Rchr
J-GLOBAL ID:200901009743130532   Update date: Feb. 01, 2024

Hamamoto Nobuhiko

ハマモト ノブヒコ | Hamamoto Nobuhiko
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Sociology of education
Research keywords  (6): 学校の教育改善 ,  人権教育 ,  インクルーシブ教育 ,  批判的教育研究 ,  教育コミュニティ ,  教育社会学
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2024 社会関係資本を生かした学校づくり-「力のある学校」の視点から
  • 2018 - 2021 A Comparative Sociological Study for Building an Inclusive Education System to Include All Children
  • 2015 - 2018 A Sociological Study on the Treatment of Children in the "Gray Area" Through Comparison between Japan and the UK
  • 2010 - 2010 英語科における教師の教授能力を支える学校コンテクストの研究
Papers (30):
  • 濱元 伸彦. 同和教育の集団づくりにおける「共生・共学」実践のライフストーリー : 一九八〇年代・松原三中の取り組みに着目して. 京都芸術大学紀要 : genesis. 2020. 24. 106-118
  • 濱元 伸彦. G・ビースタの芸術教育論に関するノート : 学校の美術教育の課題を捉える手がかりとして. 京都芸術大学紀要 : genesis. 2020. 24. 72-82
  • The Problems of "Team Competition System" in Challenge Test of Osaka Prefecture : The Mechanism of the High School Entrance Exam Report Points Reflecting the Economic Disparity among Local Communities. 2020. 55. 8. 476-480
  • Takuya Harada, Nobuhiko Hamamoto, Yukiyo Horike, Noriyuki Takeuchi, Ryutaro SHINTANI. Challenges to Japanese-style inclusive education : For overcoming the conflict between "Gengakkyu-Hosho" and Special Needs Education System in Osaka. 2020. 16. 2. 24-48
  • HAMAMOTO Nobuhiko. Analysis on the Relationship between the Utilization of School Choice and the Regional Backgrounds of Each Ward at Osaka City: Focusing on the Change of Number of Pupils under the Demographical Return into Urban Areas. Annual Bulletin of Japan Academic Society for Educational Policy. 2020. 27. 0. 169-185
more...
MISC (2):
  • Two Conflicting Directions Coexisting in Teachers' Practices of Moral Education : "Inclusive Moral Education" and "Neoliberal Moral Education". 2017. 17. 115-128
  • Development and Issues of Education-Oriented Community Building: A Case Study of Kaizuka Muncipal No.2 Junior-High School. The Bulletin of Buraku Liberation. No.145, 42-64
Books (4):
  • 新自由主義的な教育改革と学校文化 : 大阪の改革に関する批判的教育研究
    明石書店 2018 ISBN:9784750347691
  • 『生きる力を語るときに教師たちの語ること』
    行路社 2014
  • 『深く考え、実践する特別活動の創造』
    2009
  • 『コミュニティ教育学への招待』
    2007
Lectures and oral presentations  (6):
  • ある生徒指導困難校における卒業式のエスノグラフィ : 公立中学校の生徒指導のエスノグラフィ(2)(III-6部会 学校(2),研究発表III)
    (日本教育社会学会大会発表要旨集録 2014)
  • 3. 制服を着替えさせる : 公立中学校の生徒指導のエスノグラフィ(1)(I-9部会 【一般部会】学校,研究発表I)
    (日本教育社会学会大会発表要旨集録 2012)
  • 2. 一困難校における「総合的な学習の時間」実践をめぐる意味世界への多声的アプローチ : 教師たちは「総合」の場の無秩序をどのように説明したか(I-2部会 学校(1),研究発表I,一般研究報告)
    (日本教育社会学会大会発表要旨集録 2010)
  • 中学校における「総合的な学習の時間」実施の問題は何であったか : コーエンとボールのInstructional Capacityの枠組に基づいて(I-11部会 中・高生の学習,研究発表I,一般研究報告)
    (日本教育社会学会大会発表要旨集録 2009)
  • 中学校における「総合的な学習の時間」開発過程の影響要因 : 3つの中学校における事例研究から(I-3部会 学会(1),研究発表I,一般研究報告)
    (日本教育社会学会大会発表要旨集録 2007)
more...
Education (3):
  • 2004 - 2009 ラトガーズ大学 ニューブルンズウィック校 教育学大学院 博士課程
  • 2000 - 2002 Osaka University
  • 1996 - 2000 Osaka University Faculty of Human Sciences
Professional career (2):
  • Master (Osaka University)
  • 教育学博士 (ラトガーズ大学)
Work history (4):
  • 2020/04 - 現在 Kwansei Gakuin University School of Education
  • 2018/04 - 2020/03 Kyoto University of the Arts
  • 2015/04 - 2018/03 Kyoto University of the Arts
  • 2009/04 - 2015/03 大阪府公立中学校教諭 教諭
Committee career (1):
  • 教育社会学会 学会員
Association Membership(s) (3):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF HUMAN RIGHTS EDUCATION AND RESEARCH ,  The Japan Academic Society for Educational Policy ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page