Rchr
J-GLOBAL ID:200901033684124009   Update date: Mar. 16, 2024

Taguchi Hiroko

タグチ ヒロコ | Taguchi Hiroko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (3): 社会認識教育 ,  歴史教育 ,  History Education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2022 - 2027 民主主義的社会の形成者育成に貢献する歴史活用と学校歴史の役割の再考
  • 2019 - 2023 「戦争体験」を活用した平和形成主体育成のための「方法としての平和教育」の構築
  • 2016 - 2021 市民による歴史実践のつまずきや変容に関する実証的研究-学校歴史の役割に着目して-
  • 2015 - 2018 An International Comparative Study on Disciplinary Paradigms and Social Responsibility of Subject Pedagogy: What are the Foundations of Social Studies Researchers?
  • 2012 - 2016 Research on students' idea about past focused on personal experience and school curriculum
Show all
Papers (36):
  • Awareness of Getting Involved in Peace Education through the Knowledge of War Experience : From the Viewpoints of Historical, Ethical and Philosophical Approaches. 2022. 31. 11-20
  • 佐藤 宏之, 新名 隆志, 田口 紘子, 杉原 薫. 「戦争体験」を活用した平和教育における「当事者性」の獲得-歴史学的アプローチ、倫理学・哲学的アプローチに着目して-. 鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要. 2022. 31. 11-20
  • Yoshinori Harada, Kazuhiro Mizoguchi, Hiroko Taguchi. A Report of Verification on the Effectiveness of NIE Activities Aiming Improving Student's Competences : A Survey on Actual Conditions of the Ability to Read and Express of Elementary and Junior High School Students. The bulletin of the Japan Society for Studies in "Newspaper in Education". 2019. 14. 1-16
  • 溝口 和宏, 田口 紘子, 永迫 俊郎, 佐藤 宏之, 城野 一憲, 日隈 正守, 新名 隆志, 深瀬 浩三. Methods and challenges in fostering student teacher's teaching ability in Social Studies(4)An analysis of the effect of "hints for study of teaching materials" for elementary social studies prepared by the "Practical Training of Teacher Education class of. 鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要. 2018. 27. 21-30
  • 田口 紘子, 溝口 和宏, 日隈 正守, 新名 隆志, 深瀬 浩三, 永迫 俊郎, 佐藤 宏之, 城野 一憲. Methods and challenges in fostering student teacher's teaching ability in Social Studies(3)An analysis of the effect of "hints for study of teaching materials" for secondary social studies prepared by the "Practical Training of Teacher Education class of. 鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要. 2018. 27. 11-20
more...
MISC (12):
  • 田口 紘子. 「評価」から考える授業展開の力 (特集 どう磨く?社会科授業デザインと実践力) -- (授業の構成要素から考える授業展開の力 その力量アップのポイント). 社会科教育. 2015. 52. 11. 71-73
  • 田口 紘子. わが県の情報 ここに「この授業あり」(209)鹿児島県の巻. 社会科教育. 2015. 52. 8. 130-131,2-3
  • 田口 紘子. 最新提案 授業研究の方向・方法はどう変わるか[含 意見] (特集 最先端ハード&ソフトが迫る授業変革13) -- (研究の変革--その時,授業はどうなる?). 社会科教育. 2010. 47. 1. 80-85
  • 田口紘子. 子どもと歴史との関係構築をめざす初等歴史学習の原理-Tina Reynoldsの実践『個人の歴史』・『家族の歴史』の場合-. 日本社会科教育学会『日本社会科教育学会全国大会発表論文集』. 2008. 4. 76-77
  • 田口紘子. 中学校社会科歴史的分野における見方・考え方を育てる授業と評価の実践的研究. 『学習者の学びに基づく21世紀型の教科教育課程の開発的研究』平成16年度~平成18年度科学研究費補助金(基礎研究(B))研究成果報告書(代表 中原忠男). 2007. 268-290
more...
Books (2):
  • コモン・グッドのための歴史教育 : 社会文化的アプローチ
    春風社 2015 ISBN:9784861104459
  • 現代アメリカ初等歴史学習論研究 : 客観主義から構築主義への変革
    風間書房 2011 ISBN:9784759918441
Education (3):
  • - 2009 Hiroshima University
  • - 2006 Hiroshima University
  • - 2004 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 Nippon Sport Science University School of Childhood Sport Education Professor
  • 2014/04 - 2021/03 Kagoshima University Faculty of Education
  • 2009/04 - 2014/03 Kagoshima University Faculty of Education
Association Membership(s) (11):
日本NIE学会 ,  中国四国教育学会 ,  社会系教科教育学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教科教育学会 ,  NCSS (National Council for the Social Studies) ,  日本社会科教育学会 ,  全国社会科教育学会 ,  NCSS (National Council for the Social Studies) ,  Japan Social Studies Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page