Rchr
J-GLOBAL ID:200901008106722071
Update date: Jan. 30, 2024
Nishihira Tadashi
ニシヒラ タダシ | Nishihira Tadashi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Education - general
, History of thought
, Religious studies
Research keywords (6):
心理学思想史
, 宗教心理学
, 教育人間学(人間形成論)
, History of Psychology
, Psychology of Religion
, Philosophy and psychology of Human Life cycle
Research theme for competitive and other funds (27):
- 2022 - 2025 自己超越的感情の生起メカニズムに関する心理・生物・情報学的研究
- 2020 - 2025 ブータン社会における次世代支援とモラル育成-サステナビリティとスピリチュアリティ
- 2019 - 2021 身体技法の習得プロセスの分析を通じた心身問題の克服
- 2018 - 2021 A Study of Spiritual Care in Contemporary Japan and its Role in Society
- 2017 - 2020 Comparative Religious Reflections on the Development of Izutsu's Oriental Philosophy
- 2016 - 2020 Study on curriculum, learning plan, accreditation and staff training of alternative schools in Japan
- 2016 - 2020 Construction of a Theory of Care based on the Idea of "Nothingness" and its Clinical Pedagogical Position
- 2015 - 2020 Educational-philosophical investigation of care and spirityality
- 2013 - 2018 Multidisciplinary Research on Dynamic Order Formation within Schools and Other Educational Spaces
- 2012 - 2016 A development and a validation of the public comprehensive curriculum and self-evaluation method in Wordorf schools in Japan
- 2012 - 2015 The international comparative study to the intersectional practical relation between "Life-dignity" education and human rights education
- 2010 - 2015 The problem of 'spirituality' through the alternative educations and the idea of 'keiko, training, exercise and expertise'
- 2008 - 2011 A Case Study on Waldorf Education in Japan from the Viewpoint of Holistic Education
- 2007 - 2009 The international comparative research into the curriculum on functions of the life-science concerning with an education of human dignity
- 2007 - 2009 Research on the structure of practical knowledge of teaching and learning skills
- 2006 - 2009 Clinical and Philosophical Consideration on the anthroposophical community through a participant observation into the Waldorf school
- 2005 - 2006 A positive research concerning with the right value and developmentsubject of life-scientific thoughts in education of "Life-Dignity".
- 2005 - 2005 ホリスティックな教員養成・研修システムの先進事例を検証する国際研究会議の企画調査
- 2002 - 2005 The Educational-Philosophical Investigation of the Steiner-education through the interview for Steiner school Alumni
- 1998 - 2000 The educational-philosophical Investigation of the Capacity of Facilitators in the Field Education
- 1995 - 1996 The Educational Research of Learning through Experience in Groupworks and Volunteers
- 宗教心理学
- 東洋の心理学
- ライフサイクルの人間学
- Psychology of Religion
- Psychology of the East
- The Philosophy and Psychology of Life Cycle
Show all
Papers (32):
-
西平 直. 「わきまえる」ということ-貝原益軒「よき程」を読み替える. 『ひらく』(佐伯啓思監修、A&F). 2021. 5. 202-211
-
Tadashi Nishihira, Jeremy Rappleye. Unlearning as (Japanese) Learning. Educational Philosophy and Theory (EPAT), Japanese Special Issue. 2021. 1-13
-
西平 直. 養生-自己形成の諸実践(self-cultivation )の一形態. 『ひらく』(佐伯啓思監修、A&F). 2020. 4
-
西平 直. スピリチュアルケアの使命-精神分析との対話から. スピリチュアルケア研究. 2020. 4. 3-16
-
西平 直. 稽古と修養-日本におけるself-cultivation. 『ひらく』(佐伯啓思監修、A&F). 2020. 3. 238-247
more...
MISC (113):
-
エッセイ「カラッポの美学-手放すこと・その前・その後」. TASC Monthly Tabacco Academic Studies center. 2020. 537. 3-3
-
西平 直. ラジオ講義「ことばで探る稽古の極意」NHKラジオ第二放送. 2020
-
西平 直. 講演「弱さと生きる-子供・おとな・保育」. 武蔵野大学子ども発達学科リカレント企画、シンポジウム報告書. 2020
-
西平 直. 講演「ジェネレイショナル・サイクルとは何か-人生の法則と偶然」. 東京経済大学『学生相談室報告書』. 2019. 39. 95-117
-
西平 直. 一人の時間の中で育つもの-孤独とその裏側. 児童心理. 2018. 1-10
more...
Books (33):
-
養生の思想
春秋社 2021
-
井筒俊彦と二重の見
未来哲学研究所・ぷねうま舍 2021
-
無心のケア
晃洋書房 2020
-
修養の思想
春秋社 2020
-
未来創成学の展望-逆説・非連続・普遍性に挑む
ナカニシヤ 2020
more...
Lectures and oral presentations (31):
-
教育は欲望を促すことか・抑えることか-ブータンの教育現場から
(博報財団Educator Gatheringシリーズフォーラム第3回 2019)
-
稽古と無心-「しなやかさ」の系譜
(京都大学エグゼクティヴ・リーダーシップ・プログラム 2019)
-
弱さを見る眼-『狼に育てられた少女』の話から
(武蔵野大学教育学部子ども発達学科 シンポジウム 2019)
-
身体
(国際日本文化研究センター『日本の近代思想を読み直す』研究会 2019)
-
反転するスピリチュアリティ-「教育 vs.スピリチュアリティ」の事例から
(「本当のスピリチュアリティとは」日本トランスパーソナル学会 2019)
more...
Education (1):
- 1980 - 1982 東京都立大学大学院 人文科学研究科 哲学
Professional career (3):
- (BLANK) (Tokyo Metropolitan University)
- (BLANK) (The University of Tokyo)
- (BLANK) (The University of Tokyo)
Association Membership(s) (2):
Return to Previous Page