Rchr
J-GLOBAL ID:200901007614531048   Update date: Jan. 17, 2024

Uda Hikaru

ウダ ヒカル | Uda Hikaru
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (3): 教育心理学 教授学習過程 ファカルティ・ディベロップメント ,  Faculty Development ,  Educational Psychology
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2000 - 大学における授業方法の開発・研究
  • 2000 - Giving effective lectures with 'The Brief Report of the Day'
  • 大学の授業改善
Papers (10):
  • 宇田 光. 米国における学校安全への対応(1) -銃対策を中心に-. 南山大学教職センター紀要. 2016. 1. 15-29
  • 宇田 光. 宇田 光・市川 哲・池田 実 訳著 アメリカの小学校における肯定的な行動への介入と支援(PBIS)資料 ー オレゴン州ガーフィールド小学校の場合. 生徒指導研究報告 (生徒指導士認定協会). 2014. 12. 1-9
  • 宇田 光. 体罰が子どもにもたらす影響 -近年における実証的研究の展開. 学校カウンセリング研究. 2013. 13. 27-32
  • 宇田 光. 宇田 光・水野康樹・市川哲 ピアミディエーション・プログラムについて. 学校カウンセリング研究. 2013. 13. 33-36
  • 宇田 光. PBL(問題に基づく学習)とその効果 ー近年のメタ分析結果を中心とする検討. 南山大学人間関係研究センター紀要 『人間関係研究』. 2006. 5. 1-14.
more...
MISC (5):
  • 宇田 光. 当日ブリーフレポート方式による講義における協同学習 ーペア学習を組み込んだBRD. 学校カウンセリング研究. 2006. 8. 35-40.
  • The Effects of Using a New Form of Lecturing, "A Brief Report of the Day (BRD)": Experimental Comparisons of Students' Interest, Understanding, and Concentration. "jointly worked". Journal of the Liberal and General Education Society of Japan. 2003. 25, 89-95
  • Giving effective lectures with "The Brief Report of the Day". Journal of Matsusaka University. 2001. 19, 1, 43-55
  • Trends in Reforming Courses at Universities and Junior Colleges "jointly worked". Journal of Matsusaka University. 2000. 18, 1-18
  • Solutions Found around Students Who Hesitate to Attend Junior High School: A View from the Solution-Focused Approach. The Japanese Journal of School Counseling. 1999. 2, 5-12
Books (19):
  • 原著 Melissa Stormont et al. 2008 Implementing Positive Behavior Support Systems in Early Childhood and Elementary Settings. Corwin Press.
    Corwin Press. 2016
  • 市川千秋監修 宇田光・渡邊賢二編 生徒指導士入門テキスト2
    学事出版 2016
  • 「発達の理論」「身体と運動機能」 鈴木真雄・谷口篤・宇田 光(編著) 教育支援の心理学 - 発達と学習の過程 Pp.17-27. Pp.31-39.
    福村出版 2010
  • 授業における学習指導 (西口利文・高村和代編 『教育心理学』) Pp.67-76.
    ナカニシヤ出版 2010 ISBN:9784779504778
  • 生徒指導に役立つブリーフカウンセリング 市川千秋(監修) 宇田光・八並光俊・西口利文(編) 学校心理学入門シリーズ3 ー臨床生徒指導 Pp.51-63.
    ナカニシヤ出版 2009 ISBN:9784779503900
more...
Lectures and oral presentations  (7):
  • 宇田 光・市川千秋・松山康成・工藤 弘・福井龍太・有門秀記・西口利文 ポジティブ生徒指導の動向(2) -PBISの理論と実践を中心に
    (日本教育心理学第58回総会 2016)
  • 宇田 光・市川千秋・工藤 弘・福井龍太・有門秀記・西口利文 ポジティブ生徒指導の動向(1) -全校指導体制でいじめ・不登校を劇的に改善する方法
    (日本教育心理学第57回総会 自主シンポジウム 2015)
  • 当日レポートを活用した講義の実際
    (大学教育改革フォーラムin東海2014 2014)
  • BRD(当日ブリーフレポート方式)を用いた講義の実際 -主体的な学びと評価を中心に
    (第19回大学教育研究フォーラム 2013)
  • 現代懐疑主義と心理学 -- 油断できない時代の護心術
    (日本学校カウンセリング学会 第25回大会・研修会 2010)
more...
Education (2):
  • Nagoya University
  • Nagoya University Graduate School, Division of Education
Professional career (1):
  • 教育学修士
Committee career (1):
  • 日本学校カウンセリング学会 理事
Association Membership(s) (11):
THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF GUIDANCE AND COUNSELING ,  American Educational Research Association ,  日本学校カウンセリング学会 ,  大学教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  Liberal and General Education Society of Japan ,  Japanese school counseling association ,  American Educational Research Association ,  The Japanese association of educational psychology ,  The Japanese psychological association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page