Rchr
J-GLOBAL ID:200901029447141945   Update date: Apr. 07, 2024

Saeki Akihiko

サエキ アキヒコ | Saeki Akihiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Science education
Research keywords  (3): 数学的モデリング ,  教師教育 ,  数学教育学
Research theme for competitive and other funds  (23):
  • 2023 - 2027 数学科と理科を総合する教材開発と授業実践を重視する教師教育の実証的研究
  • 2021 - 2025 Development of a framework for teaching data modelling in mathematics education and its demonstration in schools and teacher education
  • 2021 - 2024 An empirical study of teacher education to re-materialize arithmetic and mathematics textbook tasks into STEM tasks
  • 2019 - 2023 校種を超えた数学科と理科を総合する教材開発と教師教育の実証的研究
  • 2017 - 2022 An Empirical Study on Leader Developmental Teacher Education Integrating Theory and Practice in Mathematical Modelling
Show all
Papers (42):
  • Takashi Kawakami, Akihiko Saeki. Roles of mathematical and statistical models in data-driven modelling: A prescriptive modelling perspective. Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times, Springer. 2024
  • Akihiko Saeki, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami, Toshikazu Ikeda. In-Service Teachers’ Transformation of a Mathematised Task into Modelling Tasks. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling. 2023. 241-257
  • 矢田 耕資, 金児 正史, 佐伯 昭彦. 数学的活動における数学化及び活用・意味づけの資質・能力を育成する授業の一方策 : 教科書の問題を作り替える活動を通して. 鳴門教育大学授業実践研究 : 授業改善をめざして = Naruto University of Education forum for classroom research. 2022. 21. 79-87
  • 川上 貴, 佐伯 昭彦. 学校数学におけるデータ駆動型モデリングの活動を捉える枠組み : 数学的モデルと統計的モデルを視座として-A Framework for Describing and Analysing Data-Driven Modelling Activities in School Mathematics : From the Perspectives of Mathematical and Statistical Models. 科学教育研究 = Journal of science education in Japan / 日本科学教育学会 編. 2022. 46. 4. 421-437
  • Takashi Kawakami, Shigekazu Komeda, Akihiko Saeki. Students’ gradual identification of mathematical models of average speed when making sense of ‘walking’. Mathematical Modelling Education and Sense-Making, Springer. 2020. 151-162
more...
MISC (48):
  • OKASAKO Takuya, SAEKI Akihiko. A Case Study of Project-Based Learning to Promote change of Students' Attitudes Toward Mathematics Learning: The Book “Fermat’s Last Theorem” as a subject matter. JSSE Research Report. 2022. 36. 5. 55-60
  • SAEKI Akihiko, KANEKO Masafumi, KAWAKAMI Takashi. A proposal for a STEM teacher education program design from the perspective of mathematics education: Focus on the Retransformation of math-textbook tasks into integrated STEM tasks. JSSE Research Report. 2021. 35. 6. 17-20
  • KAWAKAMI Takashi, SAEKI Akihiko. Retransformation of math-textbook tasks into integrated STEM tasks: A proposal to STEM teacher education from mathematics education perspective. JSSE Research Report. 2021. 35. 5. 79-84
  • YAMASHITA Tsukasa, SAEKI Akihiko. Derivation of Mathematical Learning Device for Students to Exercise Critical Thinking. JSSE Research Report. 2020. 34. 8. 23-28
  • 生田 克実, 大西 海斗, 田中 一道, 西城 慧一, 野口 智徳, 三浦 慶亮, 宮田 慶一, 村田 真人, 泉本 誠人, 秋田 美代, et al. 数学の理解を深めるアクティブ・ラーニングについての研究 : 星型多角形の内角の和を考える活動を通して. 鳴門教育大学授業実践研究 : 授業改善をめざして = Naruto University of Education forum for classroom research. 2019. 18. 79-83
more...
Books (37):
  • 微分積分 改訂版
    実教出版 2023 ISBN:9784407361209
  • 線形代数演習 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349498
  • 線形代数 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349481
  • 確率統計演習 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349474
  • 確率統計 改訂版
    実教出版 2021 ISBN:9784407349467
more...
Lectures and oral presentations  (83):
  • 問題提起を通して数学的モデリングの資質・能力を育成する授業の一方策-数学教科 書の問題を STEM 問題に作り替えて解く活動を通して-
    (日本科学教育学会年会第47回年会 2023)
  • FACILITATING PROBLEM POSING IN MATHEMATICAL MODELLING: THE CASE OF GRADE 12 STUDENTS
    (2023)
  • DESIGNING MATHEMATICAL MODELLING TASKS INVOLVING A SIMULATION WITH PHYSICAL EXPERIMENTS :ON THE TASK OF MARKER RECUPTURE METHODS
    (The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications 2023)
  • Roles of Mathematical and Statistical Models in Data-Driven Modelling: A Prescriptive Modelling Perspective
    (The 20th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications 2022)
  • The development of in-service teacher's perspectives for analyzing mathematical modelling lessons
    (2022)
more...
Works (2):
  • 実践的CAIシステム(KAPITAL II)の開発
    1993 -
  • 実践的CAIシステム(KAPITAL)の開発
    1984 -
Education (3):
  • 2002 - 2005 Hyogo University of Teacher Education
  • 1980 - 1982 University of Tsukuba
  • 1976 - 1980 University of Tsukuba
Professional career (2):
  • Master of Pedagogy (University of Tsukuba)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (11):
  • 2023/04 - 現在 鳴門教育大学名誉教授
  • 2023/04 - 現在 Kanazawa Institute of Technology
  • 2020/04 - 2023/03 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科教授兼職
  • 2016/04 - 2023/03 鳴門教育大学大学院学校教育研究科教授
  • 2015/04 - 2020/03 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科准教授兼職
Show all
Committee career (12):
  • 2022/11 - 現在 日本数学教育学会 渉外部幹事・副委員長
  • 2022/05 - 2023/03 一般社団法人松茂まちづくり推進機構 STEAM学び隊講師
  • 2011/11 - 2022/10 日本数学教育学会 渉外部幹事
  • 2018/07 - 2022/06 日本科学教育学会 監事
  • 2019/07 - 2021/08 The International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications: International Executive Committee Co-opted Members
Show all
Awards (1):
  • 2000/08 - 日本科学教育学会 科学教育実践賞
Association Membership(s) (4):
全国数学教育学会 ,  数学教育学会 ,  日本数学教育学会 ,  日本科学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page