Rchr
J-GLOBAL ID:200901039438830687   Update date: Feb. 14, 2024

MATSUURA Akihiro

マツウラ アキヒロ | MATSUURA Akihiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Human interfaces and interactions ,  Information theory ,  Entertainment and game informatics
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2021 - 2024 実世界のパラメータ化を加速する複合現実の研究
  • 2016 - 2020 実世界の物理制約を曖昧化するパフォーマンス装置の研究
  • 2016 - 2017 プレイフルなデジタル絵本システムの開発
  • 2013 - 2017 幾何学的曲面を用いた視覚楽器の研究
  • 2011 - 2013 完全情報二人ゲームに対する組合せゲーム理論および思考プログラムの高度化に関する研究
Papers (38):
  • H. Tsunekawa and A. Matsuura. Bumpy Sliding: An MR System for Experiencing Sliding Down a Bumpy Cliff. IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW). 2023. 2023. 1028-1029
  • Y. Nakanishi and A. Matsuura. An Interactive Haptic Display System with Changeable Hardness Using Magneto-Rheological Fluid. Proc. of 28th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST '22). 2022. 2022. Article No. 41
  • Takafumi Otsuka and Akihiro Matsuura. Transformations between Developments and Perspectives of Three and Four Dimensional Cubes. Proc. of the 20th International Conference on Geometry and Graphics (ICGG 2022). 2022. LNDECT 146. 197-208
  • H. Tsunekawa and A. Matsuura. Cartoon Sliding: An MR System for Experiencing Sliding Down a Cliff. Proc. of SIGGRAPH Asia 2021 Posters. 2021. 2021. Article No. 21
  • Y. Ikawa and A. Matsuura. Spheroids as Playful Audiovisual Interface on Tabletop Display. Proc. of 23rd HCI International Conference (HCII 2021). 2021. LNCS 12781. 303-314
more...
Patents (3):
  • 組立構造体
  • 組立構造体
  • 組立構造体
Books (1):
  • 離散数学のすすめ
    現代数学社 2010
Lectures and oral presentations  (80):
  • 凸凹のある崖を滑落したのちナイフを刺して停止するマンガ物理学的MRシステム
    (インタラクション2023 2023)
  • 食材を切る感覚を再現する包丁デバイスの開発
    (映像表現・芸術科学フォーラム2023 2023)
  • Cartoon Sliding凸: 滑落中の非平坦な崖面にナイフを刺して停止するMRシステム
    (第30回インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ (WISS 2022) 2022)
  • 筋肉の肥大化を体験するマンガ物理学的MRシステム
    (第30回インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ (WISS 2022) 2022)
  • 「3の倍数と3の付く数字のときだけアホになる」芸のEmotion Movement Design Annotatorを用いた分析
    (エンタテインメントコンピューティング2022 2022)
more...
Works (12):
  • 筆算奏
    松浦昭洋, 羽鳥優介, 矢倉光太, 與三宜宏 2014 - 現在
  • Laval Virtual ReVolution #research 2019
    Masatoshi Suzuki and Akihiro Matsuura 2019 - 2019
  • 第15回埼玉北部地域技術交流会
    2019 -
  • Compter Entertainment Developers Conference2018 (CEDEC 2018)
    2018 - 2018
  • JSTフェア2018
    2018 - 2018
more...
Education (4):
  • 1999 - 2002 Kyoto University Graduate School of Informatics
  • 1999 - 2002 Kyoto University Graduate School of Informatics
  • 1992 - 1994 Kyoto University Graduate School of Science Department of Mathematics
  • 1987 - 1992 Kyoto University Faculty of Science Department of Mathematics
Professional career (2):
  • Master's Degree (Kyoto University)
  • Doctor of Informatics (Kyoto University)
Committee career (9):
  • 2021/04 - 現在 情報処理学会エンタテインメントコンピューティング研究会 運営委員
  • 2016/04 - 現在 Society for Science on Form
  • 2016/04 - 現在 形の科学会 運営委員
  • 2013/01 - 現在 日本数学検定協会 ・検定問題品質委員会 検定問題品質委員
  • 2023/03 - The 30th IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Session Chair
Show all
Awards (27):
  • 2023/03 - 映像表現・芸術科学フォーラム実行委員会 映像表現・芸術科学フォーラム2023 優秀発表賞 食材を切る感覚を再現する包丁デバイスの開発
  • 2022/12 - 日本ソフトウェア科学会 インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ (WISS 2022) 対話発表賞 筋肉の肥大化を体験するマンガ物理学的MRシステム
  • 2022/09 - 情報処理学会 エンタテインメントコンピューティング2022 グッドプレゼンテーション賞 磁気粘性流体を用いた硬度が可変な触覚デバイスの開発と応用
  • 2020/11 - 芸術と遊びの創造協会 グッド・トイ2020 組立ブロックJOIZ(ジョイズ)
  • 2020/11 - 認定NPO法人 芸術と遊びの創造協会 グッド・トイ2020 組立ブロックJOIZ(ジョイズ)
Show all
Association Membership(s) (7):
IEICE ,  芸術科学会 ,  Society for Science on Form ,  ACM ,  IPSJ ,  SIAM ,  IEEE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page