Rchr
J-GLOBAL ID:200901029403328053   Update date: Apr. 19, 2024

Abe Mariko

アベ マリコ | Abe Mariko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/s.okayama-u.ac.jp/departmentofelt/abe-m
Research field  (1): Linguistics
Research keywords  (2): 第二言語スピーキング ,  corpus linguistics
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2020 - 2025 日本語母語英語学習者の英語産出能力の発達研究
  • 2020 - 2023 縦断的コーパスを用いたスピーキング力の発達プロセスと発達要因に関する実証的研究
  • 2016 - 2020 縦断的コーパスの構築と日本人高校生の英語スピーキング力の発達過程の解明
  • 2012 - 2016 Future Frameworks for the Current Challenges and Solutions for Second Language Writing Research -- Voices from East Asia--
  • 2013 - 2015 言語処理技術と多変量解析を用いた中間言語の全体像の解明-新しい研究手法の確立
Show all
Papers (31):
  • 中学生のスピーキングにおける流暢さの発達的変化. Learner Corpus Studies in Asia and the World. 2024. 6. 169-184
  • Kobayashi, Y, Abe, M, Kondo, Y. Exploring L2 spoken developmental measures: Which linguistic features can predict the number of words?. English Corpus Studies. 2022. 29. 1-18
  • Saito, K, Trofimovich, P, Abe, M, In’nam, Y. Dunning-Kruger effect in second language speech learning: How does self-perception calibrate with other perception over time?. Learning and Individual Differences. 2020. 79
  • Abe, M, Kondo, Y. Constructing a longitudinal learner corpus to track L2 spoken English. Journal of Modern Languages. 2019. 29. 23-44
  • Abe, M. Comparing errors across an L2 spoken and written error-tagged Japanese EFL learner corpus. In G. Sandra, & J. Mukherjee (Eds.), Learner Corpora and Language Teaching. 2019. 157-174
more...
MISC (17):
  • LOCSE研究プロジェクトー高校生のスピーキング産出能力に対する理解を深める. The English Teachers' Magazine. 2024. 72. 12. 58-59
  • 福田純也, 阿部真理子. 英語授業からみる大学教育における文理融合. 中央評論. 2023. 75. 2. 71-76
  • 阿部真理子, 藤原康弘. 学習環境と発話の発達を考慮した指導. 『英語教育』. 2021. 70. 5. 62-63
  • 阿部真理子. 縦断的スピーキング・コーパスからわかること. 『英語教育』. 2021. 70. 1. 64-65
  • 阿部真理子. 学年に応じて増える誤り・減る誤り:学習者コーパス研究の観点から. 『英語教育』. 2019. 68. 9. 26-28
more...
Books (4):
  • 英語学習者コーパス活用ハンドブック
    大修館書店 2013
  • 新TOEICテスト900点突破英単語ドリル
    アルク 2007
  • 日本人中高生1万人の英語コーパス“JEFLL Corpus” -中高生が書く英文の実態とその分析
    小学館 2007
  • コーパス英語類語使い分け200
    小学館 2005
Lectures and oral presentations  (48):
  • 縦断的コーパスを利用したスピーキング力の発達研究:言語発達の指標探究
    (Symposium on Longitudinal Corpus of Spoken English 2023)
  • 文法的に複雑になるとスピーキングの評価は上がるか?
    (外国語教育メディア学会(LET)第62回全国研究大会 2023)
  • 処理可能性理論に基づいたIPSyn定義ファイルの開発ー第二言語としての英語の統語発達の評価に向けてー
    (言語科学会第24回年次国際大会(JSLS2023) 2023)
  • 縦断的コーパスを利用した高校生のスピーキング能力の発達研究
    (令和 4年度中部地区英語教育学会愛知地区大会 2023)
  • 第二言語としての英語の統語発達は話し言葉と書き言葉で違うか?- IPSynを使った統語発達の比較 -
    (言語科学会第23回年次国際大会(JSLS2022) 2022)
more...
Education (4):
  • 2005 - 2015 テンプル大学大学院 Graduate School, Division of Education
  • 2000 - 2001 ランカスター大学 社会科学部 言語学現代英語科
  • 1993 - 1996 Sophia University Graduate School, Division of Letters 英米文学専攻
  • 1989 - 1993 Seikei University Faculty of Literature 英米文学科
Professional career (3):
  • 修士(文学) (上智大学)
  • 修士 (Language Teaching: TESOL) (Lancaster University)
  • 博士 (Education) (Temple University)
Work history (11):
  • 2023/04 - 現在 岡山大学学術研究院教育学域 英語教育講座 教授
  • 2019/04 - 2024/03 拓殖大学大学院 言語教育研究科 兼任講師
  • 2015/04 - 2023/03 中央大学理工学部 教授
  • 2015/04 - 2016/03 立教大学異文化コミュニケーション学部 兼任講師
  • 2012/04 - 2015/03 中央大学理工学部 准教授
Show all
Association Membership(s) (3):
大学英語教育学会 ,  英語コーパス学会 ,  外国語教育メディア学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page