Rchr
J-GLOBAL ID:200901027180301252   Update date: Feb. 01, 2024

Kobayashi Keiichi

コバヤシ ケイイチ | Kobayashi Keiichi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2022 - 2024 教授的質問を準備することによる学習の効果とメカニズム
  • 2019 - 2021 教授による学習の効果を高める教授準備学習の方法・条件とメカニズムの解明
  • 2015 - 2018 論争との接触が心理的効果をもたらす条件とメカニズムの解明
  • 2015 - 2017 論争との接触が心理的効果をもたらす条件とメカニズムの解明
  • 2012 - 2015 Mechanism of learning from written controversy
Show all
Papers (20):
  • 小林敬一. Learning by teaching face-to-face: The contributions of preparing-to-teach, initial-explanation, and interaction phases. European Journal of Psychology of Education. 2022. 551-566
  • 小林敬一. The retrieval practice hypothesis in research on learning by teaching: Current status and challenges. Frontiers in Psychology. 2022. 1-6
  • 小林敬一. Effects of collaborative versus individual preparation on learning by teaching. Instructional Science. 2021. 49. 811-829
  • Emphasis framing effects of conflicting messages. Journal of Media Psychology. 2020. 32. 3. 119-129
  • 小林敬一. Why is learning by teaching other students effective? An examination of five hypotheses. Japanese Journal of Educational Psychology. 2020. 68. 401-414
more...
MISC (34):
  • 小林敬一. 教授的質問を準備することで学ぶ. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学 篇). 2022. 157-173
  • 小林敬一. 教える準備 に協同 で取り組む 過程 の分析 の分析. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学 篇). 2021. 72. 169-182
  • 小林敬一. 日本の学生には教授予期の学習効果が見られない?. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇). 2019. 70. 95-102
  • 小林敬一. Learning Effects of Connecting Individual and Collaborative Learning Activities. 2018. 69. 49-60
  • 小林 敬一. 対立・競合する議論の異なる効果. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇). 2018. (vol)68. (num). (xxx) 51-(zzz)62
more...
Books (2):
  • 大学教育-越境の説明をはぐくむ心理学
    ナカニシヤ出版 2014
  • 感情と思考の科学事典
    朝倉書店 2010
Lectures and oral presentations  (23):
  • 教授的質問を準備することの学習効果
    (日本心理学会第86回大会 2022)
  • 協同準備が教えることによる学習に及ぼす効果
    (日本心理学会第84回大会 2020)
  • 対面して教えることによる学び
    (日本心理学会第83回大会 2019)
  • 科学的信念に及ぼす科学的・社会的合意性認知の効果
    (日本心理学会第81回大会 2017)
  • 科学的信念に及ぼす 科学的・社会的合意性認知の効果
    (日本心理学会第81回大会 2017)
more...
Education (4):
  • - 1996 Kyushu University
  • - 1996 Kyushu University Graduate School, Division of Education
  • - 1991 University of Tsukuba
  • - 1991 University of Tsukuba Second Cluster of College
Professional career (1):
  • Ph.d.(Educational Psychology) (Kyushu University)
Awards (1):
  • 2013/08 - 日本教育心理学会優秀論文賞
Association Membership(s) (4):
日本発達心理学会 ,  Japanese Society of Cognitive Psychology ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page