Rchr
J-GLOBAL ID:200901006335523071   Update date: Feb. 01, 2024

Kodama Osamu

Kodama Osamu
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2011 - 2012 The Research for development of a method of analyzing the function of questioning in social studies lesson, based on theories of contrastive explanation model and abduction
  • 1999 - 2000 社会科教育における態度概念の論理分析に関する基礎研究
Papers (14):
  • Kodama O. A Contrastive Approach to Questions in Social Studies. Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies. 2009. 70. 0. 11-20
  • Kodama Osamu, Onitsuka Taku. A contrastive analysis of understanding concept in social studies. Journal of the Research Center for Educational Practice. 2009. 17. 17. 1-11
  • Kodama O. Implicit Normatives in Social Studies. Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies. 2001. 55. 0. 1-10
  • Kodama O. On a Tacit Understanding of Commitments in Social Studies(Part 2). Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies. 1999. 50. 0. 71-80
  • KODAMA Osamu. A Semantical Analysis of Normatives in Social Studies. Journal of the Center for Educational Research and Practices. 1997. 4. 117-132
more...
MISC (29):
  • 兒玉 修. 学習習慣と学習能力. EduNews Kyushu(東京教育研究所九州分室). 2014. 15. 18-19
  • 兒玉 修. 概念の再編とメタ・コントラスト. 東書E-ネット(東京書籍)http://ten.tokyo-shoseki.co.jp. 2013
  • 兒玉 修. 教育内容の常套句化によって排除されるもの. 東書E-ネット(東京書籍)http://ten.tokyo-shoseki.co.jp. 2012
  • 兒玉 修. 対比による理解を求める社会科. 東書E-ネット(東京書籍)http://ten.tokyo-shoseki.co.jp. 2010
  • 児玉 修. 服部一秀著, 『現代ドイツ社会系教科課程改革研究-社会科の境界画定-』, 風間書房, 2009年, 399頁, 12,500円+税. 社会科研究. 2010. 72. 0. 67-68
more...
Books (22):
  • 小中一貫・連携教育の実践的研究:これからの義務教育の創造を求めて
    東洋館出版 2014
  • 小中一貫・連携教育の理念と実践:「美郷科カリキュラム」の実践
    東洋館出版 2013
  • 社会科教育事典(新版)
    ぎょうせい 2012
  • 新社会科教育学ハンドブック
    明治図書出版 2012
  • 社会認識教育の構造改革:ニューパースペクティブにもとづく授業開発
    明治図書出版 2006
more...
Lectures and oral presentations  (47):
  • 社会科授業における思考指導について
    (宮崎県中学校教育研究会社会科部会研究部総会 2015)
  • 「理由による正当化」から社会科授業を読み直す
    (第60回全国社会科教育学会研究大会 2011)
  • 社会認識の方法原理としての対比
    (東呉大学外国語学院2011年多言語多文化同時学習支援/国際シンポジウム 2011)
  • 社会科授業における反論について
    (宮崎県中学校教育研究会社会科部会研究部総会 2009)
  • 社会科における読解力とは?
    (宮崎県小学校教育研究会社会科部会夏季特別研修会 2008)
more...
Education (2):
  • - 1980 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
  • - 1977 Hiroshima University Faculty of Education
Professional career (1):
  • Master of Education (Hiroshima University)
Work history (5):
  • 2020/04 - 現在 Kyushu University of Health and Welfare
  • 2002/02 - 2018/09 University of Miyazaki
  • 1989/01/01 - 2002/01/31 University of Miyazaki Faculty of Education
  • 1982/01/01 - 1988/12/31 University of Miyazaki Faculty of Education
  • 1980/10/01 - 1981/12/31 University of Miyazaki Faculty of Education
Committee career (14):
  • 2010/04 - 現在 宮崎県NIE推進協議会委員
  • 2015/04 - 2018/03 佐賀大学附属図書館外部評価委員
  • 2014/06 - 2016/03 宮崎市教育委員会 魅力ある学校づくり調査研究委員会委員
  • 2014/10 - 2015/06 宮崎県教育委員会 明日の宮崎の教育を考える懇話会議長
  • 2012/04 - 2014/04 宮崎市 宮崎市総合計画審議会委員長
Show all
Association Membership(s) (3):
社会系教科教育学会 ,  日本社会科教育学会 ,  全国社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page