Rchr
J-GLOBAL ID:200901005533050603   Update date: Sep. 03, 2022

Kato Yasuhiro

カトウ ヤスヒロ | Kato Yasuhiro
Affiliation and department:
Research field  (1): Aesthetics and art studies
Research keywords  (2): 書道科教育学 ,  書論・書道史
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 書論・書道史、書道科教育学
MISC (11):
  • 荒井一浩, 加藤泰弘, 大野幸子, 国定貢, 後藤浩, 齋藤正夫, 鈴木幸子, 五月女章子. 有為な書道教員を養成するための教材開発・新たな授業実践を通して考える. 東京学芸大学附属学校研究紀要. 2018. 45集. 0. 81-91
  • The Issues and Future Prospects for Calligraphy Education in Japan and Korea (part.1). 2014. 2. 19-32
  • Creating Calligraphy Education to Develop Abilities of Thought,Judegment,and Expression. JOURNAL OF JAPAN ASSOCIATION OF UNIVERSITEIS OF EDUCATION 31. 2013. 第31集. 119-131
  • 書教育の課題と展望-日本の書写・書道教育はどのような方向に向かうのか-. 東アジア書教育論叢. 2011. 1. 36-52
  • 荒井一浩, 加藤泰弘, 中村和弘, 松本貴子. 書写と書道の一貫性のあり方に関する基礎研究-児童、生徒の毛筆への意識と表現力を中心として-. 2005. /19,21-29
more...
Books (3):
  • 教えて先生!書のきほん
    芸術新聞社 2011 ISBN:9784875862772
  • ひらがないろは
    日本地域社会研究所 2006 ISBN:489022856X
  • 書家101
    新書館 2004 ISBN:4403250742
Lectures and oral presentations  (4):
  • The revision highlights of high school course of study in calligraphy
    (2018)
  • 附属学校と大学の連携-三年間にわたる取り組みの報告-
    (日本教育大学協会 全国書道教育部門 2005)
  • 書写と書道の接続に関する実践的研究
    (2003)
  • 書写と書道の一貫性のあり方に関する基礎研究-児童、生徒の表現力を中心として-
Works (49):
  • 「児童・生徒の認識と学習感の発展を支える小・中・高一貫した教育課程の開発」中学校公開授業
  • 三大家登場の背景
  • 書道教育の課題と展望(1)
  • 書道教育の課題と展望(2)
  • 書道教育の課題と展望(3)
more...
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page