Rchr
J-GLOBAL ID:200901032183980987   Update date: Feb. 01, 2024

Kaoru Koyanagi

コヤナギ カオル | Kaoru Koyanagi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Japanese language education ,  Linguistics
Research keywords  (5): implicit learning ,  working memory ,  phonological awareness ,  language aptitude ,  information processing
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2022 - 2025 An empirical study on the interaction between language aptitude and instruction in second language acquisition
  • 2018 - 2022 第二言語習得における学習メカニズムと諸要因(学習条件・個人差)の相互作用
  • 2016 - 2020 海外連携による日本語学習者コーパスの構築及び言語習得と教育への応用研究
  • 2017 - 2018 <国立国語研究所>日本語の間接発話理解:第一言語、第二言語、人工知能における習得メカニズムの認知科学的比較研究
  • 2016 - 2018 <東北大学加齢医学研究所>第二言語としての日本語学習者におけるインプット処理スキルの熟達化に関する脳内メカニズムの検討
Show all
Papers (41):
  • 小柳かおる. 言語適性、動機づけと日本語熟達度との関係ー日本語・日本研究専攻のフランス人大学生の場合. Journal CAJLE(カナダ日本語教育振興会). 2023. 24. 23-44
  • Kaoru Koyanagi. Issues regarding units of analysis for Oral production data of learners of Japanese as a second language: Application of the AS (Analysis of Speech) unit in English to Japanese Data. Sophia Linguistica. 2022. 70. 75-86
  • 小柳かおる. 第二言語の学習メカニズムから教師の役割を考える ー教室指導の効果と学習者の個人差. 2021年度 第18回マレーシア日本語教育国際研究大会 予稿集. 2021. 1-5
  • 小柳かおる. SLA研究手法の多様化と理論的深化を目ざしてー3人のパネリストの発表へのコメントー. 第二言語としての日本語の習得研究. 2020. 23. 145-148
  • 小柳かおる. 第二言語習得. 遠藤織枝編『新・日本語教育を学ぶーなぜ、なにを、どう教えるか』. 2020. 75-96
more...
MISC (17):
  • Kaoru Koyanagi. The interactional relationship between learning mechanisms and other factors (learning conditions/ individual differences) in second language acquisition. IMPACT (Science Impact Ltd.). 2020. 2020. 9. 29-31
  • 小柳かおる. 認知的アプローチの第二言語習得研究ー最新の研究動向と教育的示唆ー. 第二言語としての日本語の習得研究. 2016. 19. 100-103
  • 小柳かおる. 第二言語習得概論:言語学習の普遍性と個別性. 日本学研究叢書第9巻『日語教学研究』. 2016
  • 小柳かおる. 第二言語習得研究の調査・研究方法ガイド. 日本語学臨時増刊号「入門:第二言語習得研究」. 2015. 34. 14. 182-192
  • 小柳かおる, 牲川波都季. 研究発表 (2012年日本語教育国際研究大会(ICJLE2012)報告). 日本語教育. 2013. 154. 8-16
more...
Books (8):
  • Language Acquisition Theories for Teachers of Japanese, Revised version
    2021 ISBN:9784883198832
  • 第二言語習得について日本語教師が知っておくべきこと
    くろしお出版 2020
  • Universality and individuality in second language acquisition:Learning mechanisms, individual differences, and second language pedagogy
    Kuroshio Publisher 2018
  • A Cognitive Approach to Second Language Acquisition: Grammar Development in Japanese and the-Effect-of-Instruction Research
    Kuroshio Publisher 2016 ISBN:9784874246832
  • 『多様化する言語習得環境とこれからの日本語教育』
    スリーエーネットワーク 2008 ISBN:9784883194636
more...
Lectures and oral presentations  (70):
  • 第二言語習得の研究の成果から日本語教育を考える ータスクベースの教授法ー
    (第48回JLTN講演会 ひょうご日本語教師連絡会議 2023)
  • 第二言語習得研究の知見を生かした日本語の授業を目ざそう4タスクベースの教授法
    (NPO法人YYJ-ゆるくてやさしい日本語のなかまたち オンライン講座 2023)
  • 第二言語習得研究と日本語教育を結ぶータスクベースの教授法
    (イタリア日本語教育協会 2023年研修会 2023)
  • 学習者の認知的メカニズムを活性化する教室活動
    (国際交流基金北京日本文化センター「第二言語習得理論を生かした日本語教育研修会」 2023)
  • 第二言語習得の知見を生かした日本語の授業を目ざそう3第二言語習得を促進する教室活動とは?
    (NPO法人YYJ-ゆるくてやさしい日本語の仲間たち オンライン講座 2023)
more...
Education (1):
  • 1993 - 1998 Georgetown University Linguistics Applied Linguistics Concent
Professional career (3):
  • Bachelor of Arts in Linguistics (Georgetown University)
  • Master of Science in Linguistics (Georgetown University)
  • Doctor of Philosophy in Linguistics
Awards (2):
  • 2023/06 - 日本語教育学会 日本語教育学会 学会活動貢献賞 学会誌委員の期間を除き、査読協力者としての査読の一定年数, 件数による貢献に対して
  • 2022/01 - 日本語教師ブッククラブ 日本語教師ブッククラブ大賞2021 『第二言語習得について日本語教師が知っておくべきこと』(くろしお出版)に対して
Association Membership(s) (6):
Association of Teachers of Japanese ,  American Association of Applied Linguisticss ,  日本第二言語習得学会 ,  言語科学会 ,  Japanese Association of Second Language Acquisition ,  The Society of Teaching Japanese as a Second Language
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page