Rchr
J-GLOBAL ID:200901040116294656   Update date: Mar. 07, 2021

Kazuhito Imai

Kazuhito Imai
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 数学史を活用した教材 ,  数学的活動 ,  算数・数学を学ぶ意義/算数・数学教育の目的論 ,  学習環境のデザイン ,  状況的学習論
Papers (7):
  • 今井 一仁. 「単位量当たりの大きさ」を学ぶことの意義を実感する算数科学習環境のデザイン. 岐阜聖徳学園大学教育学部教育実践科学研究センター紀要,. 2013. 12. 31-39
  • 今井 一仁. 算数・数学を学ぶことの意義を実感する手段としての「活用」- その問題点と対応策 -. 岐阜聖徳学園大学教育学部教育実践科学研究センター紀要,. 2012. 11. 49-58
  • 今井 一仁. 算数・数学科における思考力・表現力の育成-学際的共同研究によるアプローチ-算数・数学科教育学の視点から. 教育学研究紀要(CD-ROM版),. 2011. 56. 2010. 691-696
  • 今井 一仁. 「学際的な研究領域」としての数学教育学と「学際的共同研究」の可能性. 教育学研究紀要(CD-ROM版),. 2010. 55. 2009. 698-701
  • 今井 一仁. 数学教育学の「研究原理」からみた我が国のPISA(数学的リテラシー)研究-教育学研究における「学際的共同」の可能性-. 教育学研究紀要(CD-ROM版),. 2009. 54. 2008. 722-727
more...
Books (2):
  • 新訂 算数科教育の研究と実践
    日本教育研究センター 2019
  • 改訂 算数科教育の研究と実践
    日本教育研究センター 2009
Lectures and oral presentations  (7):
  • Mathematical learning environment based on situated learning theory to appreciate the usefulness of the method of exhaustion
    (41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME41) 2017)
  • Importance of situated learning theory in realizing cultural aims of mathematics education
    (40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME40) 2016)
  • Introductory setting design with the purpose of creating students’ mathematical activity
    (37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME37) 2013)
  • Opportunities to become aware of values and the significance of learning mathematics
    (36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME36) 2012)
  • Forming the principles of the introductory setting design of creating students' mathematical activity in the classroom
    (The 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education (EARCOME5) 2010)
more...
Work history (3):
  • 2016/04 - 2019/03 University of Teacher Education Fukuoka Teacher Education Institute, Faculty of Education
  • 2011/04 - 2019/03 University of Teacher Education Fukuoka Faculty of Education
  • 2007/04 - 2011/03 University of Teacher Education Fukuoka Faculty of Education
Association Membership(s) (5):
日本認知科学会「教育環境のデザイン」研究分科会 ,  日本数学教育学会 ,  全国数学教育学会 ,  九州数学教育学会 ,  International Group for the Psychology of Mathematics Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page