Rchr
J-GLOBAL ID:200901004989626772
Update date: Feb. 14, 2024
Kikuchi Eiji
キクチ エイジ | Kikuchi Eiji
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Sociology of education
Research keywords (1):
教育改革、教育社会学、臨床、対話的関係、〈多元的生成モデル〉、他人事≒自分事
Research theme for competitive and other funds (48):
- 2020 - 2023 〈多元的生成モデル〉にもとづく教育政策の再構築に関する総合的研究
- 2018 - 2021 The Clinical Study of Promotion Conditions for Recreating High Schools Based on the " Pluralistic Generation Model "
- 2016 - 2019 A Comprehensive Study of Practices and Structures in Educational Reforms Based on "Pluralistic Generation Model "
- 2016 - 2018 〈多元的生成モデル〉にもとづく教育改革の実践と構造に関する総合的研究
- 2014 - 2017 A clinical study of constructing <pluralistic generation model> in high school education reform
- 2012 - 2016 Synthetic Study on Sustainability and Resilience of Education in Asian Countries
- 2012 - 2015 A Clinical Study of Prantice Structures and Enhancement Processes in Educational Empowerment for "Youth as Citizen"
- 2012 - 2015 アジア諸国における教育の持続可能性とレジリエンスに関する総合的研究
- 2010 - 2013 A clinical study of sustainable practices and their structure in high school educational reforms of Japan
- 2010 - 2012 A clinical study of sustainable practices and their structure in high school educational reforms of Japan
- 2008 - 2010 Comprehensive Study on the Practice and Structure of Educational Empowerment for "Kouki-Kodomo"
- 2006 - 2008 エンパワメントを促す高校づくりの実践と基盤に関する臨床的研究
- 2006 - 2007 Research of Class Evaluation Investigation that Supports Growth of Teacher of University
- 2006 - 2007 Research of Class Evaluation Investigation that Supports Growth of Teacher of University
- 2005 - 2007 Comprehensive study on the practice and structure that enhance public sphere
- 2006 - 2006 アジア太平洋地域の持続可能な開発のための教育に関する国際研究集会に向けた企画調査
- 2006 - 2006 アジア太平洋地域の持続可能な開発のための教育に関する国際研究集会に向けた企画調査
- 2003 - 2005 International Comparative Study on Publicly-funded Privately-run Schools-with special focus on evaluation of public good
- 2003 - 2005 <公共性>を育む高校教育改革の実践と構造に関する臨床的研究
- 2003 - 2005 少子化と地域差を考慮した基礎学力を保障するための小中高一貫教育の総合調査研究
- 2003 - 2005 International Comparative Study on Publicly-funded Privately-run Schools-with special focus on evaluation of public good
- 2002 - 2004 教育における評価研究の在り方に関する日韓比較研究
- 2001 - 2003 A Comprehensive Study on the Practices and Structures of Holistic Educational Reform
- 2001 - 2002 Comparative Study of Curricula of Secondary Schools in Japan and Germany
- 2000 - 2002 Research for the recent function of classroom management and pupil behavior in elementary schools
- 2000 - 2002 An International Study on Practices of Alternative Education and Its Administration
- 2000 - 2001 オルタナティブな学び舎における〈公共性〉の生成と変容に関する質的研究
- 1999 - 2000 ホリスティックな高校教育改革の実践と構造に関する研究
- 1998 - 2000 A comprehensive Study on the Structures and Practices of Welfare Education and Volunteer Learning
- 1998 - 1999 Positive Research on Extension Courses of High School
- 1998 - 1999 総合学科・総合選択制高校のアカウンタビリティの研究
- 1997 - 1999 Current Situation of the Upper Secondary School Students' Competence for Decision of Their Future Way of Life and the Teacher's Effect
