Rchr
J-GLOBAL ID:200901007110767113   Update date: Jan. 30, 2024

ARAKI, Masanobu

アラキ マサノブ | ARAKI, Masanobu
Research field  (1): Sports science
Research keywords  (8): Motor Control ,  覚醒 ,  フィードバック ,  情報処理 ,  運動制御 ,  Motor Control ,  スポーツ心理学 ,  Sport Psychology
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2015 - 2018 A biomechanical analysis of lifesaving board paddling on a paddle board ergometer
  • 2016 - こころと身体の相互循環因果関係
  • 2012 - 2015 A study on board paddling for the improvement of rescue abilities during surf rescues
  • 1993 - 1993 一流選手の黙想に関する生理心理学的分析
  • 一流選手の安静時と黙想時の脳波の比較
Show all
Papers (24):
  • Aya NAKAO, Yuko SAKAGUCHI, Shinji YAMAMOTO, Masanobu ARAKI. The trends of sports coaching seminars. 2022. 5. 33-43
  • Yuko SAKAGUCHI, Aya NAKAO, Shinji YAMAMOTO, Masanobu ARAKI. Trends in research on transformational leadership theory in sports and the necessity for its introduction into university sports. 2022. 5. 19-31
  • Shinji YAMAMOTO, Masanobu ARAKI. An annual investigative report of University Personality Inventory for undergraduate students at Nihon Fukushi University. 2022. 5. 67-72
  • Motoyoshi Miyama, Azusa Uematsu, Tatsuya Urata, Hiroya Endo, Hirokazu Arai, Kentaro Nakatsuka6. Kinematic comparison of trunk and lower limb motions during lifesaving maximal knee paddling in elite and sub-elite board paddlers. Jpn. J. Marit. Activity. 2021. 9. 3. 64-73
  • Aya NAKAO, Shinji YAMAMOTO, Masanobu ARAKI. A report on sports mental training seminar at Nihon Fukushi University, Center for Sports Sciences, 2919. 2021. 4. 31-41
more...
MISC (31):
more...
Books (8):
  • 『これから学ぶスポーツ心理学 改訂版』
    大修館書店 2018
  • 情動と運動
    朝倉書店 2016
  • スポーツ精神生理学
    西村書店 2012
  • パラリンピック選手の競技力強化対策-主として医科学的視点より-
    臨床スポーツ医学 2011
  • これから学ぶスポーツ心理学
    大修館書店 2011
more...
Lectures and oral presentations  (12):
  • SMT指導士の立ち位置
    (日本スポーツメンタルトレーニング指導士の立ち位置 2018)
  • 課題中に呈示される誘導刺激がターゲットとの協調に与える影響
    (日本体育学会第69回大会 2018)
  • 到達把握運動の制御機序-前庭情報の寄与に関する実験研究-
    (日本スポーツ心理学会第44回大会 2017)
  • ターゲットの不確実性に対する幼児の 捕捉行為と頭部の変位パターンの特徴
    (日本体育学会第68回大会号 2017)
  • 幼児の捕捉行為遂行過程の発達的変化 -頭部の変位に着目して-
    (日本スポーツ心理学会第43回大会 2016)
more...
Works (12):
  • SMT指導士の立ち位置
    荒木雅信 2019 -
  • アーチェリー・ナショナルチームへの科学サポートと今後について
    2003 -
  • 平成13年度アーチェリー・ナショナルチームに対するサポート活動と今後の計画
    2001 -
  • Report on Scientific Support and Vision to Archery national team in 2001
    2001 -
  • 平成11年研究報告「臨床スポーツ心理学の構築に向けて」(3)
    1999 -
more...
Education (4):
  • 1980 - 1983 University of Tsukuba Graduate School, Division of Physical Fitness and Science
  • 1978 - 1980 University of Tsukuba Graduate School, Division of Physical Education
  • 1970 - 1974 Osaka University of Health and Sport Sciences Faculty of Physical Education Department of Physical Education
  • - 1974 Osaka University of Health and Sport Sciences Faculty of Physical Education
Professional career (4):
  • 体育学士 (大阪体育大学)
  • 体育学修士 (筑波大学大学院)
  • 教育学修士 (筑波大学大学院)
  • Ph.D (Osaka University of Health and Sport Sciences)
Work history (9):
  • 2018/04 - Professor Emeritus
  • 1993/04 - 2018/03 Faculty of Sport Education Professor
  • 1992/04 - 2018/03 Associate Professor
  • 1992/04 - 2018/03 Associate Professor
  • 2000/04 - 2017/03 Professor
Show all
Committee career (12):
  • 2017/03 - 現在 JPC特別強化委員会 委員
  • 2005/04 - 2021/06 日本パラリンピック委員会 運営委員会 委員
  • 2006/06 - 2021/03 日本障がい者スポーツ協会 科学委員会 委員長
  • 2016/11 - 2019/11 Japanese Society of Sport Psycholigy President
  • 2016/11 - 2019/11 日本スポーツ心理学会 会長
Show all
Awards (4):
  • 2021/03 - 大阪体育学会 大阪体育学会学会賞 バスケットボール選手における輻輳開散運動の潜時と速度に関する実験的研究
  • 2019/04 - (公財)ミズノスポーツ財団、日本スポーツ協会、日本オリンピック委員会 ミズノスポーツメントール賞
  • 2017/03 - 大阪体育学会 大阪体育学会奨励賞 スポーツ傷害の受容における臨死5段階モデルの適用
  • 2017/03 - 大阪体育学会 大阪体育学会奨励賞 スポーツ傷害の受容における臨死5段階モデルの適用
Association Membership(s) (8):
アジア南太平洋スポーツ心理学会(ASPASP) ,  Osaka Society of Physical Education ,  国際スポーツ心理学会 ,  Japanese Society of Sport Psycholigy ,  Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences ,  アジア南太平洋スポーツ心理学会 ,  日本生理心理学会 ,  日本体育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page