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J-GLOBAL ID:200901022052676977   Update date: Feb. 01, 2024

Ishida Ayuu

イシダ アユウ | Ishida Ayuu
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (2): Sociology ,  Gender studies
Research keywords  (7): 文化社会学 ,  歴史社会学 ,  消費社会 ,  メディア文化 ,  women's magazine ,  consumpiton society ,  media culture
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2015 - 2018 The New Concept of a Political Media History Based on the "National Diet Members from the Media" Survey
  • 2014 - 2017 Sociological study on distance education of home economics in Japan from 1950s to 1980s
  • 2012 - 2015 Cultural studies on the educational functions of Magazine as adolescence Media
  • 2011 - 2013 Advertising media culture and imeges in Japanese War time
  • 2008 - 2011 Popular Imagery as Cultural Heritage : Aesthetical and Art Historical Studies of Visual Culture in Modern Japan
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Papers (4):
  • 石田 あゆう. 『主婦之友』の新聞広告に見る石川武美の販売戦略. 京都メディア史年報. 2015. 1. 1. 128-159
  • Social History of Women's Fashion Magazines in Japan : "Wakai Jyosei (Young Ladies)" for Single Office Ladies. 2013. 44. 73-93
  • ISHIDA Ayuu. 'The Transformation of Readers' Images in the Young Ladies Magazine "SHINJOEN" from wartime to postwar,1937-1959'. JOURNAL OF MASS COMMUNICATION STUDIES. 2010. 76. 76. 69-83
  • 石田 あゆう. 「若い女性」雑誌の時代 (特集 戦後大衆文化と文学--昭和三〇年代をよむ). 文学. 2008. 9. 2. 138-153
MISC (16):
  • ISHIDA Ayu. <Research Notes>KAMICHIKA Ichiko: Bluestocking, Love, and Education as Symbols of Women's Liberation in Japan. 2022. 8. 101-115
  • 石田 あゆう. 室伏高信「ラヂオ文明の原理」 : テレビ文化への射程. メディア史研究 / メディア史研究会 編. 2022. 51. 53-61
  • 石田 あゆう. 書評 右田裕規著『近現代の皇室観と消費社会』. 社会学評論 = Japanese sociological review / 日本社会学会 編. 2021. 72. 1. 65-67
  • 石田 あゆう. 青年文化としての雑誌メディアのこれまで/ これから 第35 期第1回研究会(メディア文化研究部会企画). マス・コミュニケーション研究. 2016. 89. 135-136
  • 石田 あゆう. オフィスレディのための料理メディア-千趣会<料理カード>. Vesta. 2014. 93号(2014年冬号). 36-37
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Books (15):
  • The East Asian Modern Girl: Women, Media, and Colonial Modernity in the Interwar Years (Modern Asian Art and Visual Culture)
    2021
  • 恋する日本史
    吉川弘文館 2021 ISBN:9784642083942
  • 開封・戦後日本の印刷広告 : 『プレスアルト』同梱広告傑作選 : 1949-1977
    創元社 2020 ISBN:9784422210193
  • 河崎吉紀・佐藤卓己編『近代日本のメディア議員---<政治のメディア化>の歴史社会学』(第9章 自己メディア化する女性議員」担当)
    創元社 2018 ISBN:9784422300733
  • 竹内幸絵・難波功士編『広告の夜明け広告の夜明け---大阪・萬年社コレクション研究』(第7章「広告掲載料からみる雑誌メディア--萬年社『広告年鑑』が示した戦前雑誌の広告効果」担当)
    思文閣 2017
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Education (2):
  • 1998 - 2001 京都大学大学院 文学研究科 博士後期課程
  • 1996 - 1998 京都大学大学院 文学研究科 修士課程
Professional career (1):
  • 博士(文学) (京都大学)
Work history (4):
  • 2019/04 - 現在 Momoyma Gakuin University Faculty of Sociology Professor
  • 2010/04 - 2019/03 Momoyama Gakuin University Faculty of Sociology
  • 2007/04 - 2010/03 Momoyama Gakuin University Faculty of Sociology
  • 2005/04 - 2007/03 Kyoto Seika University Center for Enhancement of Teaching and Learning
Committee career (3):
  • 2021/06 - 現在 日本メディア学会 監事
  • 2017/08 - 2019/06 日本マス・コミュニケーション学会 理事(メディア史研究部会委員長)
  • 2015/06 - 2017/07 日本マス・コミュニケーション学会 メディア文化研究部会幹事
Association Membership(s) (4):
THE JAPAN SOCIETY OF PUBLISHING STUDIES ,  KANSAI SOCIOLOGICAL ASSOCIATION ,  THE JAPAN SOCIOLOGICAL SOCIETY ,  Japan Association for Media, Journalism and Communication Studies
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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