Rchr
J-GLOBAL ID:200901026573962530   Update date: Nov. 21, 2022

Onozawa Miako

オノザワ ミアコ | Onozawa Miako
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general
Research keywords  (4): 総合学習 ,  生活科教育 ,  学習論 ,  教材論
Papers (26):
  • 黒子美和子、早川冨美子、中村耕作、小野沢美明子. TAS モデルの実践報告II -TAS モデルの広がり-「縄文文化をもとに音楽をつくろう」. 音楽の授業づくりジャーナル. 2020. 3. 2-11-資料1-8
  • ONOZAWA Miako. Reinterpretation of"Teaching Material Development" as a Relational Concept:Focusing on Practices in Integrated Studies Centered Around Living Environment Studies. The bulletin of Kaichi International University. 2020. 19. 0. 5-17
  • Miako ONOZAWA. Creativity of Children Cultivated in Rich Human Relations. 2019. 71. 153-169
  • Infant Learning through Rich Human Relationships. 2019. 52. 0. 43-51
  • 小野沢美明子. 「ごっこ遊び」から解釈される幼児の豊かな人間関係. 現代教育改革の理念と実践に関する研究-日本大学文理学部人文科学研究所共同研究(第二次報告書)-. 2019. 9-16
more...
Lectures and oral presentations  (29):
  • Music Education as a Bridge Between Schools and Society
    (APSMER 2019 12th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research 2019)
  • 学校と社会を結ぶ音楽教育II -協働的な授業のフレームワークを構築する-
    (日本音楽教育学会 第49回岡山大会 2018)
  • 教師と子どもの協働参加における「変化」の意義 -動物の去勢をめぐる話し合い活動を中心として-
    (日本教材学会 第30回研究発表大会 2018)
  • 関係概念としての『教材開発』の再解釈-総合学習の実践に着目して-
    (日本教材学会 第29回研究発表大会 2017)
  • 「正統的周辺参加」論からの異年齢集団活動の意義の問い直し
    (日本教育方法学会 第52回大会 2016)
more...
Education (3):
  • Nihon University Graduate School of Literature and Social Sciences
  • Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • Bunkyo University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士 (東京学芸大学)
Work history (11):
  • 2020/04 - 現在 Bunkyo University Faculty of Education
  • 2019/04 - 現在 Yokohama City University School of International Liberal Arts
  • 2016/04 - 現在 Nihon University College of Humanities and Sciences
  • 2015/04 - 現在 Soka University Faculty of Education
  • 2020/04 - 2020/09 Kaichi International University
Show all
Awards (5):
  • 2016/10 - 日本教材学会 日本教材学会 学会賞 研究優秀賞受賞 論文「『個が生きる授業』における『コンフリクト』の意義-生活科『いきものとなかよし』を通して-」をはじめ過去5年間にわたる研究業績による
  • 2016/10 - 日本教材学会 学会賞 研究優秀賞受賞 論文「『個が生きる授業』における『コンフリクト』の意義-生活科『いきものとなかよし』を通して-」をはじめ過去5年間にわたる研究業績による
  • 2005/07 - 日本大学文理学部後援会 日本大学文理学部後援会大学院学術論文奨学金 「総合的な学習の時間」の「工学的アプローチ批判」-「羅生門的アプローチ」を支える評価観転換の必要性-
  • 2005/07 - 日本大学文理学部後援会 大学院学術論文奨学金 「総合的な学習の時間」の「工学的アプローチ批判」-「羅生門的アプローチ」を支える評価観転換の必要性-
  • 2005/03 - 日本大学文理学部 日本大学文理学部奨学金
Association Membership(s) (14):
アメリカ教育学会 ,  全国大学音楽教育学会 ,  日本音楽表現学会 ,  日本教育実践学会 ,  日本子ども社会学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本学校教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教材学会 ,  日本個性化教育学会 ,  日本生活科・総合的学習教育学会 ,  日本音楽教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教育方法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page