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J-GLOBAL ID:200901012390477534   Update date: Feb. 01, 2024

Yabe Hiroko

ヤベ ヒロコ | Yabe Hiroko
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 認知診断テスト ,  接触場面 ,  スピーチスタイル ,  自然談話
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2020 - 2024 学習支援のためのWeb版日本語聴解認知診断テストの開発
  • 2020 - 2023 外国語教師に求められる資質・能力の比較研究-認定試験と養成・研修に焦点をあてて-
  • 2017 - 2021 Research and Development of a Cognitive Diagnostic Japanese Listening Test for Learning Improvement
  • 2016 - 2019 Research on the effectiveness of Japanese language learners' discourse
  • 2015 - 2018 Research on the Assessment of Japanese Kanji Ability
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Papers (12):
  • 島田めぐみ, 保坂敏子, 澁川晶,孫媛, 谷部弘子. 真正性の高い日本語聴解テストの開発. ICJLE 2018. 2018
  • 豊田哲也, 島田めぐみ, 谷部弘子, 孫媛. eラーニング上の日本語学習者の学習プロファイル構築. 東アジア日本語教育・日本文化研究. 2018. 21. 149-160
  • Megumi Shimada, Yuan Sun, Hiroko Yabe, Tetsuya Toyota. Development of a Japanese Grammar Cognitive Diagnostic Web Test. Proceeding of the 7th International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J),Waseda University. 2017. 194-197
  • Tetsuya Toyota, Yuan Sun, Hiroko Yabe. A Prediction of Japanese Language Learners’ Learning Behaviors Based on Their e-learning Log Data. 2017. 20. 21-35
  • Hiroko Yabe, Megumi Shimada, Yuan Sun, Naoya Todo. Measuring Japanese Language Grammatical Achievement focusing on Particles: An application of a cognitive diagnostic test to Native Thai speakers. 東アジア日本語教育・日本文化研究. 2017. 20. 99-114
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MISC (47):
  • 髙橋美奈子・谷部弘子・本田明子. 日本語学習者にみられる日本語のジェンダー規範意識-相手言語接触場面と第三者言語接触場面の談話分析から-. 2019. 40. 72-89
  • 島田めぐみ・保坂敏子・澁川晶・孫媛・谷部弘子. 日本語聴解テスト予備試験結果の分析-認知診断テストの開発を目指して-. 東アジア日本語教育・日本文化研究. 2019. 22. 1-15
  • 髙橋美奈子, 谷部弘子, 本田明子. 第三者言語接触場面におけるスピーチレベルシフトの機能-日本語学習者同士の自然談話の分析から-. ことば. 2017
  • 谷部弘子, 髙橋美奈子, 本田明子. 日本語環境は短期留学生の対話能力にどのような作用を及ぼすか. ヨーロッパ日本語教育. 2016. 20. 237-242
  • Development of a Cognitive Diagnostic Japanese Grammar Test : Content Analysis. 2016. 19. 19. 197-212
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Books (25):
  • 新・日本語教育を学ぶ-なぜ、なにを、どう教えるか-
    三修社 2020
  • ICT×日本語教育-情報通信技術を利用した日本語教育の理論と実践
    ひつじ書房 2019
  • 談話資料 日常生活のことば
    ひつじ書房(東京) 2016 ISBN:9784894768178
  • (新版) BASIC KANJI BOOK -基本漢字500- VOL.2
    凡人社(東京) 2015 ISBN:9784893588838
  • (新版) BASIC KANJI BOOK -基本漢字500- VOL.1
    凡人社(東京) 2015 ISBN:9784893588821
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Lectures and oral presentations  (35):
  • 共修科目のコースデザインを考える-学習形態と学習プロセスの分析から-
    (第21回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(15th EAJS International Conference 共催) 2017)
  • eラーニング上の日本語学習者の学習プロファイル構築
    (東アジア日本語教育・日本文化研究学会 2017年度国際学術大会 2017)
  • 日本語聴解テストが測定する技能-日本語聴解認知診断テストの開発を目指して-
    (東アジア日本語教育・日本文化研究学会 2017年度国際学術大会 2017)
  • 日本語文法認知診断Webテストの開発
    (The 7th International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese(CASTEL/J) 2017)
  • 接触場面におけるスピーチスタイルの選択-学習者による自然談話の分析から-
    (2016年日本語教育国際研究大会 2016)
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Works (1):
  • [書評]「川上郁雄編 公共日本語教育学 : 社会をつくる日本語教育」(書評 特集 川上郁雄編『公共日本語教育学 : 社会をつくる日本語教育』)
Education (1):
  • 1984 - 1986 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 国際学修士 (筑波大学)
Association Membership(s) (7):
日本語学会 ,  基礎教育保障学会 ,  東アジア日本語教育・日本文化学会 ,  ヨーロッパ日本語教師会 ,  海外日本語教育学会 ,  社会言語科学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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