Rchr
J-GLOBAL ID:200901011687838149   Update date: Aug. 31, 2022

Kobayashi Noriko

コバヤシ ノリコ | Kobayashi Noriko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research keywords  (2): 日本語教育 ,  Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 日本語学習者の日本語能力測定に関する研究-SPOT-
  • 日本語学習者のための文法教材に関する研究
  • Measuring Japanese language proficiency by SPOT
  • Study on teaching Japanese grammar to JSL learners.
MISC (34):
  • 聴解教育の視点から. 財団法人 日本国際教育支援協会(文化庁日本語教育研究委嘱)音声を媒体としたテスト問題によって測定される日本語教員の能力に関する基礎的調査研究. 2005
  • 日本語学習者の誤用に見られる規則性. 明治書院日本語学 9月号. 2005. 20-27
  • SPOTデータが示す文法知識と音声聴取. 第5回日本語音声教育方法研究会予稿集. 2004
  • 「なく(て)・ないで・ず(に)」について-言語研究と日本語教育-. 筑波大学留学生センター 日本語教育論集. 2003. 18. 17-31
  • 伝聞表現は高等技術-日本語教育の現場から-. 月刊言語(大修館書店). 2003. 32. 7. 56-61
more...
Books (10):
  • 日本語学習者の文法習得
    大修館書店 2001
  • Japanese : A Comprehensive Grammar
    Routledge,(London & New York) 2001
  • Japanese : A Comprehensive Grammar
    Routledge,(London & New York) 2001
  • SPOT : A Test Measuring "Control" Exercised by Learners of Japanese
    The Acquisition of Japanese as a Second Language (John Benjamins Publishing Co.) 1999
  • SPOT : A Test Measuring "Control" Exercised by Learners of Japanese
    The Acquisition of Japanese as a Second Language (John Benjamins Publishing Co.) 1999
more...
Works (2):
  • 言語テストSPOT-WEB版の開発と解答行動の研究
    2004 - 2007
  • 日本語学習者に対するプレースメントテストとしてのSPOT
    1995 - 1997
Education (4):
  • - 1987 University of Tsukuba Master's Program in Area Studies
  • - 1987 University of Tsukuba Graduate School, Division of Area Studies
  • - 1968 Tokyo Woman's Christian University College of Arts and Sciences
  • - 1968 Tokyo Woman's Christian University Faculty of Liberal Arts and Science (Humanities)
Professional career (1):
  • 国際学修士 (筑波大学)
Committee career (2):
  • 1997 - 2003 日本語教育学会 学会誌委員
  • 1994 - 2000 日本語教育方法研究会 運営委員
Association Membership(s) (3):
日本語教育方法研究会 ,  日本語学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page