Rchr
J-GLOBAL ID:200901012250650864   Update date: Jan. 30, 2024

Okano Noboru

オカノ ノボル | Okano Noboru
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://okanolab.jimdo.com/
Research field  (4): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Science education ,  Physical and health education
Research keywords  (8): 協同学習 ,  学びの共同体 ,  体育科教育 ,  教師教育 ,  教育実践 ,  学校教育 ,  Educational Practices ,  Physical Education as a School Subject
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2020 - 2023 対象的実践の協同としての体育における学びのデザイン開発
  • 2020 - 2023 対象的実践の協同としての体育における学びのデザイン開発
  • 2018 - 2019 関係論的アプローチによる体育学習の再検討
  • 2017 - 2019 津市における「子どもの体力・運動能力向上のための推進活動」と「教員の学びの支援ネットワークの構築」
  • 2015 - 2018 「学びの共同体」における体育授業のデザイン開発と学びのネットワークの構築
Show all
Papers (14):
  • Reconsideration of the Cultural Value of Volleyball -A case study of the practice of the third grade of junior high school-. 2020. 71. 213-221
  • 佐藤豊, 藤田勉, 岡野昇, 兄井彰. スポーツ心理学と学校体育. スポーツ心理学研究. 2018. 45. 2. 92-94
  • 岡野 昇. 関係論的アプローチによる体育学習の再検討. 名古屋大学. 2014
  • 岡野 昇, 内田 めぐみ, 山本 裕二. The Developmental Process of Motor Skills on Collaborative Learning in Physical Education. スポーツ健康科学研究 = Japanese journal of sports and health science. 2013. 35. 35. 89-97
  • OKANO Noboru, YAMAMOTO Yuji. Relational approach to design of physical education class. Bulletin of Japanese Association of School Education. 2012. 27. 27. 80-92
more...
MISC (60):
  • 岡野 昇. 陸上運動[競技」で修得をめざす身体技法(わざ)とは. 体育科教育. 2021. 69. 5. 16-20
  • 岡野 昇. 学びの基盤を育むための三つの運動遊び. 体育科教育. 2020. 68. 5. 26-30
  • 岡野 昇. ”学びのデザイン”研究への招待. 体育科教育. 2019. 67. 10. 32-35
  • 岡野 昇. 「学びの共同体」の理念に基づいた体育における学びのデザインの展開. 群馬大学教育実践年報. 2019. 8. 7-11
  • Wakabayashi Noriaki, Okamoto Masayo, Okano Noboru. Practice and Research Pertaining to Creating a school that fosters cultures of leaning. 2019. 70. 419-429
more...
Books (3):
  • 小学校体育12ヶ月の学びのデザイン : 「学びのこよみ」の活用と展開
    大修館書店 2019 ISBN:9784469268607
  • 関係論的アプローチによる体育学習の再検討
    風間書房 2018 ISBN:4759922504
  • 体育における「学びの共同体」の実践と探究
    大修館書店 2015 ISBN:4469267775
Lectures and oral presentations  (5):
  • スポーツ心理学と学校体育:「体育における対話的学び」のデザイン
    (日本スポーツ心理学会第44回大会 2017)
  • 体育における協同的学び(collaborative learning)
    (東海体育学会研究セミナー 2013)
  • 体つくり運動における協同的学び
    (日本体操学会第13回大会 2013)
  • Experiment in Introduce of the Rhönrad Exercise as Learning Content into Middle School Physical Education Classroom
    (Das7. Deutsch-Japanische Sportwissenschaftiche Symposiu 2010)
  • 「文化的実践への参加」としての体育授業の創造
    (東海体育学会課題研究発表会 2009)
Education (1):
  • 2012 - 2014 名古屋大学大学院 教育発達科学研究科 心理発達科学専攻
Professional career (1):
  • (BLANK) (Nagoya University)
Work history (4):
  • 2021/04 - 現在 三重大学教育学部附属教職支援センター長
  • 2011/04 - 現在 Mie University Faculty of Education
  • 2019/04 - 2021/03 Mie University Faculty of Education
  • 2015/04 - 2021/03 Gakushuin University
Committee career (3):
  • 2010 - 現在 学びの共同体研究会スーパーバイザー
  • 2016 - 2017 東海体育学会理事
  • 2010 - 2013 東海体育学会理事
Awards (2):
  • 2016/08 - 日本学校教育学会賞
  • 2004/08 - 日本学校教育学会研究奨励賞
Association Membership(s) (5):
日本教師教育学会 ,  日本学校教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本体育科教育学会 ,  日本体育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page