Rchr
J-GLOBAL ID:200901022660211057   Update date: Feb. 01, 2024

Matsumura Masanori

まつむら まさのり | Matsumura Masanori
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Linguistics ,  Foreign language education
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2019 - 2023 動詞の多義構造と類義語の分布に関する入力情報の波及と第二言語知識の創発
  • 2014 - 2018 The momenta for second language learning in task-based peer interaction and trajectories of learner development
Papers (19):
  • 松村昌紀. 第二言語の発達における行為の役割と学習環境としての「課題」. 白畑知彦・中川右也(編)『英語のしくみと教え方-こころ・ことば・学びの理論をもとにして』くろしお出版. 2020. 189-213
  • 松村昌紀. 第二言語知識の波及--英語再帰代名詞の同一指示における局所条件の習得. 白畑知彦・須田孝司(編)『言語習得研究の応用可能性-理論から指導・脳科学へ』くろしお出版. 2019. 第二言語習得研究モノグラフ・シリーズ第3巻. 105-134
  • 松村昌紀. タスク・タイプの理論的基盤と学習者の言語使用. 中部地区英語教育学会紀要. 2017. 46. 55-62
  • 松村昌紀. 第二言語の指導におけるタスク基盤型相互作用の役割. 中部地区英語教育学会紀要. 2015. 44. 197-204
  • 松村昌紀. タスクを構成単位とする第二言語指導の展開と言語形式の焦点化. 山岡俊比古先生追悼論文集 編集委員会(編) 『第2言語習得研究と英語教育の実践研究-山岡俊比古先生追悼論文集』. 2014. 177-189
more...
MISC (17):
  • 松村昌紀. 言語知識の創発的特質と認知の身体性を視野に入れた第二言語教育の展望. 中部地区英語教育学会課題別研究プロジェクト(2017年度-2019年度)「言語・認知・学習理論を基盤とした英語指導の新しい展開」活動報告書. 2022. 43-54
  • Unit 2 Simple Drawings(p.10-p.13)、Unit 8 The Truth About Me(p.28-p.31)、Unit 10 Search for Something in Common(p.34-p.37)、Unit 22 Super Schools(p.76-p.79). Getting Things Done 1: Tasks for Connecting the Classroom with the Real World. 2022
  • 太田洋, 松村昌紀. (6回連載)中学校教科書を使ったタスク・ベースの英語指導-思考力・判断力・表現力を持った英語の使い手を育てるために. 光村図書web magazine. 2021
  • 加藤由崇, 松村昌紀, Paul Wicking, 横山友里, 田村祐, 小林真実. 『コミュニケーション・タスクのアイデアとマテリアル-教室と世界をつなぐ英語授業のために』. 2020
  • 松村昌紀. タスクの基礎知識. 加藤由崇・松村昌紀・ Paul Wicking(編)『コミュニケーション・タスクのアイデアとマテリアル』三修社. 2020. 10-24
more...
Books (2):
  • タスクを活用した英語授業のデザイン
    大修館書店 2012 ISBN:9784469245745
  • 英語教育を知る58の鍵
    大修館書店 2009 ISBN:9784469245387
Lectures and oral presentations  (34):
  • ITでタスクの可能性は広がるか
    (大学英語教育学会第9回英語教育セミナー 2022)
  • コミュニケーション課題の導入における問題とそれらの克服
    (大学英語教育学会第9回英語教育セミナー 2022)
  • 複雑なシステムとしての言語知識と第二言語学習可能性
    (日本第二言語習得学会 2021年度研修会 2021)
  • コミュニケーション・タスクのアイデアとマテリアル-教室と世界をつなぐ英語教育のために
    (言語教育EXPO 2020)
  • Materials development for TBLT in an EFL setting: Challenges and Possibilities
    (The 8th International Conference on Task- Based Language Teaching 2019)
more...
Education (3):
  • 2022 - 現在 University of Birmingham English Language and Linguistics
  • 1990 - 1992 Hyogo University of Teacher Education
  • 1982 - 1986 Osaka University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
Professional career (1):
  • (BLANK)
Work history (7):
  • 2012/04 - 現在 Meijo University Faculty of Science and Technology
  • 2011/04 - 2012/03 Meijo University Faculty of Science and Technology
  • 2010/04 - 2011/03 Meijo University Education Development Center
  • 2004/04 - 2010/03 Yokohama National University
  • 1996/04 - 2004/03 Aichi Prefectural University School of Foreign Studies
Show all
Committee career (5):
  • 2013/06 - 現在 中部地区英語教育学会 運営委員
  • 2002/04 - 現在 日本第二言語習得学会 運営委員
  • 2017/04 - 2022/07 光村図書中学校英語教科書 著作委員
  • 2020/04 - 2021/03 アルク 語学教育研究支援制度審査委員
  • 2015/04 - 2018/03 中部地区英語教育学会 紀要編集委員
Association Membership(s) (3):
全国英語教育学会 ,  中部地区英語教育学会 ,  日本第二言語習得学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page