Rchr
J-GLOBAL ID:200901008101034070   Update date: Mar. 29, 2024

Arima Hiroshi

アリマ ヒロシ | Arima Hiroshi
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (2): 教育心理学 ,  Educational Psychology
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 共同記憶に関する研究
  • 認知過程と学校カウンセリング
  • Cognitive Process and School Counseling
Papers (43):
  • Hiroshi Arima, Takumi Arima. Student's Understanding of Improvement of Educational Environment for Teacher Shortage. Annual Report of The Teacher Training Course in Faculty of Engineering. 2024. 10. 3-18
  • 有馬 比呂志. 新型コロナウイルス感染症蔓延時の「教育実習」と「介護等体験」の対応. 近畿大工学部教職課程年報. 2022. 8. 15-19
  • Hiroshi ARIMA, Tatsuhiro MICHIKAMI, Makoto YOSHIKAWA. Factors Affecting on Career for Space Science Consideration on The Questionnaire for “HAYABUSA” and “HAYABUSA 2” staff. 2022. 8. 3-14
  • ARIMA Hiroshi. Effects of reasons for taking a teacher training course on students' continuation of learning in the difficult course situation. 2019. 6. 3-13
  • YAMANE Takafumi, TANAKA Hikaru, ARIMA Hiroshi, CHUJO Kazumitsu. The attitudes of university students in a teacher training course on ICT utilization. Hiroshima Psychological Research. 2018. 17. 17. 35-45
more...
Books (17):
  • 新・教職課程演習 第8巻 特別活動・生徒指導・キャリア教育
    協同出版 2021
  • Guidance and Counselling
    kyodo shyupan 2014
  • 発達と教育の心理学
    あいり出版 2011
  • 初等教育学入門
    レタープレス 2010
  • 子どもはどう考えるか:認知心理学から見た子どもの思考
    おうふう 2010
more...
Lectures and oral presentations  (42):
  • 教員不足に向けた教育環境の改善に対する大学生の認識
    (中国四国心理学会第79回大会 2023)
  • JAXA「はやぶさ」関係者は何に影響を受けて宇宙に興味を持ったか
    (中国四国心理学会 第77回大会(岡山大学) 2021)
  • 教職志望理由と教職履修困難事態における学習継続
    (中国四国心理学会第75回大会(香川大学) 2019)
  • レポート作成における読み手を意識した文章作成方略尺度の開発
    (日本教育心理学会第59回総会(名古屋大学) 2017)
  • 授業でのICT活用に対する教員志望大学生の意識-ICT機器の利用頻度と利用に関する効力感の関係から-
    (日本教育心理学会第59回総会(名古屋大学) 2017)
more...
Works (2):
  • 文部省スクールカウンセラー活用調査研究
    1998 - 1999
  • Investigation of School Counselors
    1998 - 1999
Education (2):
  • - 1989 Hiroshima University
  • - 1989 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
Professional career (2):
  • Ph.D. (Hiroshima University)
  • 文学修士 (広島大学)
Work history (8):
  • 2016 - 現在 Hiroshima University
  • 2012/04 - 現在 Kindai University Professor
  • 2000/10 - 2016/03 Hiroshima University School of Education
  • 2003/04 - 2012/03 Hiroshima Bunkyo Women's University Faculty of Human Science
  • 1989/05 - 2012/03 KINDAI University Faculty of Engineering
Show all
Committee career (13):
  • 2022/06 - 現在 近畿大学附属広島高等学校・中学校東広島校 学校関係者評価委員
  • 2019/04 - 現在 JST 広島大学グローバルサイエンスキャンパス広島コンソーシアム 運営委員
  • 2015 - 現在 中国四国心理学会 監事
  • 2020/04 - 2022/03 中国四国私立大学教職課程研究連絡協議会 監事
  • 2018/04 - 2022/03 教育ネットワーク中国 運営委員会委員
Show all
Association Membership(s) (6):
THE JAPAN ASSOCIATION FOR SCHOOL MENTAL HEALTH ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  日本認知心理学会 ,  中国四国心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page