Rchr
J-GLOBAL ID:200901029177390131   Update date: Mar. 28, 2024

Tsuruta Maki

ツルタ マキ | Tsuruta Maki
Affiliation and department:
Research field  (2): Sociology of education ,  Special needs education
Research keywords  (6): 病いと子ども ,  学校的社会化 ,  発達障害 ,  質的調査 ,  構築主義 ,  相互行為
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2028 インクルーシブ教育の新展開に向けた児童生徒の社会的苦悩の分有化に関する研究
  • 2020 - 2023 Wittgensteinian Imagination of Educational Practice Description: Towards Anthropology of Educational Multi-layered-game Situations
  • 2018 - 2023 学校的社会化の理論的・経験的研究-「児童になる」論理と実践の教育社会学的探究
  • 2017 - 2021 発達障害支援をめぐる相互行為研究:教育的支援の構成的特質に着目して
  • 2013 - 2018 Studies on contemporary issues of "school socialization" : Focusing on the institutionalized way of understanding children
Show all
Papers (20):
  • 木村 祐子, 鶴田 真紀, 末次 有加, 佐藤 貴宣. 障害児教育に関する社会学的研究の動向. 教育社会学研究. 2023. 113. 73-107
  • 鶴田真紀. 小児病院のきょうだい預かりにおける支援者役割:保育者ではなく支援者へ. 神奈川大学 心理・教育研究論集. 2022. 51. 95-108
  • 鶴田真紀. 「自閉症児の親」の構成:療育の准専門家になることをめぐって. 教育社会学研究. 2021. 108. 227-247
  • 鶴田真紀. 病院内教育の理念と経験としての実践ー教師の語りに着目して. 神奈川大学心理・教育研究論集. 2021. 49. 131-144
  • 鶴田 真紀. 「発達障害のある子ども」における「子どもらしさ」の語られ方-「逸脱」を構成する概念装置. 子ども社会研究. 2018. 24. 77-91
more...
MISC (2):
  • 鶴田真紀. 学校的社会化に関する覚書 -目玉焼きとオオカミと精薄薄弱-. 学校的社会化の歴史と現在2ー「児童」と「学校」の再帰性. 2023. 163-167
  • Maki Tsuruta. The Transfer: The Change in Category from Disabled to Healthy Child and the Mother’s Perception(研究ノート). 教育学論集. 2019. Vol.71. 227-242
Books (4):
  • インクルーシブ教育ハンドブック
    北大路書房 2023 ISBN:9784762832307
  • 発達障害の教育社会学:教育実践の相互行為研究
    ハーベスト社 2018
  • 『教師のメソドロジー-社会学的に教育実践を創るために』北澤毅・間山広朗編
    北樹出版 2018
  • 『文化としての涙-感情経験の社会学的探究』北澤毅(編)
    勁草書房 2012
Lectures and oral presentations  (9):
  • 教育社会学の動向:質的研究の観点から
    (講演会「教育社会学の現在」(慶應義塾大学文学部教育学専攻) 2023)
  • 「自閉症の子ども」をめぐる療育記録の分析
    (日本教育社会学会第72回大会 2020)
  • Creating a Sense of Belonging, Community, and Self at Japanese Schools
    (EAJS: the European Association for Japanese Studies 2016)
  • 'Was medicine taken?': The function of the category ‘medicine’and social construction of ADHD in schools
    (Oxford Ethnography and Education Conference 2015)
  • 学校的社会化の諸相(4)-児童間相互行為における非対称性の組織化
    (日本教育社会学会第65回大会 2013)
more...
Works (3):
  • 書評:小川 博久,岩田 遵子,本庄 冨美子[著]『授業実践の限界を超えて-ある教師の表現者としての教育実践』
    2019 -
  • 『教育社会学事典』
    2018 -
  • 書評:木村祐子[著]『発達障害支援の社会学-医療化と実践家の解釈』
    2016 -
Professional career (1):
  • 教育学博士 (立教大学)
Work history (6):
  • 2023/04 - 現在 Soka University
  • 2019/04 - 現在 Kanagawa University
  • 2016/04 - 2023/03 Soka University Faculty of Education
  • 2015/04 - 2019/03 Rikkyo University
  • 2011/04 - 2016/03 貞静学園短期大学 保育学科 専任講師
Show all
Committee career (6):
  • 2023/09 - 現在 日本教育社会学会 事務局次長
  • 2015/04 - 現在 日本子ども社会学会 倫理委員会 委員
  • 2021/09 - 2023/09 日本教育社会学会 企画部副部長
  • 2018 - 2019 日本教育社会学会 倫理WG委員
  • 2015 - 2019 日本教育社会学会研究委員会 委員
Show all
Association Membership(s) (6):
質的心理学会 ,  育療学会 ,  American Sociological Associaion ,  THE JAPAN SOCIETY FOR CHILD STUDY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page