Rchr
J-GLOBAL ID:200901033750219962   Update date: Jan. 30, 2024

MIURA, Motoki

ミウラ モトキ | MIURA, Motoki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (2): https://istlab.info/https://istlab.info/miura/index.php
Research field  (5): Learning support systems ,  Intelligent informatics ,  Educational technology ,  Human interfaces and interactions ,  Database science
Research keywords  (2): ヒューマンコンピュータインタラクション ,  Human Computer Interaction
Research theme for competitive and other funds  (21):
  • 2022 - 2025 高次の言語化活動を促すプログラミング学習環境 研究課題
  • 2019 - プログラミング教育における細粒度活動履歴に基づくラーニングアナリティクス
  • 2015 - 2018 Development and Evaluation of Learning Process Analysis Technologies based on Handwritten Notes
  • 2011 - 2014 Remote Team Teaching Method based on Students' Handwritten Note
  • 2010 - 2012 Learning of Abstract Programming Concepts based on Better Trial and Error Experiences
Show all
Papers (62):
  • 三浦 元喜. 初学者向けProcessingプログラミング環境におけるコード補完機能の導入と効果. 教育システム情報学会論文誌. 2020. 37. 2. 167-172
  • Manabu Ito, Motoki Miura. Segment Markers: Improvement of Random Dot Marker to Extend Recognition Distance. 14th I. C. on Knowledge, Info. and Creativity Support System. 2019. 42-45
  • 伊藤 学歩,三浦 元喜. 紙レスポンスアナライザの適用場面を拡大するための識別用マーカのデザイン. 教育システム情報学会論文誌. 2019. 36. 2. 98-106
  • Motoki Miura. Block Sweetie: Learning Web Application Development by Block Arrangement. 13th I. C. on Knowledge, Info. and Creativity Support System. 2018. 228-233
  • Motoki Miura. Effect of Auto-complete Function on Processing Web IDE for Novice Programmers. 13th I. C. on Knowledge, Info. and Creativity Support System. 2018. 166-171
more...
MISC (185):
  • 三浦 元喜. プログラミング教育における剰余演算子活用能力を高めるドリル型記述演習問題の導入. 情報処理学会情報教育シンポジウム. 2019. 69-75
  • Motoki Miura. Relationship between typing / social skills and grades of programming lecture. 2018. 59. 12. 1125-1125
  • Motoki Miura. Introducing Autocomplete Functions to Processing Web IDE for Novice Programmers. 2018. 142-149
  • Kazuya Kishi, Motoki Miura. Detecting Learners’ Weak Points Utilizing Time Intervals of Pen Strokes. I. Journal of Learning Technologies and Learning Environments, I. Institute of Applied Informatics. 2018. 1. 1. 61-77
  • Syuuya Tanaka, Motoki Miura. Collaborative Group Label Work System based on Web Technology. Information Engineering Express, International Institute of Applied Informatics. 2018. 4. 2. 33-45
more...
Books (3):
  • ミニ移動大学から未来移動大学へ (川喜田二郎記念編集委員会編,融然の探検-フィールドサイエンスの思潮と可能性)
    清水弘文堂書房 2012
  • 確かな学力を育てるITの先進的な教育利用(木村捨雄・東原義訓編著,第3章第1節:一般教室における運用を考慮したデジタルペンとPDAを用いたインタラクティブ授業支援システム)
    2004
  • 法律人工知能 ~法的知識の解明と法的推論の実現~(VI章3節「法律流れ図システム」を分担執筆)
    2000
Lectures and oral presentations  (99):
  • プログラミング講義における活動種別を考慮したエディタ操作と学生パフォーマンスの分析
    (情報処理学会インタラクション2020 2020)
  • 行の強調表示によるテキストの可読性向上に関する研究
    (情報処理学会インタラクション2020 2020)
  • Augmented classrooms and creative thinking workspaces: Introducing digital pens for realizing instant communication and collaborations
    (14th International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support Systems (KICSS2019) 2019)
  • Learning of Web System Concepts using Block Editor
    (2018)
  • Block Sweetie: ブロック型エディタを用いたWebアプリ開発システム
    (情報処理学会インタラクション2018予稿集 2018)
more...
Works (4):
  • 学習者筆記に基づく遠隔ティーム・ティーチング法の開発と検証
    2011 - 2014
  • 良質な試行錯誤に基づく高抽象プログラミング概念修得に関する研究
    2010 - 2013
  • 個人とグループの創造的作業のスムーズな移行を可能とする知識創造支援環境
    2008 - 2012
  • 生徒の紙への筆記を活用する学習支援システムの実践的検証
    2008 - 2011
Education (1):
  • 1999 - 2001 University of Tsukuba Graduate School, Division of Engineering
Professional career (1):
  • 博士(工学) (筑波大学)
Work history (6):
  • 2020/04 - 現在 Chiba Institute of Technology Professor
  • 2009/04 - 2020/03 Kyushu Institute of Technology Faculty of Engineering, Department of Basic Sciences
  • 2007/04 - 2009/03 北陸先端科学技術大学院大学 知識科学研究科 助教
  • 2009 - Associate Professor,Department of Basic Sciences,Faculty of Engineering,Kyushu Institute of Technology
  • 2004/04 - 2007/03 北陸先端科学技術大学院大学 知識科学研究科 助手
Show all
Committee career (1):
  • 2015 - 情報処理学会 グループウェアとネットワークサービス研究会運営委員
Awards (4):
  • 2018 - 最優秀論文賞
  • 2017 - KICSS2017 The Outstanding Paper Award
  • 2017 - KICSS2017 The Outstanding Paper Award
  • 2015 - SSS2015 優秀発表賞
Association Membership(s) (8):
教育システム情報学会 ,  日本創造学会 ,  日本教育工学会 ,  ACM ,  情報処理学会 ,  日本ソフトウェア科学会 ,  Japanese Society for Information and Systems in Education ,  Information Processing Society of Japan (IPSJ)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page