Rchr
J-GLOBAL ID:200901009473532340   Update date: Jun. 01, 2021

Hori Miwako

Hori Miwako
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (4): Play therapy ,  Development support ,  Autistic Spectrum Disorder ,  自閉症スペクトラム障害, 発達支援, プレイセラピー
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2017 - 現在 自閉症スペクトラム障害児・者の自己理解発達に基づく心理社会的支援の検討 ~ 発達段階に応じた家族支援・本人支援の多様性の視点から ~
Papers (6):
  • The Development of ' The Senses of Self ' in Children with Autism Spectrum Disorder - the Viewpoint of the Intersubjective Interactions-. 2019. 11. 77-82
  • 相互に学びあえるゼミ実習の試み-特別支援教育における通常学級での支援と学びから-. 地域と臨床. 2008. 17号. 90-99
  • 学校心理臨床とのかかわり. 『地域と臨床』. 2005. 14号. 11-16
  • 軽度発達障害児への発達援助-地域における発達援助システムの試みから-. 『地域と臨床』. 2003. 12号. 7-13
  • 地域における発達援助システムの試み. 『教育』. 2002. 2002年11月号. 56-63
more...
Books (8):
  • “いのち”と向き合うこと・“こころ”を感じること 臨床心理の原点をとらえなおす
    ナカニシヤ出版 2013 ISBN:9784779506987
  • 発達障害の臨床的理解と支援
    金子書房 2010
  • 21世紀の心理臨床
    ナカニシヤ出版 2003
  • 可能性ある子どもたちの医学と心理学
    ブレーン出版 2002
  • アスペルガー症候群と高機能自閉症の理解とサポート
    学習研究社 2002
more...
Lectures and oral presentations  (6):
  • 自己理解を目的としたASD男子中学生との面接過程 -発達段階に応じた“気づき”への支援ー
    (日本心理臨床学会第35回大会 2016)
  • 長期経過からみる自閉症児への心理臨床的アプローチ-幼児期から青年期までのAとの約18年間の心理面接過程から-
    (日本心理臨床学会第27回大会 2008)
  • 高機能広汎性発達障害学生の支援に関する研究-面接調査による適応学生の検討1-
    (日本心理臨床学会第26回大会 2007)
  • 高機能広汎性発達障害児の民間NPOによる地域発達支援システムの試み(1)-愛知県西三河地区での実践-
    (第90回日本小児精神神経学会 2003)
  • 象徴的表現を語り合うことの意味-描画を用いた身体症状へのアプローチ-
    (日本心理臨床学会第19回大会 2000)
more...
Education (3):
  • - 1996 Nagoya University Division of Education
  • - 1993 Nagoya University Graduate School, Division of Education
  • - 1991 Nagoya University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (名古屋大学大学院)
Work history (1):
  • 1999/04 - 2004/03 Aichi Gakusen University
Association Membership(s) (5):
日本心理臨床学会 ,  日本教育心理学会 ,  東海心理学会 ,  日本小児精神神経学会 ,  日本発達心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page