Rchr
J-GLOBAL ID:200901017798731988
Update date: Feb. 01, 2024
Kurihara Jun-Ichi
Kurihara Jun-Ichi
Affiliation and department:
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research keywords (3):
Science Education
, 科学教育
, 理科教育学
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2021 - 2025 メタ認知的活動の促進による科学的な問いを設定する力の育成に関する研究
- 2019 - 2024 科学的な探究の特徴から理科授業を省察する教師教育プログラムの開発に関する研究
- 2020 - 2023 理科において科学的な根拠をもとに意思決定を行う学習を可能にするプログラムの開発
- 2018 - 2021 メタ認知的活動の促進による科学的能力の育成に関する研究
- 2017 - 2020 A study on the change of learner's graph reading ability by tablet device based on 4QS
- 2016 - 2020 Development of a system that enables lesson in problem-solving type used pre-existing dataset, and verification of effects obtained by using its
- 2015 - 2018 Empirical Research for enhancement of medication literacy based on the scientific view and thinking
- 2015 - 2018 Empirical studies on development of inquisitive learning program in the field of astronomu to promote science literacy
- 2011 - 2013 デジタルコンテンツとモデル実験とを有機的に結び付けた天文学習プログラムの開発
Show all
Papers (42):
-
Takayuki YAMADA, Yoshihiko INADA, Masakazu OKAZAKI, Jun-ichi KURIHARA, Tatsushi KOBAYASHI. Implementing a Science Class Promoting Cross-Curriculum Learning with Mathematics: Focusing on Density, Including Function Concepts. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 2. 559-576
-
Takayuki YAMADA, Naoyuki TASHIRO, Jun-ichi KURIHARA, Tatsushi KOBAYASHI, Takayuki MATSUMOTO, Yoshiki KIHARA, Kento YAMADA. Inquiring Characteristics of Observations and Experiments and Their Typification Based on “Inquiry Skills” and Selected and Integrated Process Skills: Through Analysis of Lower Secondary School Science Textbooks. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 2. 497-511
-
Takayuki YAMADA, Naoyuki TASHIRO, Jun-ichi KURIHARA, Tatsushi KOBAYASHI, Takayuki MATSUMOTO, Yoshiki KIHARA, Kento YAMADA. Typification and Inquiring Characteristics of Observations and Experiments Based on “Inquiry Skills”:Through Analysis of Elementary School Science Textbooks. 2021. 62. 1. 339-354
-
山田貴之, 栗原淳一. 理科における問題解決能力を構成する諸要素の因果モデル-初等教育教員養成課程学生を対象として-. 上越教育大学研究紀要. 2020. 40. 1
-
湯本裕貴,栗原淳一. ルーブリックを活用した理科の実験計画立案場面の指導に関する研究. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2020. 34. 7. 5-8
more...
MISC (8):
-
山田貴之, 稲田佳彦, 岡崎正和, 栗原淳一, 小林辰至. Implementing a Science Class Promoting Cross-Curriculum Learning with Mathematics: Focusing on Density, Including Function Concepts. 日本理科教育学会理科教育学研究(Web). 2021. 62. 2
-
栗原 淳一. 「月の満ち欠け」の学習における「主体的・対話的で深い学び」の創造. 中学校理科「主体的・対話的で深い学び」に向けて. 2017. 2-5.
-
栗原 淳一. 作図を導入した月の満ち欠けの仮説検証型授業. 理科の教育. 2016. 65. 769. 46-47
-
SATO Aya, KURIHARA Jun-ichi. C03 Utilization of Web Search in Research Program : Comparison Between Text Books and Reality of Use. 2015. 54. 46-46
-
AOKI Naoyuki, ONO Tomonobu, MASUDA Hiromitsu, KURIHARA Jun-ichi, HIOKI Hideaki. G12 A Program for Medicinal Education in Chemistry Class : Utilization of Aspirin as Teaching Materials. 2015. 54. 108-108
more...
Books (6):
-
探究する資質・能力を育む 理科教育
大学教育出版 2017 ISBN:9784864294836
-
平成29年改訂 中学校教育課程実践講座 理科
ぎょうせい 2017 ISBN:9784324103210
-
資質・能力の育成をめざす! 子どもが思考し表現する理科の授業づくり
ななみ書房 2017 ISBN:9784903355511
-
熟達した教師が創る最新理科授業
学校図書 2012
-
新しい教科書と授業改善
学校図書 2012
more...
Lectures and oral presentations (33):
-
ルーブリックを活用した理科の実験計画立案場面の指導に関する研究
(2019年度第7回日本科学教育学会研究会 2020)
-
理科授業において実験計画を記述させる指導に関する研究
(2019年度第7回日本科学教育学会研究会 2020)
-
「地球の公転による四季の変化」の理解の実態
(日本理科教育学会第57回関東支部大会 2018)
-
因果関係の見方を働かせて問題解決させる指導の効果に関する実践的研究
(日本理科教育学会第57回関東支部大会 2018)
-
科学的な概念を獲得するための論理的思考力に影響を及ぼす諸要因の因果モデル
(日本理科教育学会第57回関東支部大会 2018)
more...
Education (1):
- - 2017 Hyogo University of Teacher Education
Professional career (2):
- Master of Education (GUNMA UNIVERSITY)
- 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (4):
- 2021/04 - 現在 Gunma University Graduate School of Education
- 2020/04 - 現在 Gunma University
- 2013/04 - 2020/03 Gunma University
- 2010/04 - 2013/03 Shiraume Gakuen University
Committee career (5):
- 2019/07 - 現在 日本理科教育学会 理事(広報委員長)
- 2018 - 日本理科教育学会 広報委員
- 2017 - 日本理科教育学会 広報委員
- 2016 - 日本理科教育学会 広報委員
- 2015 - 日本理科教育学会 広報委員
Return to Previous Page