Rchr
J-GLOBAL ID:200901034488787403   Update date: Feb. 14, 2024

TAKAHASHI Norihide

タカハシ ノリヒデ | TAKAHASHI Norihide
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (6): Museology ,  Cultural properties ,  Aesthetic practices ,  Museology ,  Cultural properties ,  Aesthetic practices
Research keywords  (5): Cultural Properties Conservation ,  Wet Collodion Process ,  Photographic Art ,  Conservation of Photography ,  History of Photography
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2020 - 2023 文化財としての初期写真原板の印画制作を通じた活用と保存に関する研究
  • 2008 - 2010 Researches on Reproduction of Early Photographic Processes in Bakumatsu-Meiji Period and Rephotographic Survey
  • 2008 - 2010 Researches on Reproduction of Early Photographic Processes in Bakumatsu-Meiji Period and Rephotographic Survey
  • 2006 - 2007 幕末明治初年における我が国の写真技法の複元再生に関する研究
  • 2006 - 2007 幕末明治初年における我が国の写真技法の複元再生に関する研究
Show all
Papers (25):
  • 高橋則英. 幕末明治の写真術について. 『日本初期写真史 関東編』展図録. 2020. 162, 176-165, 180
  • TAKAHASHI, Norihide. Practical use of culturally invaluable negatives and its importance in photographic conservation. 『日本写真学会誌』. 2020. 83. 1. 23-26
  • 高橋則英. Hikoma Ueno and Early Photographers' Technology. Old Photography Study, International Exchange Depicted in Old Photographs, Nagasaki University Library. 2009. 3. 17-20-20
  • 高橋則英/姫野順一. 上野彦馬の西南戦争写真と携帯暗室について. 文部科学省特定領域研究「江戸のモノづくり」第8回国際シンポジウム実行委員会編 『江戸のモノづくり国際シンポジウム報告集-近世科学技術のDNAと現代ハイテクにおける我が国科学技術アイデンティティーの確立』. 2007
  • 文化財としての写真の保存と取り扱い. 月間文化財(文化庁監修) 10/No517. 2006
more...
MISC (16):
  • 高橋則英. 「日本写真史における初期イギリス写真の意義」. 『写真の起源 英国』. 2019. 14-22
  • 高橋則英. 「ギルバート・コレクションにみるアメリカ近代写真の歴史と意義」. 『日本写真協会会報 2019年・476号』. 2019. 476
  • 高橋則英. 「文化財としての写真原板の活用-初期写真原板からの同時代技法によるプリントの意義」. 『東京都写真美術館 紀要 No.18』. 2019. No.18
  • 高橋則英. 「私と写真家、写真集との関り-自伝的に」. 『日藝ライブラリー 日本大学図書館芸術学部分館活動誌 No.5』. 2019. No.5. 13-16
  • 高橋則英. 「江戸最後の20年と写真」採録「初期写真 国際シンポジウム『幕末』」. 『東京都写真美術館 紀要 No.17』. 2018. No.17
more...
Books (11):
  • レンズが撮らえた 幕末維新の日本
    山川出版社 2017
  • 写真技法と保存の知識 デジタル以前の写真-その誕生からカラーフィルムまで
    青幻舎 2017
  • 文化財としてのガラス乾板-写真が紡ぎなおす歴史像
    勉誠出版 2017
  • レンズが撮らえた 日本人カメラマンの見た幕末明治
    山川出版社 2015
  • レンズが撮らえた 外国人カメラマンの見た幕末日本II
    山川出版社 2014
more...
Lectures and oral presentations  (47):
  • 「日本初期写真史 関東編」監修者によるギャラリートーク
    (「日本初期写真史 関東編」東京都写真美術館 2021)
  • 幕末明治の写真術
    (「日本初期写真史 関東編」東京都写真美術館×日本写真芸術学会 日本初期写真史連続講座 2021)
  • 「文化財としての写真原板の活用と写真保存における意義」
    (令和元年度 画像保存セミナー 2019)
  • 「時代を鮮明に記録した明治初期の写真-ミヒャエル・モーザーの写真術」
    (「日墺修好150周年記念 日本・オーストリア国交のはじまり-写真家が見た明治初期日本の姿」展講演 2019)
  • 「文化財としての写真原板の活用」
    (令和元年度 日本写真芸術学会 年次大会研究発表会 2019)
more...
Works (1):
  • 幕末明治のタイムカプセル-歴史的写真の再撮影プロジェクト展
    高橋則英、原直久、田中里実 2013 - 2013
Education (1):
  • - 1978 Nihon University Faculty of Arts 写真学科
Work history (3):
  • 2002/04 - 現在 Professor, College of Art, Nihon University
  • 1996/04 - 2002/03 Associate Professor, College of Art, Nihon University
  • 1990/04 - 1996/03 Lecturer, College of Art, Nihon University
Committee career (4):
  • 2003/04 - 現在 日本写真芸術学会 理事
  • 2003/04 - 現在 Japan Society for Arts and History of Photography Member of the board of directors
  • 2000/04 - 2005/01 日本写真学会 画像保存研究会委員長
  • 2000/04 - 2005/01 Society of Photographic Science and Technology of Japan Chairman of the subcommittee for image preservation
Awards (1):
  • 2012/05 - The Society of Photography and Imaging of Japan The Society of Photography and Imaging of Japan Distinguished Service Award
Association Membership(s) (2):
Japan Society for Arts and History of Photography ,  Society of Photographic Science and Technology of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page