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J-GLOBAL ID:200901026097385022   Update date: Apr. 15, 2024

Takaki Hitomi

タカキ ヒトミ | Takaki Hitomi
Affiliation and department:
Research field  (3): Educational psychology ,  Education - general ,  Sociology of education
Research keywords  (10): International Education ,  Intercultural Education ,  Higher Education ,  Group Approach ,  国際教育交流 ,  異文化間教育 ,  多文化間共修 ,  グループアプローチ ,  高等教育 ,  第三領域
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2021 - 2026 Theories and Practices for Global Education through Blended Learning
  • 2020 - 2024 「大学の国際化」を担う専門教職員の養成メカニズムに関する国際比較研究
  • 2017 - 2020 Development of a cycle for designing, distributing, and evaluating international education programs: Quality improvement through collaboration between secondary and higher education
  • 2014 - 2019 Development of Educational Programs for International Students to Enhance Intercultural Coordination Skills
Papers (17):
  • 田中京子, 高木ひとみ, 酒井崇, 和田尚子. 多文化間アドバイジング・カウンセリングの継続と変化:コロナ禍2年目の国際学生支援. 名古屋大学国際教育交流センター紀要. 2022. 9. 93-107
  • 藤井基貴, 太田知彩, 高木ひとみ, 星野晶成. コロナ禍における国際教育交流分野の人事公募に関する調査研究. 静岡大学教育研究. 2022. 18. 119-127
  • 田中京子, 高木ひとみ, 酒井崇, 和田尚子. 多文化間アドバイジング・カウンセリングの継続と変化:コロナ禍の国際学生支援. 名古屋大学国際教育交流センター紀要. 2021. 8. 85-99
  • 藤井基貴, 太田知彩, 高木ひとみ, 星野晶成. 日本における国際教育交流分野の第三領域に関する研究動向. 静岡大学教育研究. 2021. 17. 111-119
  • 田中京子, 高木ひとみ, 酒井崇, 和田尚子. 多文化間アドバイジング・カウンセリングの進展:共修時代の国際学生支援. 名古屋大学国際教育交流センター紀要. 2020. 7. 83-97
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MISC (8):
  • 高木 ひとみ. Inspire Together グローバルピアサポーターのためのリーダーシップ研修. 名古屋大学国際教育交流センター紀要. 2017. 4. 125-126
  • 高木 ひとみ. グローバルプレゼンテーションイベント:プレゼンテーションアワー 世界が広がる22秒. 名古屋大学国際教育交流センター紀要. 2015. 2. 160-161
  • 髙木 ひとみ. 年報(教育交流部門・留学生相談室) : 名古屋大学留学生相談室(740号室)活動報告. 名古屋大学留学生センター紀要. 2011. 9. 112-114
  • 髙木 ひとみ. 年報(教育交流部門) : 名古屋大学留学生相談室(740号室)活動報告. 名古屋大学留学生センター紀要. 2010. 8. 119-131
  • 髙木 ひとみ. 年報(教育交流部門) : 名古屋大学留学生相談室(740号室)活動報告. 名古屋大学留学生センター紀要. 2009. 7. 106-113
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Books (7):
  • 多文化間共修:多様な文化背景をもつ大学生の学び合いを支援する
    学文社 2017
  • コミュニケーション基礎力&異文化理解・自分NOTE
    JTB国際交流センター 2017
  • 国際教育交流担当者のためのガイドブック
    名古屋大学国際教育交流センター 2017
  • 国際交流会館(RA)ハンドブック
    名古屋大学国際教育交流センター 2016
  • 名古屋大学教員のための留学生受け入れハンドブック
    名古屋大学高等教育研究センター 2011
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Lectures and oral presentations  (9):
  • 国際教育交流分野における「第三領域(third space)」の研究:日本における近年の研究動向と人事公募の現状と課題について
    (第43回異文化間教育学会大会 2022)
  • 「異文化体験から学ぶ」教育実践の質向上を目指して:国際教育ファシリテーター育成の現状と展望
    (第40回異文化間教育学会大会 2019)
  • 文化的背景の多様な学生に対するカウンセリングの工夫・カウンセリングに馴染みの学生の相談対応をどう行うか:グループアプローチの活用による相談実践
    (国立大学法人留学生センター留学生指導担当研究協議会 2014)
  • ミネソタ大学における留学生支援と日本の大学への応用
    (第30回異文化間教育学会大会 2009)
  • アメリカにおける留学生指導の専門性:NAFSAとミネソタ大学のケースをもとに
    (国立大学法人留学生センター留学生指導担当研究協議会 2009)
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Education (3):
  • - 2012 上智大学大学院 文学研究科 教育学専攻 博士後期課程(満期退学)
  • - 2005 ミネソタ大学大学院 教育心理学 (Counseling & Student Personnel Psychology) 修士課程
  • - 2002 上智大学大学院 文学研究科 教育学専攻 博士前期課程
Professional career (2):
  • Master of Arts (Educational Psychology) (University of Minnesota)
  • 修士号(教育学) (上智大学)
Association Membership(s) (6):
Comparative & International Education Society (CIES) ,  BRIDGE Institute ,  NAFSA(Association of International Educators) ,  Council Of International Student Advisors of National Universities ,  SOCIETY FOR INTERCULTURAL EDUCATION TRAINING AND RESEARCH ,  INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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