Rchr
J-GLOBAL ID:200901015479602102
Update date: Feb. 01, 2024
Oomori Yasumasa
オオモリ ヤスマサ | Oomori Yasumasa
Affiliation and department:
Research field (4):
Learning support systems
, Software
, Educational technology
, Intelligent informatics
Research keywords (11):
プログラミング教育
, 知識情報処理
, 知識モデル
, 教授学習支援システム
, 技術科教育
, 知識獲得
, 知的教育支援
, 教育システム工学
, 知識工学
, Educational Systems Technology
, Knowledge Engineering
Research theme for competitive and other funds (15):
- 2021 - 2024 Development of an Elementary and Secondary Model Curriculum for Fostering AI and Digital Fabrication Literacy
- 2021 - 2024 初等・中等教育におけるコンピューティング教育の体系的な教材の開発と指導者支援
- 2019 - 2022 Research and development of teaching materials for teacher independent programming education in elementary schools
- 2018 - 2020 学習の基盤となる資質・能力である「プログラミング的思考」を生かしたカリキュラムと題材開発
- 2017 - 2020 A Study on Technology and Computing Curriculum Standards to Develop Pupils' Computational Thinking
- 2017 - 2019 プログラミング的思考力を生き制する技術・情報教育課程基準
- 2017 - 2018 小学校におけるプログラミング教育の題材開発と実践
- 2014 - 2017 Study on blended e-learning for technology education in primary and secondary education
- 2013 - 2016 Curriculum research and development on coherent relation between science and technology to develop disaster prevention, energy and risk assessment literacy.
- 2013 - 2016 Development of a curriculum system of gerontology education in a school education
- 2011 - 2013 A study on intelligent learning support environment based on the concept of object model
- 2003 - 2005 Research on adaptive e-learning support system intended for teacher training
- 2002 - 2004 Curriculum Design for Japanese Lower Secondary Technology Education and Its Assessment of Pupils' Self-reflective Thinking
- 2001 - 2002 Internet-based Adaptable Distance Learning System for Higher Education
- 1993 - 1993 対象モデルに基づく工学知識の概念モデリングと知識獲得の研究
Show all
Papers (41):
-
佐伯智成, 岡島佑介, 大森康正, 山崎貞登. 工業高校電気系学科生徒の自己評価に基づく観点別評価の 学力とエフォートフル・コントロールとの関連分析. 日本産業技術教育学会誌. 2023. 65. 1. 11-21
-
佐伯智成, 岡島佑介, 大森康正, 山崎貞登. 工業高校電気系学科生徒の自己評価に基づく観点別評価の学力到達度と自己調整学習力との関連分析. 日本産業技術教育学会誌. 2022. 64. 2. 93-102
-
磯部征尊, 水野頌之助, 山崎貞登, 岡島佑介, 大森康正, 上野耕史. ゲノム編集技術をテーマとした技術ガバナンスレビュー学習のフレーミング効果の影響. 日本産業技術教育学会誌. 2022. 64. 1. 53-63
-
Sadato YAMAZAKI, Yusuke OKAJIMA, Yasumasa OOMORI, Masataka ISOBE. A Study on Core Disciplinary Benchmarks in the Standards for Technological and Engineering Literacy for Pre-K to Grade 12 : Suggested Revisions for 2020. 2021. 40. 2. 641-651
-
Hideo Nagumo, Yasumasa Oomori, Yasuhiro Takemura. Mutual Improvement between Teaching Materials and Assessment Tools for K-12 Programming Education. Proceedings - Frontiers in Education Conference, FIE. 2021. 2021-October
more...
MISC (3):
Books (6):
-
「人間力」を考える
上越教育大学出版会 2020 ISBN:9784990997335
-
小・中・高等学校でのプログラミング教育実践 : 問題解決を目的とした論理的思考力の育成
九州大学出版会 2019 ISBN:9784798502670
-
プログラミング教育が変える子どもの未来 AIの時代を生きるために親が知っておきたい4つのこと
翔泳社 2018 ISBN:4798150959
-
「実践力」を育てる ー上越教育大学からの提言IIー
上越教育大学出版会 2017
-
「思考力」を育てる ー上越教育大学からの提言Iー
上越教育大学出版会 2017
more...
Lectures and oral presentations (143):
-
大規模言語モデルを用いた小テスト採点支援システムの検討
(日本産業技術教育学会第38回情報分科会(大阪)研究発表会 2023)
-
AI リテラシーを育む課題解決型学習教材の開発と評価
(日本産業技術教育学会第38回情報分科会(大阪)研究発表会 2023)
-
情報モラル問題解決力を育成するための授業モデルの提案
(日本産業技術教育学会第38回情報分科会(大阪)研究発表会 2023年3月19日 2023)
-
プログラミング教室参加児童のプログラミング的思考力
(日本産業技術教育学会第38回情報分科会(大阪)研究発表会 2023)
-
高等学校情報科のためのAR教材の提案
(日本産業技術教育学会第31回北陸支部大会 2022)
more...
Education (3):
- 1988 - 1991 Tokyo Denki University
- 1986 - 1988 Tokyo Denki University
- 1982 - 1986 Tokyo Denki University School of Science and Engineering
Professional career (1):
- (BLANK) (Tokyo Denki University)
Work history (4):
- 2017/07 - 現在 Joetsu University of Education
- 2006/02 - 2017/06 Joetsu University of Education
- 1996/02 - 2006/01 Joetsu University of Education College of Education
- 1991/04 - 1996/01 Tokyo Denki University School of Science and Engineering
Committee career (5):
- 2019/08 - 現在 日本産業技術教育学会 理事
- 2016/04 - 現在 日本産業技術教育学会 評議員
- 2016/04 - 現在 上越地域消防事務組合 情報公開・個人情報保護制度審議会
- 2010/09 - 現在 上越市 情報公開・個人情報保護制度等審議会
- 2014/04 - 2018/03 日本産業技術教育学会 編集委員会
Awards (1):
- 2020/03 - 情報処理学会 山下記念研究賞 初等・中等教育における体系的なプログラミング教育のための評価規準に関する試案
Association Membership(s) (8):
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
, ACM
, THE JAPANESE SOCIETY OF TECHNOLOGY EDUCATION
, 教育システム情報学会
, IEEE Compater Society(The Institute of Electrical and Electromics Engineers, Ine Computer Society)
, 電子情報通信学会
, 人工知能学会
, 情報処理学会
Return to Previous Page