Rchr
J-GLOBAL ID:200901016365904032   Update date: Feb. 01, 2024

Shirahata Tomohiko

シラハタ トモヒコ | Shirahata Tomohiko
Affiliation and department:
Job title: Specially appointed Professor
Research field  (2): Linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (5): 普遍文法理論に基づく第二言語習得研究 ,  UG-based second language acquisition ,  Theory of teaching a foreign language ,  Theory of foreign language learning ,  Theory of second language acquisition
Research theme for competitive and other funds  (31):
  • 2021 - 2025 Examination of the effects of explicit instruction and error correction to Japanese learners of English
  • 2019 - 2023 英語学習者による動詞項構造の誤りに対する気づきを促す指導法の開発
  • 2018 - 2023 高等学校修了生の英文法習熟度調査及び研究成果の教授法への応用
  • 2017 - 2021 Development of efficient teaching method of English based on the results of SLA research
  • 2018 - 2019 日本語を母語とする英語学習者の文法難易度指標の構築-より効果的な英語指導・学習を目指して
Show all
Papers (59):
  • Shirahata, T, Yokota, H, Suda, K, Kondo, T, Ogawa, M. The acquisition of subject wh-questions by Japanese learners of English. Second Language. 2022. 20
  • Kodama, K, Shirahata, T. The Effects of Three L2 Vocabulary Learning Methods Through Reading Activity. BEYOND WORDS. 2021. 9. 1. 49-67
  • 横田秀樹, 白畑知彦. 大学生の英文法習得難易度順序の調査. 中部地区英語教育学会紀要. 2021. 50. 251-258
  • Kondo, T, Shirahata, T, Suda, K, Ogawa, M, Yokota, H. Effects of explicit instruction on intransitive and transitive verbs in L2 English: with a special focus on non-instructed verbs. ARELE (Annual Review of English Language Education). 2020. Vol. 31. 81-96
  • Kodama, K, Shirahata, T. Optimizing Second Language Vocabulary Learning with English Word Tests. Studies in Subject Development. 2020. Vol. 8. 29-38
more...
MISC (57):
  • 岡村明夢, 白畑知彦. 日本語母語話者の英語非対格動詞の過剰受動化の誤り. 第12回教科開発学研究会論文集. 2021. 12. 15-20
  • 児玉恵太, 白畑知彦. リーディング活動を通した3つのL2語彙学習法の効果比較. 第11回教科開発学研究会論文集. 2021. 11. 5-8
  • 白畑知彦. 書く力・話す力を伸ばす効果的なフィードバック Part 1 Theory 文法項目別効果的な誤り訂正. 『英語の先生 応援マガジン』東京:アルク. 2019. Autumn 2019. 第40号. 2-7
  • 白畑知彦. どんな時に日本語での指導が必要になるか-文法指導を例に. 英語教育. 2019. 3月号. 13-15
  • 白畑知彦. 外国語の文法学習における明示的学習・指導の役割を考える. 静岡大学教育学部研究紀要(人文・社会・自然科学篇). 2018. 第69号. 17-32
more...
Books (37):
  • 英語教師がおさえておきたい ことばの基礎的知識
    大修館書店 2021
  • 教科開発学を創る 第3集
    愛知教育大学出版 2021
  • 英語のしくみと教え方ーこころ・ことば・学びの理論をもとにして
    くろしお出版 2020
  • 第二言語習得研究モノグラフシリーズ 第4巻 第二言語習得研究の波及効果-コアグラマーから発話まで
    くろしお出版 2020
  • A Guide to English Language Terminology, third edition
    2019
more...
Lectures and oral presentations  (116):
  • 今、英語教育を考える-英語に関わる研究の視点から- 「第二言語習得研究の視点から」
    (公開特別シンポジウム 日本英語学会 2021)
  • 日本語母語話者の英語非対格動詞の過剰受動化現象
    (教科開発学会 2021)
  • 中学校英語科の指導を考える~小中連携を考慮して~
    (英語教育協議会(ELEC) 2021)
  • 小中高(大)の英語教育の接続・連携-何が必要でどのように可能か?
    (全国英語教育学会シンポジウム 2021)
  • 最新の教授法研究等:文法項目別・習熟度別指導法の提案
    (中部地区英語教育学会シンポジウム「英語教育の半世紀を振り返りこれからの英語教育を考える」 2021)
more...
Education (6):
  • - 1988 アリゾナ大学大学院 英語学部・外国語教育研究科 第2言語としての英語研究
  • - 1988 Graduate School, University of Arizona Department of English English ad a Second language
  • - 1985 Aoyama Gakuin University
  • - 1985 Aoyama Gakuin University Graduate School, Division of Letters English Literature (English Linguistics)
  • - 1983 Waseda University School of Humanities and Social Sciences
Show all
Professional career (3):
  • Doctor of Philosophy (Osaka University)
  • Master of Arts(MA) (University of Arizona, Graduate School)
  • 文学修士 (青山学院大学)
Work history (4):
  • 2003 - - 静岡大学教育学部教授
  • 1992 - 2002 Shizuoka University Faculty of Education
  • 1991 - 1991 Shizuoka University Faculty of Education
  • 1988 - 1990 常葉学園大学外国語学部講師
Committee career (17):
  • 2015/04 - 現在 中部地区英語教育学会副会長
  • 2015/04 - 現在 全国英語教育学会紀要査読委員
  • 2013/04 - 現在 日本第二言語習得学会研究紀要編集委員
  • 2012/04 - 現在 日本中部言語学会理事
  • 2019/11 - 2020/03 東北学院大学 東北学院大学文学研究科博士号取得最終論述試験外部審査委員
Show all
Awards (1):
  • 1989/11 - 英語教育協議会(ELEC)賞
Association Membership(s) (7):
The Japan Association for Language Education & Technology (LET) ,  英語授業研究会 ,  The Japan Second Language Association (J-SLA) ,  日本言語学会 ,  Ars Linguistica ,  The Chubu English Language Education Society (CELES) ,  Japan Association of College English Teachers (JACET)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page