Rchr
J-GLOBAL ID:200901006466610123
Update date: Apr. 17, 2024
Arashi Yoko
アラシ ヨウコ | Arashi Yoko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Japanese language education
, Japanese linguistics
, Linguistics
Research keywords (8):
特殊拍
, アクセント
, 日本語教授法
, 日本語教師養成
, 音声教育
, 日本語音声学
, 日本語教育
, Phonetics
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2020 - 2023 看護・介護現場の接触場面における方言使用実態の調査と方言学習用アプリ教材の開発
- 2015 - 2020 Database construction and classroom practice in the development of a JSL teacher training program as a collaborative project with English Education
- 2015 - 2019 Development of an easy-to-use self-study system for Japanese pronunciation
- 2010 - 2014 Developing a methodology for making learning materials to study the listening-comfortable language in order to accommodate to a local society
- 2010 - 2011 Research on the unit that influences prosody in central and northwestern Kyushu dialect speakers
- 2006 - 2008 Development of a Japanese Dialect Text for Foreign Learners who Live in Regional Hub Cities- the Construction of Its Doctrine and the Writing of a Textbook
- 2006 - 2007 持続時間及びピッチ変動が長音の知覚に与える影響の方言差
- 長音の知覚
- Perception of Long Vowels
Show all
Papers (19):
-
Yoko Arashi. Student Beliefs and Attitudes about English Use as an Intermediary language in Japanese Language Class. KYORIN UNIVERSITY JOURNAL. 2022. 39. 57-73
-
A Study on Using English as an Intermediary Language in Japanese Language Teaching. 2019. 36. 13-25
-
ARASHI Yoko・KURABAYASHI Hideo・TAGAWA Yukinori. Using English as an Intermediary Language in Introductory or Beginning Japanese Classes: Analysis of Video Data on Classroom Teaching. 2019. 25. 2. 3435
-
嵐 洋子. 研究ノート:日本語教育における媒介語の使用について -文法訳読法からコミュニカティブ・アプローチまで-. 杏林大学外国語学部紀要. 2018. 30. 135-148
-
嵐 洋子. 実践報告:日本語教師養成プログラムにおける教育実習の実践と成果-学生の振り返りレポートから-. 杏林大学外国語学部紀要. 2015. 27. 269-278
more...
MISC (1):
-
Kyorin University advanced Japanese training programme. Kyorin annual review of Japanese language education. 2009. 3. 1-7[含 英語文要旨]
Books (2):
-
「評価」を持って街に出よう -「教えたこと・学んだことの評価」という発想を超えて
くろしお出版 2016 ISBN:4874246869
-
日本語教育のためのタスク別書き言葉コーパス
ひつじ書房 2014
Lectures and oral presentations (11):
-
初級日本語教育における媒介語としての英語使用-学習者向けアンケート調査の結果から-
(日本語教育学会春季大会 2020)
-
地域語によるコミュニケーションを支援する聞き取り学習システムの開発
(地域語によるコミュニケーションを支援する聞き取り学習システムの開発 2019)
-
英語を媒介語とした初級日本語の指導
(多様化する日本語教育 第2回研究会 2019)
-
大学の英語教育と連携した日本語教師養成プログラムの開発-初級日本語教育における媒介語としての英語使用-
(2018年度 日本語教育学会春季大会 2018)
-
持続時間及び高さの変動が長音の知覚に与える影響-中国語北方方言を母語とする日本語学習者を対象とした調査報告-
(第九回国際日本語教育・日本研究シンポジウム 2012)
more...
Education (4):
- 2002 - 2006 大阪大学大学院 文学研究科
- 1999 - 2002 Yokohama National University
- 2000 - 2001 University of Durham MA Linguistics and English Language
- 1995 - 1999 Seijo University Faculty of Arts and Literature Department of English Literature
Professional career (1):
Work history (8):
- 2022/04 - 現在 Kyorin University Faculty of Foreign Studies Department of English Professor
- 2011/04 - 2022/03 Kyorin University Faculty of Foreign Studies
- 2005/04 - 2011/03 Kyorin University Faculty of Foreign Studies
- 2003/04 - 2005/03 Otemon Gakuin University
- 2002/04 - 2005/03 Ryukoku University
- 2002/04 - 2003/03 関西外語専門学校 留学生センター 非常勤日本語講師
- 2001/08 - 2002/03 (株)アクティブラーニング 非常勤日本語講師
- 2001/07 - 2002/03 (財)海外日系人協会 日系人支援事業 非常勤日本語講師
Show all
Committee career (1):
- 2016/09 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
Association Membership(s) (4):
日本語学会
, 社会言語科学会
, 日本語教育学会
, 日本音声学会
Return to Previous Page