Rchr
J-GLOBAL ID:200901016404059299   Update date: Nov. 04, 2023

Kainuma Taro

Kainuma Taro
Research field  (3): Sociology of education ,  Education - general ,  Educational technology
Research keywords  (3): 教育の情報化 ,  教育行政 ,  教育政策
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 教員の思考様式等を考慮した教育政策の立案・実施に関する研究
  • 2022 - 2025 STEAM教育を軸としたカリキュラム・マネジメントの推進にむけた教員の力量開発
  • 2010 - 2012 The Interdisciplinary Study of the Improvement of the Performance of the Educational Institutions by Mobilizing All the Educational Resource Procurement Method
  • 2007 - 2009 A Study for the Development of Public Accounting System for the Board of Education and its Feasibility
  • 2000 - 2005 「教育の情報化」と教育政策
MISC (22):
  • KAINUMA Taro. Challenges for ICT Education Policy in Accelerating the GIGA School Concept due to COVID-19 Catastrophe. Journal of Educational Administration and Finance. 2021. 48. 48. 1-11
  • 開沼 太郎. コロナ禍における2020(令和2)年度の例会運営と今後の展望. 教育行財政研究. 2021. 48. 48. 18-21
  • 開沼, 太郎, 安藤, 樹, 栗本, 朱音, 江上, 直樹. 初等中等教育分野におけるカリキュラム・マネジメントの実践に関する教育方法の課題と展望. 大阪大谷大学 STEAM Lab 紀要. 2021. 1. 37-44
  • 開沼 太郎, 中島 悠介, 江上 直樹. 教職教育における教育方法の改善方策に関する考察. 大阪大谷大学教職教育センター紀要 / 大阪大谷大学教職教育センター 編. 2021. 12. 1-24
  • Beh Siewkee, 小倉 雅明, 中島 悠介, 開沼 太郎. 母語ではない言語の学習指導に求められる教員の資質と教員養成上の課題 : 外国にルーツのある児童等への日本語指導と日本における初等英語教育に着目して-Language teaching for children with different linguistic backgrounds in Japan : Qualities and abilities required and issues in current teacher training programs. 大阪大谷大学教職教育センター紀要 / 大阪大谷大学教職教育センター 編. 2019. 10. 1-23
more...
Professional career (1):
  • 教育学博士 (京都大学)
Association Membership(s) (3):
関西教育行政学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育行政学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page