Rchr
J-GLOBAL ID:200901010343986096   Update date: Sep. 20, 2022

Koyama Shizuko

コヤマ シズコ | Koyama Shizuko
Affiliation and department:
Job title: Professor,Professor
Research field  (3): Education - general ,  Sociology ,  History - Japan
Research keywords  (6): ジェンダー論 ,  日本女性史 ,  日本教育史 ,  Gender Studies ,  History of Japanese Women ,  History of Japanese Education
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 近代日本における女性教育思想の形成と展開
  • 日本における近代家族の形成
Papers (34):
  • 小山 静子. 通信女学講義録/日本新婦人/婦人世界〔復刻版〕解題. 柏書房. 2017. 1-16
  • 小山 静子. 『女学叢誌』『文明之母』〔復刻版〕解題. 柏書房. 2015. 1-21
  • 小山静子. 『女学新誌』『日本之女学』(復刻版)解題. 柏書房. 2014. 1-17
  • 小山 静子. 『女学世界』(大正期復刻版)解題. 柏書房. 2012. 1-15
  • 小山静子. 『日本婦人』について. 不二出版. 2011. 5-18
more...
Books (36):
  • 岩波講座 教育 変革への展望6 学校のポリティクス
    岩波書店 2016
  • 男女共学の時代
    柏書房 2015
  • セクシュアリティの戦後史
    京都大学学術出版会 2014
  • 岩波講座日本歴史 第16巻 近現代2
    岩波書店 2014
  • Gender, Nation and State in Modern Japan
    Routledge 2014
more...
Lectures and oral presentations  (14):
  • 「家」の教育から学校教育・家庭教育へ
    (京都大学春秋講義 2018)
  • 男女別学の時代
    (新潟市歴史博物館「乙女たちの歩み-新潟の女学校と女学生」 2017)
  • 女性が教育を受けることはどのようにとらえられたか--1900年代と1960年代における議論
    (愛127回鴨沂会年会 2017)
  • 教育家族のゆくえ--愛護され、教育される子どもたち
    (東京で学ぶ京大の知シリーズ19 2015)
  • 教育言説を問い直す
    (人間・環境学フォーラム 2014)
more...
Works (3):
  • 家と家庭における人間形成史の研究
    2004 - 2006
  • 男女共同参画社会における男女共学化、共修化の研究
    2003 - 2005
  • 京都における「新教育」半世紀
    1997 - 1999
Education (4):
  • - 1983 Kyoto University
  • - 1983 Kyoto University Graduate School, Division of Education
  • - 1976 Kyoto University Faculty of Education
  • - 1976 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (1):
  • Doctor of Education (Kyoto University)
Work history (5):
  • 2004 - - 京都大学教授
  • 2000 - 2003 京都大学助教授
  • 1996 - 2000 Ritsumeikan University
  • 1990 - 1996 Ritsumeikan University
  • 1983 - 1990 大学非常勤講師
Association Membership(s) (5):
日本女性学会 ,  比較家族史学会 ,  日本教育学会 ,  日本教育社会学会 ,  教育史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page