Rchr
J-GLOBAL ID:200901039597517850
Update date: Feb. 06, 2024
Tanaka Yoshihiro
タナカ ヨシヒロ | Tanaka Yoshihiro
Affiliation and department:
Job title:
准教授
Homepage URL (1):
http://gyoseki.osaka-shoin.ac.jp/oswhp/KgApp?kyoinId=ymbggeodggy
Research field (4):
Special needs education
, Educational psychology
, Experimental psychology
, Clinical psychology
Research keywords (9):
ポジティブ行動支援
, 教師/スタッフトレーニング
, 発達障害
, パフォーマンスマネージメント
, 保育士養成
, 機能的アセスメント
, 行動コンサルテーション
, ルール支配行動
, 行動分析学
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2022 - 2025 階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築
- 2022 - 2025 日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発
- 2021 - 2024 学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果
- 2020 - 2021 放課後等デイサービスにおける発達支援システムの構築と検証
- 2018 - 2021 Effective Introduction and Implementation of School-wide Positive Behavior Support through Professional Developlment
- 2018 - 2021 Development of a data system (Japanese version of ODR) to support school-wide positive behavior support
- 2013 - 2017 The examination of effects of teacher training program targeting behavior problems of studetns in schools
Show all
Papers (50):
-
Maekawa Keiichiro, Ogino Masahide, Tanaka Yoshihiro. Effects of Grade-wide Positive Behavior Support on Middle School Students in Japan: Data-based Decision Making Practices Using Student Instructional Records Based on Office Discipline Referral. The Japanese Journal of Developmental Psychology. 2023. 34. 3. 105-118
-
The Role of Practical Articles: Connecting Research and Practice. The Japanese Journal of Developmental Psychology. 2023. 34. 3. 97-104
-
Katsunori Takeshima, Yoshihiro Tanaka. Effect of practice-based coaching for promoting social skills training techniques of after-school daycare service staff. The Japanese Journal of Autistic Spectrum. 2023. 21. 1. 15-24
-
大対 香奈子, 田中 善大, 庭山 和貴, 松山 康成. 小学校における学校規模ポジティブ行動支援の第1層支援が児童および教師に及ぼす効果. LD研究. 2022. 31. 4. 310-322
-
Ohkubo, Kenichi, Tsukimoto, Hazumu, Otsui, Kanako, Tanaka, Yoshihiro, Noda, Wataru, Niwayama, Kazuki. Effectiveness and social validity of Tier 1 intervention with school-wide positive behavioral support in a public elementary school in Japan. International Journal of Positive Behavioural Support. 2022. 12. 2. 4-18
more...
MISC (35):
-
Yu Yoneda, Kazuki Niwayama, Yoshihiro Tanaka, Kanako Otsui. Case Studys on Problem Behavior Using the Prevent-Teach-Reinforce (PTR) Model. 2023. 72
-
Yoshihiro Tanaka, Kanako Otsui, Kazuki Niwayama. Effects of Case Studies Based on the Prevent-Teach-Reinforce Model in a Middle School for Students with Special Needs. 2023. 61
-
平澤紀子, 大対香奈子, 田中善大, 田熊立, 谷口良太, 大久保賢一. 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(17)支援者の行動変容を支えるシステムを考える. 日本特殊教育学会第61回大会プログラム集. 2023. 54
-
田中善大, 庭山 和貴, 伊藤 大幸. 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)を支えるデータシステムとしての日本版ODRの開発. 日本認知・行動療法学会第48回大会発表論文集. 2022
-
松山康成, 一色亮裕, 安宅千夏, kayin jenny Chan, 田中善大. 通常の学級における授業中の話の聞き方の定着を目指した取り組み :「沈黙のポーズ」を含む介入パッケージの効果. 日本行動分析学会第40回年次大会発表論文集. 2022. 35-35
more...
Books (13):
-
学校全体で取り組む ポジティブ行動支援スタートガイド
ジアース教育新社 2023 ISBN:4863716656
-
障害児保育
晃洋書房 2018 ISBN:9784771030367
-
なるほど!心理学観察法
北大路書房 2018
-
使いこなすACT(アクセプタンス&コミットメント・セラピー)
星和出版 2017
-
行動分析的“思考法”入門:生活に変化をもたらす科学のススメ.
2017
more...
Lectures and oral presentations (45):
-
Prevent-Teach-Reinforce (PTR)モデルに基づく問題行動の事例検討 -特別支援学校小学部における2事例を対象として-
(日本行動分析学会第41回年次大会 2023)
-
特別支援学校中学部におけるPrevent-Teach-Reinforce (PTR)モデルに基づく事例検討の効果
(日本行動分析学会第41回年次大会 2023)
-
発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(17)支援者の行動変容を支えるシステムを考える
(日本特殊教育学会第61回大会 2023)
-
学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)を支えるデータシステムとしての日本版ODRの開発
(日本認知・行動療法学会第48回大会 2022)
-
通常の学級における授業中の話の聞き方の定着を目指した取り組み :「沈黙のポーズ」を含む介入パッケージの効果
(日本行動分析学会第40回年次大会 2022)
more...
Education (4):
- 2011 - 2011 Kwansei Gakuin University Graduate School of Humanities
- 2006 - 2009 Kwansei Gakuin University Graduate School of Humanities
- 2004 - 2006 Kwansei Gakuin University Graduate School of Humanities
- 2000 - 2004 Kwansei Gakuin University School of Humanities
Professional career (1):
Work history (6):
Committee career (6):
Awards (2):
- 2020/09 - 日本心理学会 2020年度学術大会優秀発表賞 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘル スに及ぼす効果
- 2019/09 - 日本心理学会 2019年度 学術大会優秀発表賞 小学校における学校規模のポジティブ行動支援の効果
Association Membership(s) (9):
日本自閉症スペクトラム学会
, Association for Positive Behavior Support
, 日本教育心理学会
, 日本発達心理学会
, 日本保育学会
, 日本特殊教育学会
, 日本心理学会
, 日本認知・行動療法学会
, 日本行動分析学会
Return to Previous Page