- 1997 - 1998 ホリスティックな学校づくりに関する臨床的研究
- 1996 - 1997 都道府県における高等学校の再編計画に関する研究-教育の多様化と資源配分の観点から
- 1995 - 1997 A Comprehensive Study on the Contemporary Structures and Practical Measures for School Refusal Phenomenon
- 1996 - 1996 教員の職能成長を促進する勤務校の特性に関する実証的研究
- 1996 - 1996 単位制高等学校の意味と機能に関する実証的研究
- 1995 - 1995 単位制高等学校の社会的機能に関する実証的研究
- 1995 - 1995 教員の転任が職能成長と学校経営に及ぼす影響に関する実証的研究
- 1994 - 1995 Basic and Facts-finding Research on Actual State of Guidance in Induction Training for Beginning Teachers by Advising Teachers and Their Consciousness
- 1994 - 1994 単位制高等学校の構造と機能に関する実証的研究
- 1994 - 1994 教員評価制度の比較研究
- 1993 - 1994 近年の自然科学・社会科学等の進展・転換に鑑みての教育科学の学的存立基盤の再検討-教育科学の新しいパラダイム構築の基礎作業として-
- 1992 - 1994 The Co-operative Research on Improvement of Curriculum-Planning and Crediting in Senior High Schools
- 1993 - 1993 教育経営研究の学術性と有用性に関する分析的・実証的研究
- 1993 - 1993 総合選択制・単位制高等学校の社会的機能に関する実証的研究
- 1992 - 1993 The Empirical Study on the Populalizability of Some Models for the High School Education Reforms
- 1989 - 1990 中等教育の構造変動と機能変容に関する実証的研究-職業準備教育を中心に-
Show all
Papers (115):
-
菊地 栄治. インクルーシブな教育社会の構築 : 高校教育の現代的課題 (特集 多様性を認める高校教育を目指して). 月刊高校教育. 2016. 49. 7. 22-25
-
菊地 栄治. 高校教育の近未来を捉え直す : 大学と社会が変わっていくために (変わる高校と大学改革). IDE : 現代の高等教育. 2016. 579. 55-60
-
The Future of Teacher Education at Waseda University : With Reference to Questionnaires Conducted on Graduates. 2016. 30. 1. 189-209
-
KIKUCHI Eiji. "Quality Assurance" Problems and the Structural Transformation of Learning::Reconstruction based on studies of high school education. The Journal of Educational Sociology. 2016. 98. 0. 51-70
-
Critical Discussion on the Teacher Education Reform and Future Perspective in the Study of Educational Administration : Possibilities of <Pluralistic Generation Model>. Journal of JASEA. 2016. 58. 0. 13-23
more...
MISC (33):
-
Teacher Education Research Forum : Inquiry into the Present Time of Education Cultivating Teachers with Practical Expertise : Theme : What Has Been Asked in Education : For Each Child's Life to Glitter. 2020. 10. 106-126
-
池田 賢市, 菊地 栄治, 市野川 容孝. 学校と社会の能力主義を問い直す (特集 アディオス! 能力主義). 教育と文化 : 季刊フォーラム. 2020. 98. 7-29
-
菊地 栄治. 「主体的学び」から読み解く新学習指導要領 (特集 「探究型」の学びの行方 : 新高校学習指導要領の可能性と課題). 教育と文化 : 季刊フォーラム. 2020. 99. 4-12
-
菊地 栄治. ポストコロナ社会をどう創るか? : ケアとしての「他人事≒自分事」 (特集 クライシスの後で : 戻るべき「日常」とは?). 教育と文化 : 季刊フォーラム. 2020. 100. 90-101
-
菊地 栄治. 書評 中村瑛仁著『〈しんどい学校〉の教員文化 : 社会的マイノリティの子どもと向き合う教員の仕事・アイデンティティ・キャリア』. 日本教師教育学会年報. 2020. 29. 107-109
more...
Books (70):
-
『新たな学びの構築へ-コロナ危機から構想する学校教育-』
アドバンテージサーバー教育文化総合研究所編 2021
-
「縮小期」後期の高校教育改革を問い直す-〈多元的生成モデル〉の可能性-
2021
-
3.11を心に刻んで
岩波書店 2021 ISBN:9784002710426
-
人間教育をめざしたカリキュラム創造 : 「ひと」を教え育てる教育をつくる
ミネルヴァ書房 2020 ISBN:9784623088447
-
能力2040 : AI時代に人間する
太田出版 2020 ISBN:9784778316945
more...
Education (1):
- The University of Tokyo Graduate School, Division of Education Sociology of Education
Professional career (1):
Committee career (2):
- 2017/10 - 現在 日本教育社会学会 理事
- 2017/10 - 2019/09 日本教育社会学会 研究委員会委員長
Association Membership(s) (2):
Return to Previous Page