Rchr
J-GLOBAL ID:200901015605336898   Update date: Mar. 13, 2024

Takano Kumiko

タカノ クミコ | Takano Kumiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (2): 臨床心理学 ,  clinical psychology
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2006 - 2008 A research for examining the effectiveness of cooperative learning activities in regular classes with some developmentally-disabled children
Papers (32):
  • 西村 智恵子, 高野 久美子. 自閉症スペクトラム児の母親における 子どもの社会的自立に向けての体験プロセス. 創価大学教育学論集. 2023. 75. 1-22
  • 西村 智恵子、高野 久美子. 乳幼児期自閉症スペクトラム児の母親における困難への対処に伴う体験プロセス. 創価大学教育学論集. 2020. Vol.72. 163-178
  • 西村 智恵子、高野 久美子. 学童期自閉症スペクトラム児の母親における困難への対処に伴う体験のプロセス. 人間福祉学会誌. 2020. vol.19. No.2. 23-30
  • 後藤(八幡)ななみ、高野久美子. 教育学部(ゼロ免課程)における教職志望の学生のキャリア再検討のプロセス. 心理臨床学研究. 2018. Vol.36. No.5. 477-488
  • 齋藤 憲司, 道又 紀子, 毛利 眞紀, 高野 久美子, 相澤 直子, 片岡 彩, 河西 正枝, 宣 聖美, 岡安 朋子. 連携・協働のスタイル形成に向けた試行的研究 カウンセリングチームの連働から. 全国大学保健管理研究集会プログラム・抄録集. 2017. 55回. 104-104
more...
Books (15):
  • 文部科学省 令和4年度いじめ対策・ 不登校支援等推進事業報告書 スクールカウンセラー及び スクールソーシャルワーカーの 常勤化に向けた調査研究 -SC5,533名の調査結果から-
    2023
  • ガイドブックあつまれ!みんなで取り組む教育相談 : ケース理解×チームづくり×スキルアップ
    明石書店 2022 ISBN:9784750354620
  • 少年非行 くらしの中の心理臨床6
    福村出版 2019
  • はじめて学ぶ教育心理学[第2版]
    ミネルヴァ書房 2016
  • 若年者の自殺対策のあり方に関する報告書
    (独)国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所自殺予防総合対策センター 2015
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • 学会総合検討委員会自殺対策専門部会企画シンポジウム 『「自殺の語り方」を考える』
    (日本心理臨床学会 秋季大会 2016)
  • The potential benefit of “Dramatic Play” on Children with autism spectrum disorders in Resource Room in Japanese Elementary School Kumiko Takano & Kazuhiko Sekita
    (International Association for Intercultural Education 2010)
  • The potential benefit of “Dramatic Play” on Children with autism spectrum disorders in Resource Room in Japanese Elementary School Kumiko Takano & Kazuhiko Sekita
    (International Association for Intercultural Education 2010)
  • Interviews with regular class teachers about implementing CL
    (International Association for Intercultural Education 2008)
  • Two ways to introduce CL in inclusive education in Japan
    (Cooperative Learning in Multicultural Societies 2008)
more...
Works (19):
  • 教育相談所 (「こころの科学 公認心理師への期待」 所収 p79)
    2016 -
  • 平成19年度 平和研究オープンリサーチプロジェクト「中学・高校生向け暴力防止・退陣葛藤解決スキル養成プログラムの開発」
    2007 - 2010
  • 生活の中の心理援助ースクールカウンセラーのあり方と役割を考える
    2009 -
  • 教員と心理援助職をめぐる雑感
    2009 -
  • 「告知」がもたらすものー自分の発達特性を知る
    2008 -
more...
Education (4):
  • - 1991 The University of Tokyo
  • - 1991 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education Educational Psychology
  • - 1983 The University of Tokyo Faculty of Education
  • - 1983 The University of Tokyo Faculty of Education Educational Psychology
Professional career (1):
  • masters' degree(education) (The University of Tokyo)
Committee career (5):
  • 2021/04 - 現在 東京都世田谷区希望ヶ丘小学校 すまいる教室 事例研究会スーパーバイザー
  • 2016 - 2018 日本学校ソーシャルワーク学会 「学校ソーシャルワーク研究」査読委員
  • 2010 - 2014 日本心理臨床学会 職能委員会委員
  • 2012 - 2013 日本心理臨床学会 自殺対策作業班 班長
  • 2011 - 2011 東京都文京区 文京区教育センター等建設基本及び実施設計委託業者選定委員会 委員
Association Membership(s) (5):
日本学生相談学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本LD学会 ,  日本心理臨床学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page