博士 (名古屋大学)
Work history (4):
  • 2017/04/01 - 福井大学大学院 福井大学・奈良女子大学・岐阜聖徳学園大学 連合教職開発学研究科 Associate Professor
  • 2007/12/01 - 2017/03/31 福井大学教育地域科学部 附属教育実践総合センター Associate Professor
  • 2005/04/01 - 2007/11/30 愛知教育大学大学院学校教育臨床専攻 Senior Assistant Professor
  • 2002/04/01 - 2005/03/31 愛知教育大学大学院学校教育臨床専攻 Research Associate/Assistant
Committee career (6):
  • 2014 - 日本教育心理学会 一般会員
  • 2012 - 日本心理学会 一般会員
  • 2009 - 日本発達心理学会 一般会員
  • 2008 - 日本社会病理学会 一般会員
  • 2000 - 日本箱庭療法学会 一般会員
Show all
Awards (1):
  • 2012 - 発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞(分担者として) 発達障害児の母親と支援者間をつなぐICTを用いた交換日記帳システム
Association Membership(s) (7):
日本箱庭療法学会 ,  日本社会病理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  アメリカ心理学会 ,  日本心理臨床学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page