Rchr
J-GLOBAL ID:200901043472478116   Update date: Mar. 09, 2024

FUKAYA Yuko

フカヤ ユウコ | FUKAYA Yuko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (4): Learning and Instruction ,  reading comprehension ,  reading books ,  writing, composition
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2021 - 2026 原因スキーマを手がかりとした教員志望学生の省察深化の解明と支援プログラムの開発
  • 2020 - 2025 協同的な推敲活動におけるピアの匿名性および識別性の効果に関する教育心理学的研究
  • 2016 - 2021 Role of Physical Presence of Peers and Its Influence on Collaborative Essay Revision
  • 2016 - 2020 Clarification and Support Development of Proficiency in Self-reliant Reflection of Pre-service Teachers Using Teacher Training Journals
  • 2013 - 2017 Research on Understanding Elliptical and Figurative Expressions of Haiku
Show all
Papers (39):
  • Fukaya Yuko. The Impacts and Challenges of Use of Documentary Videos in the classroom. 2024. 58
  • Fukaya Yuko. Survey on the Use of Pseudonyms in Collaborative Essay Revision Activities. Kokugakuin Zasshi; The Journal of Kokugakuin University. 2023. 124. 3. (1)-(14)
  • 優子 深谷, 洋子 市川. 協同的な推敲活動における筆名の識別性の違いが書き手に与える効果. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2021. 85. 208-208
  • FUKAYA Yuko, ICHIKAWA Yoko. Role of Physical Presence of Peers and Its Influence on Collaborative Essay Revision. Annual Report: Graduate School of Education, Tohoku University. 2020. 68. 2. 47-60
  • FUKAYA Yuko, ICHIKAWA Yoko. How Student-writers appreciate Peer-readers on Collaborative Essay Revision. 2019. 67. 2. 23-37
more...
MISC (12):
  • FUKAYA Yuko. 読むこと考えること. 東北大学出版会 会報「宙」. 2020. 33
  • FUKAYA Yuko. より豊かに自分の物語を紡ぐ. 学校図書館. 2014. 768. 50-51
  • FUKAYA Yuko. 文章の読みかた・まとめかた. 学校図書館. 2014. 767. 40-41
  • FUKAYA Yuko. 外国語で読むこと. 学校図書館. 2014. 766. 62-63
  • FUKAYA Yuko. グローバルな読解力,ローカルな読解力. 学校図書館. 2014. 765. 50-51
more...
Books (17):
  • これからの国語科教育はどうあるべきか
    東洋館出版社 2024 ISBN:9784491053837
  • The future of reading research
    2019 ISBN:9784894769380
  • The Cambridge Handbook of the Learning Sciences
    2017 ISBN:9784762829987
  • 心理学辞典
    誠信書房 2014
  • 最新 心理学事典
    平凡社 2013
more...
Lectures and oral presentations  (77):
  • 協同的な活動におけるピア由来の懸念を低減させる試み
    (日本発達心理学会 第35回大会 2024)
  • 協同的な推敲活動における筆名の識別性の違いが書き手に与える効果
    (日本心理学会第85回大会 2021)
  • Effect of Pseudonymity in Collaborative Essay Revision on Writers’ Motivation
    (2020)
  • How Do We Encourage Prospective Teachers to Improve Their Skill for Writing a Reflective Journal Effectively?
    (World Association of Lesson Studies International Conference 2018 (WALS2018) 2019)
  • 小論の作成・推論時に書き手は何を重要視するか -継続した協同推敲活動が書き手の意識の変容に与える効果-
    (日本教育心理学会第59回総会 2017)
more...
Education (3):
  • The University of Tokyo
  • The University of Tokyo
  • The University of Tokyo Faculty of Education
Professional career (3):
  • PhD (The University of Tokyo)
  • 修士(教育学) (The University of Tokyo)
  • 学士(教育学) (The University of Tokyo)
Work history (2):
  • 2022/04 - 現在 Kokugakuin University The Faculty of Letters Professor
  • 2004/04 - 2022/04 東北大学大学院教育学研究科
Committee career (16):
  • 2023/04 - 現在 The Japan Reading Association 編集委員
  • 2023/04 - 現在 The Japan Reading Association Executive Director
  • 2014/04 - 現在 The Japan Reading Association 理事
  • 2020/04 - 2023/03 The Japan Reading Association 常任理事
  • 2017/04 - 2023/03 副編集委員長
Show all
Awards (1):
  • 2000/09/17 - 日本教育心理学会 日本教育心理学会 城戸奨励賞
Association Membership(s) (5):
The Japanese Association of Psychology in Teaching and Learning ,  Japan Society of Developmental Psychology ,  The Japanese Psychological Association ,  The Japan Reading Association ,  The Japanese Association of Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page