Rchr
J-GLOBAL ID:200901035901571208   Update date: Apr. 11, 2024

Tsuzuki Manabu

ツヅキ マナブ | Tsuzuki Manabu
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://mtsuzuki.amebaownd.com/
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (1): time perspective
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2022 - 2027 子どもと教師のペアデータから捉える教師のいじめ認識と児童期におけるいじめの変化
  • 2021 - 2024 A Study of Unified elementary and secondary Schools ,about the influence over students, parents, teachers
  • 2019 - 2022 Elucidation of the transition process from adolescents to adults in modern society: Examination of developmental changes by longitudinal survey
  • 2012 - 2017 Effect of generativity on reorganization of time perspective in adulthood
  • 2012 - 2015 Total study about the unified elementary middle school education
Show all
Papers (103):
  • 金子 泰之, 岡田 有司, 都筑 学. 小学1年生から中学3年生までの横断調査にもとづくいじめの実態調査 : いじめはいつ,どこで起きているのか?そして教師はどのように関わる必要があるのか?. 静岡大学教育研究 = Journal of Shizuoka University Education. 2023. 19. 19-40
  • 金子 泰之, 都筑 学, 岡田 有司, 高坂 康雅. 小中一貫教育を教員はどう捉えているのか? : 文科省による小中一貫教育等の実態調査との比較から. 静岡大学教育研究 = Journal of Shizuoka University Education. 2022. 18. 107-117
  • 都筑学, 宮崎伸一, 村井剛, 早川みどり. 大学生の大学生活への初期適応に関する研究 -新型コロナウイルス感染拡大による生活の変化が適応に及ぼす影響-. 中央大学保健体育研究所紀要. 2021. 39. 1-33
  • 都筑学. 大学生における発達障害についての理解とイメージ ー教育心理学の授業を分析対象とした検討ー. 教育学論集(中央大学教育学研究会). 2021. 63,. 267-285
  • Kai Hatano, Kazumi Sugimura, Reiko Nakama, Schinichi Mizokami, Manabu Tsuzuki. 青年期・成人期初期におけるアイデンティティの発達傾向と人生満足感の関連:大規模横断調査に基づく検討. 2020
more...
MISC (22):
  • 岡田 有司, 大久保 智生, 半澤 礼之, 鈴木 美樹江, Hou Yuejiang, 浅井 継悟, 都筑 学. 学校適応はどのようにとらえられるのか(13)-縦断研究による適応プロセスの検討. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 104-105
  • 都筑 学. 自著を語る 大学1年生のための伝わるレポートの書き方 : 楽しくレポートを書く. 書斎の窓 = The window of author's study. 2016. 647. 82-85
  • 伊田 勝憲, 鹿毛 雅治, 田中 瑛津子, 畑野 快, 都筑 学. JF06 学習動機づけの発達を問う : 何がどう発達するのか(自主企画シンポジウム). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 88-89
  • Investigation about Types of College Life Perspective and Their Psychological Characteristics(5). 2015. 33. 1-18
  • 都筑 学. 大学から仕事へのトランジション. 中央評論. 2014. 288. 95-100
more...
Books (49):
  • つながるって何だろう?現代社会を考える心理学 問いからはじまる心理学第3巻
    福村出版 2022 ISBN:9784571206061
  • 教育問題の心理学何のための研究か? 問いからはじまる心理学第2巻
    福村出版 2022 ISBN:9784571206054
  • 発達とは? 自己と他者/時間と空間から問う生涯発達心理学 (問いからはじまる心理学 第1巻)
    福村出版 2022 ISBN:9784571206047
  • 心理学論文の読み方 -学問の世界を旅する-
    有斐閣 2022
  • 小中一貫教育の実証的検証 心理学による子ども意識調査と教育学による一貫校分析
    花伝社 2021
more...
Lectures and oral presentations  (75):
  • 研究は偶然と必然に満ちている -ひとりの時間的展望研究者の人生-
    (日本青年心理学会第31回大会 2023)
  • 小中一貫校・非一貫校における子どもの適応・発達(18)-共同体感覚 に着目して-
    (日本教育心理学会第62回総会 2020)
  • 成人期から老年期にかけて時間的展望はどう変化するのか-横断的データにもとづく検討-
    (第30回日本発達心理学会大会 2019)
  • Effects of elementary school consolidation on teacher-student relations in Japan: Longitudinal survey
    (The 41st Conference of International Association of School Psychology 2019)
  • How do children experience the process of school consolidation? A longitudinal study on change of interpersonal relationship
    (The 41st Conference of International Association of School Psychology 2019)
more...
Education (1):
  • 1977 - 1981 University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology 心理学専攻
Professional career (2):
  • 教育学修士 (東京教育大学)
  • 博士(教育学) (中央大学)
Work history (25):
  • 1994/04 - 2022/03 中央大学文学部教授
  • 2013/11 - 2017/10 中央大学文学部長
  • 2009/11 - 2013/10 中央大学大学院文学研究科委員長
  • 2012/01 - 2012/01 首都大学東京(集中講義)
  • 2010/09 - 2010/09 東北大学教育学部(集中講義)
Show all
Association Membership(s) (9):
日本心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  心理科学研究会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本教育学会 ,  日本生活指導学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本青年心理学会 ,  日本LD学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page