Rchr
J-GLOBAL ID:200901025268614053   Update date: Feb. 04, 2024

Sumiya Shiori

スミヤ シオリ | Sumiya Shiori
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (38): gifted child ,  小学生 ,  心理的健康 ,  中学生 ,  小・中学生 ,  インターネット ,  適応感 ,  理解深化 ,  科学的関心 ,  理科 ,  extracurricular activities ,  作文 ,  言語活動 ,  集団活動 ,  課題解決 ,  追究 ,  知的興味・関心 ,  理科教育 ,  school adjustment ,  知的関心 ,  説明活動 ,  学習観 ,  理解 ,  放課後活動 ,  居場所 ,  学習への態度 ,  育児掲示板 ,  預かり保育 ,  育児不安 ,  学習意欲 ,  学校適応 ,  思春期 ,  教育心理学 ,  発達心理学 ,  willingness to learn ,  Adolescence ,  Educational Psychology ,  Developmental Psychology
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2017 - 2023 幼児期からの育ち・学びとプロセスの質に関する研究
  • 2018 - 2022 Extracurricular activities that fit both to secondary school students and teachers
  • 2014 - 2017 The significance of play in young childhood
  • 2014 - 2016 幼児教育に関する教員の意識と指導の実際 -幼小連携を促す要因の探求-
  • 2013 - 2014 小学1年生1学期の学習適応に必要な力:授業中の躓き場面から
Show all
Papers (37):
  • 角谷詩織. 「かもしれない」域を抜けられない現実の中でできること -小山朗子先生の実践報告「ギフティッドと思われる子供は本当にギフティッドか」を通して考えたこと,常日頃考えていること-. 先行学習ジャーナル. 2022. 2. 47-53
  • Sumiya, Shiori. Middle School Teacher’s Perception about Bukatsu and their Psychological States. Bulletin of Joetsu University of Education. 2020. 40. 1. 87-96
  • Sumiya, S. For the Prevention of Misdiagnosis of Gifted Children : Japanese version of "Giftedness or ADD/ADHD Checklist" and "Giftedness/Asperger's Disorder Checklist (GADC)". 2020. 39. 2. 301-309
  • WAKINO Shingo, SUMIYA Shiori. The Significance of Reading Science Books for Junior High School Students: Longitudinal Relationships with Their Interest in Science, Reading Habits, Motivation to Read, Ability to Think, and Future Perspectives. Bulletin of Joetsu University of Education. 2018. 38. 1. 55-64
  • SUMIYA Shiori, UMEKAWA Noriko, KAMEYAMA Toru, WATANABE Noriko. Developing Toddlers’ Cooperative Problem-Solving Abilities through “Totally Absorbed Play”: Integrating Quantitative Data and Educational Practices. Educational Studies. 2017. 59. 59. 63-76
more...
MISC (19):
  • 聖教新聞編集部, 角谷詩織. ギフテッドの子への理解と支援. 聖教新聞. 2022
  • デイリー新潮編集部, 角谷詩織. ギフテッド=天才児は誤解 大人の過度な期待がつぶす「子どもの才能」. デイリー新潮. 2022
  • 角谷詩織, 編集, 文責 EDUPEDIA編集部. 均等より平等を~ギフティッドの正しい理解~. EDUPEDIA. 2022
  • 角谷詩織. 身近なギフティッド~その理解と支援のために~. 特別支援教育研究. 2022. 9月. 57-58
  • 角谷詩織. 知能検査とギフティッドの判定. Child Research Net. 2022
more...
Books (13):
  • A Parent's Guide to Gifted Children
    Shunjusha Publishing Company 2019
  • Kindergarten Curriculum that support children's "Asobikomu"
    Gakubunsha 2019
  • Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults: ADHD, Bipolar, OCD, Asperger's, Depression, and Other Disorders [2nd edition]
    2019
  • 生活のなかの発達-現場主義の発達心理学
    新曜社 2019
  • 「実践力」を育てる-上越教育大学からの提言2-
    上越教育大学出版会 2018
more...
Lectures and oral presentations  (37):
  • ギフティッドの子どもの 気持ちの理解
    (ギフテッド教育への招待2022・2023 2023)
  • 理事会企画シンポジウム「ギフティッドと子どもの多様性」を終えて
    (日本子ども学会第12回子ども学カフェ 2022)
  • ギフティッドと子どもの多様性
    (日本子ども学会第18回学術集会 2022)
  • 「かもしれない」の域を超えられない中でできること -ギフティッドの可能性を視野に入れる意義-
    (第11回授業高度化セミナー 2022)
  • ギフティッドとは?,ギフティッドと発達障害,ギフティッドと教育,ギフティッドと仕事
    (インクルエキスパート 2022)
more...
Education (3):
  • 1999 - 2002 Ochanomizu University Graduate School of Humanities and Sciences Doctoral Program
  • 1997 - 1999 Ochanomizu University Graduate School of Humanities and Sciences Master’s Program
  • 1993 - 1997 Ochanomizu University Human and Social Sciences
Professional career (1):
  • Ph.D (Developmental Psychology) (Ochanomizu University)
Work history (3):
  • 2008/09 - 現在 Hyogo University of Teacher Education The Join Graduate School (Ph.D. Program) in Science of School Education Associate Professor
  • 2004/10 - 現在 Joetsu University of Education Associate Professor
  • 2002/04 - 2004/09 Ochanomizu University Research Associate
Committee career (7):
  • 2017 - 現在 国立教育政策研究所 「幼児期からの育ち・学びと プロセスの質に関する研究」委員
  • 2009/04 - 2017 上越市環境審議会 上越市環境審議会委員
  • 2011/04 - 2012/03 上越教育大学附属幼稚園 上越教育大学附属幼稚園運営指導委員
  • 2009 - 2009 文部科学省初等中等教育局児童生徒課 生徒指導提要の作成に関する協力者会議
  • 2009 - 2009 国立教育政策研究所 研究指定校に関わる企画委員会(小学校 総合的な学習の時間)
Show all
Awards (2):
  • 2008/07 - HAKUHO FOUNDATION Hakuho Research Grant for Child Education Award
  • 2005/03 - Onuki Hide Educational Award The significance of extracurricular activities and integrated learning for Japanese junior high school students
Association Membership(s) (5):
World Council for Gifted and Talented Children ,  THE JAPAN SOCIETY FOR CHILD STUDY ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page