Rchr
J-GLOBAL ID:200901014626832775   Update date: Jan. 30, 2024

Ryu Jumpei

リュウ ジュンペイ | Ryu Jumpei
Affiliation and department:
Research field  (1): Science education
Research keywords  (4): 教師教育 ,  科学教育 ,  物理教育 ,  理科教育
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2022 - 2026 Reserach and Development of Program of Professional Development of Secondary Science Teachers mastering PER
  • 2022 - 2025 Research on Improving High-School Science Lessons Through the Development of "Teach to Avatar" Professional Development Program
  • 2021 - 2024 Development of a learning instructional model encouraging acquisition of self-adjusting learning strategies in physics education
  • 2019 - 2023 Challenging Development of High-School Science Curriculum Based on the Findings of an International Comparative Study of Science Lessons
  • 2016 - 2019 Development of interactive lectures with complex methods of analysis and evaluation of knowledge, understanding, and learning attitudes
Show all
Papers (23):
more...
MISC (91):
  • 笠 潤平. 図書紹介 飯田洋治著「なぜ力学を学ぶのか」. 物理教育. 2023. 71. 1. 60-60
  • RYU Jumpei. Some features of "Investigative Science Learning Environment". 2023. 191. 44-55
  • RYU Jumpei. obituary Professor Takatoshi Murata. Physics Education in University. 2022. 28. 1. 40-42
  • LANG Roy, RYU Jumpei. title in Japanese only. 2021. 27. 1. 12-16
  • 笠 潤平. 英国A レベル物理の新評価制度について-OCR「アドバンシング物理」コースの試験を例に-. 物理教育通信. 2020. 179. 64-71
more...
Books (11):
  • 科学の不定性と社会-現代の科学リテラシー入門
    信山社 2017
  • 発展コラム式中学理科の教科書改訂版(物理・化学編)
    講談社 2014
  • 原子力と理科教育
    岩波書店 2013
  • 科学をどう教えるか
    丸善 2012
  • 物理ポケットブック
    朝倉書店 2006
more...
Lectures and oral presentations  (102):
  • Investigative Science Learning Environmentの力学授業の展開についての検討
    (物理学会2023年春季大会 2023)
  • アバターロールプレイを用いた活動が理科教員志望の学生に及ぼす効果
    (物理学会2023年春季大会 2023)
  • 探究的な学びの米国の動向ー仮説演繹法の紹介
    (理科カリキュラムを考える会 冬季シンポジウム 2023)
  • ISLEの授業方法を用いた高校化学授業の開発
    (令和4年度理科教育学会四国支部大会 2022)
  • Investigative Science Learning Environment(ISLE)の授業方法についての考察
    (令和4年度日本理科教育学会四国支部大会 2022)
more...
Education (2):
  • - 2006 Kyoto University of Education
  • - 1982 Kyoto University Faculty of Science
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (京都教育大学)
Work history (3):
  • 1994 - 2007 京都女子中学校・高等学校, 理科教諭
  • 1992 - 1994 慶應義塾高等学校, 理科教諭
  • 1982 - 1992 京都女子中学校・高等学校, 理科教諭
Committee career (4):
  • 2018/06 - 現在 日本学術会議 物理学委員会物理教育研究分科会
  • - 現在 日本学術会議 教育学・心理学委員会教育学分野の参照基準検討分科会
  • 2015/01 - - 日本学術会議, 日本学術会議『学術の動向』編集委員, 連携会員
  • 2015/01 - - 日本学術会議, 日本学術会議『学術の動向』編集委員会, 委員
Association Membership(s) (4):
日本物理学会 ,  日本物理教育学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本科学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page