Rchr
J-GLOBAL ID:200901034281594354   Update date: Feb. 01, 2024

YAMAMURO Kazuya

YAMAMURO Kazuya
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (4): Primary/secondary education and curricula ,  Primary/secondary education and curricula ,  Primary/secondary education and curricula ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 文章表現指導 ,  教員養成 ,  教科教育 ,  文法教育 ,  国語科教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2014 - 2018 作文を支援する語彙・文法的事項に関する研究
  • 2011 - 2013 小学校国語科における能動的な言語力を育成するための文法体系の開発
  • 2004 - 2007 国語科における機能的アプローチによる文法教育の再構築に関する実証的研究
Papers (36):
  • A study on the composition of textbooks in elementary school Japanese language textbooks in the "expression and understanding" era. 2019. 7-25
  • Consideration on the sound of Japanese words from the view point of Kindergarten/Elementary school Transition:From Elementary school curriculum 'Japanese' to Kindergarten curriculum 'Language'. THE JAPANESE JOURNAL OF PRIMARY EDUCATION. 2019. 20. 20-35
  • これからの「国語の特質」研究の可能性-全国大学国語教育学会における2回のラウンドテーブルをふまえて-. 「言葉の学びを考える」. 2018. 2. 1-8
  • 国語教育におけるコーパス活用の可能性. 月刊国語教育研究. 2017. 540. 28-31
  • 「国語の特質」研究の方向性を俯瞰する. 「言葉の学びを考える」. 2016. 1. 3-5
more...
MISC (2):
  • The Two-Step Theory of "Grammatical Sense" Consciousness-Oriented "Sense of Grammar" in the Childhood-Elementary School Connection Period and "Sense of Grammar" as "Sense of Language" in the Later Stages. 2022. 23. 94-108
  • 「言葉の響き」の視点からみた絵本の分析的研究. 初等教育論集. 2021. 22. 79-95
Books (26):
  • 国語科教育学研究の成果と展望III
    溪水社 2022
  • 国語教育指導用語辞典 「第五版」
    教育出版 2018
  • 言語活動中心国語概説-小学校教師を目指す人のために-
    学文社 2018
  • 平成29年度改訂小学校教育課程実践講座「国語」
    ぎょうせい 2017
  • 時間の流れと文章の組み立て・林言語学の再解釈
    ひつじ書房 2017
more...
Lectures and oral presentations  (66):
  • 国語科における音声言語指導の内容とその実践
    (第144回全国大学国語教育学会 島根大会 2023)
  • 日本における戦後文法教育史概説
    (「東アジアの文法研究の近・現代化」国際学術シンポジウム 2023)
  • 持続可能な社会の創り手となる児童を目指して~課題を発見し 解決をめざす学び~
    (板橋区立緑小学校校内研究会 2022)
  • 「言語感覚」育成のこれから
    (第143回全国大学国語教育学会 千葉大会 2022)
  • 小学校教員養成課程における〈実践〉を探究する -大学1・2年生を対象とした国語科の教科内容に関する授業で,何を・どう教えるのか?-
    (第142回全国大学国語教育学会 2022)
more...
Works (20):
  • 言語活動中心 国語概説 改訂版~小学校教師を目指す人のために~
    岩﨑淳, 木下ひさし, 中村敦雄, 山室和也 2022 -
  • キーワードで読み解く!国語教育・国語授業「敬語」 敬語における「相互尊重」と「自己表現」-なぜ、何を、どのように伝えるか-
    2020 -
  • キーワードで読み解く!国語教育・国語授業「敬語」敬語における「相互尊重」と「自己表現」-なぜ、何を、どのように伝えるか-
    2020 -
  • 書評『読めばなっとく日本語の文法』(子どもの未来社刊)文法学習の活性化につなげる好機
    2019 -
  • 提言・系統性・計画性を考えた学習指導計画作成のポイント言葉の意識化・知識・運用をスパイラルに考える
    2018 -
more...
Education (2):
  • 2009 - 2012 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of School Education
  • 1986 - 1988 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of Education
Professional career (2):
  • Master (Tokyo Gakugei University)
  • Doctor (Tokyo Gakugei University)
Work history (11):
  • 2017/04 - 現在 kokushikan University Faculty of Letters, Department of Education Professor
  • 2016/04 - 現在 kokushikan University Professor
  • 2016/04/01 - 現在 国士舘大学大学院 人文科学研究科 教育学専攻(博士課程) 教授
  • 2013/04 - 現在 kokushikan University Professor
  • 2013/04/01 - 現在 国士舘大学大学院 人文科学研究科 教育学専攻(修士課程) 教授
Show all
Committee career (7):
  • 2023/02 - 現在 日本語学会 中高生日本語研究コンテスト実行委員会委員
  • 2022/04 - 現在 日本語習熟論学会 編集委員会副委員長
  • 2017/06 - 現在 東京学芸大学国語教育学会 評議員
  • 2014/06 - 現在 東京学芸大学国語国文学会 評議員
  • 2015/06 - 2018/05 東京学芸大学国語教育学会 紀要編集委員
Show all
Association Membership(s) (12):
The Society for Japanese Language Education ,  国語教育史学会 ,  東京学芸大学国語国文学会 ,  東京学芸大学国語教育学会 ,  日本語文法学会 ,  日本読書学会 ,  日本語学会 ,  表現学会 ,  日本国語教育学会 ,  全国大学国語教育学会 ,  大学教育学会 ,  日本リメディアル教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page