Rchr
J-GLOBAL ID:200901029493362689   Update date: Aug. 24, 2023

Niwa yukie

ニワ ユキエ | Niwa yukie
Affiliation and department:
Job title: part-time lecturer
Other affiliations (1):
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Art history ,  Aesthetics and art studies
Research keywords  (5): 音楽学 ,  日本音楽 ,  伝統音楽の歌唱 ,  能楽 ,  日本・東洋音楽史
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2026 金春禅竹の自筆譜にみる語り物音楽としての記譜体系
  • 2018 - 2022 The rule of melody suitable for listenable lyrics in the early days of Noh
  • 2014 - 2017 Musical studies of the Shinto ritual prayer, Norito
  • 2012 - 2015 世阿弥自筆譜を中心とした室町時代の能の謡の音楽文法
Papers (12):
  • 世阿弥・禅竹自筆譜への早歌譜の影響--リズム記号「振リ」の摂取. 昭和音楽大学研究紀要. 2022. 38
  • 丹羽幸江. 能の小段「ノット」を基に16世紀後半の祝詞の旋律を考察する. 昭和音楽大学研究紀要. 2018. 37. 42-52
  • 丹羽 幸江. 江戸初期の謡本におけるツヨ吟を示す胡麻の配列. 東洋音楽研究. 2014. 79号. 79. 49-60
  • 丹羽幸江. 番外曲《眞田》段歌の節付け復元. 京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センター紀要. 2014. 11. 76-67
  • 丹羽幸江. 唐物小謡〈上宮太子〉. 第10回日中音楽比較研究国際学術会議論文集. 2013. 10. 414-421
more...
MISC (9):
  • The influences of the earlier performing art genre, Soga, in Zeami's notational symbols. 2022. 41
  • Origin of the Noh melody patterns from the preceding performing art, Soga. 2021. 18. 1-9
  • Re-verification of the argument of Masaji Hirose for the Utai Chant Styles, gin in the Jinkaisho (1584). 2016. 82. 15-26
  • 丹羽, 幸江. ヨワ吟の音色をつかさどる装飾音「イロ」 : 17世紀初頭「石田少左衛門盛直節附本」における-The Ornamentation Iro and the Tone Color in the Melodic Mode of Utai Chant, Yowagin. 昭和音楽大学研究紀要. 2015. 34
  • 丹羽 幸江. 「祝詞の発声からみた儀礼の声」. 『第11届日中音楽比較研究国際学術会議論文集』. 2015. 11. 182-187
more...
Books (10):
  • 復曲《大磯》
    檜書店 2023
  • 復曲《不逢森》
    檜書店 2022
  • 能〈羽衣〉を解剖する-音曲面を中心に
    京都市立芸術大学 2022 ISBN:9784910601014
  • 日本音楽うた理論 (5028)
    カワイ出版 2021 ISBN:4760950281
  • 復曲《和田酒盛》
    2021
more...
Lectures and oral presentations  (5):
  • “Late Muromachi- Period Noh Scores Featuring Idiosyncratic Notational systems”
    (International Council for Traditional Music, MEA Symposium 2014)
  • ”How the Notation of Noh Chants influenced the Establishment of the Iemoto System?”
    (International Symposium on Japanese Studies“Tradition, Modernity, and Globalization in Japan” 2014)
  • 「江戸初期の謡本におけるツヨ吟を示す胡麻の配列」
    (東洋音楽学会第64回全国大会 2013)
  • 「観世宗節『謡抜書』における室町末期の謡の旋律の類型性」
    (日本音楽学会第63回大会 2012)
  • ”Bunraku: Japanese Puppets Theatre”(文楽),”The Music of Noh” (能の音楽),および “Workshop, the Noh”(能ワークショップ、27日)のうち”Singing of Noh”(能の謡)。
    (Symposium,"Japanese Traditional Theatre", Universidad Veraxruzana 2007)
Education (1):
  • - 2002 Tokyo University of the Arts
Professional career (1):
  • 修士 (東京藝術大学)
Work history (7):
  • 2014/11 - 現在 Kyoto City University of Arts
  • 2003/04 - 現在 Showa University of Music
  • 2012/04 - 2015/03 Japan Society for the Promotion of Science
  • 2007/05 - 2009/03 Kyoto City University of Arts Research Centre for Japanese Traditional Music
  • 2006/04 - 2009/03 TOKYO GEIJUTSU DAIGAKU Faculty of Music Musical Creativity and the Environment Course
Show all
Committee career (4):
  • 2022/04 - 現在 音楽文献目録委員会 東洋音楽学会派遣委員
  • 2012/04 - 2023/07 楽劇学会 委員
  • 2002 - 2006 東洋音楽学会 関東支部委員
  • 2001 - 2006 (社)東洋音楽学会東日本支部委員(2001-2006)
Association Membership(s) (4):
International Council for Traditional Music ,  楽劇学会 ,  能楽学会 ,  東洋音楽学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page