Rchr
J-GLOBAL ID:200901043598799171
Update date: Jan. 30, 2024
Nakahara Tomoo
ナカハラ トモオ | Nakahara Tomoo
Affiliation and department:
Job title:
教授
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Education - general
Research keywords (13):
保育者養成
, 幼児期における市民性育成
, キャラクター・エデュケーション
, 社会科授業開発
, アメリカ合衆国
, 憲法学習
, 市民性教育
, 社会科教育
, 立憲主義社会科
, U.S.A.
, Constitutional Learning
, CitizenShip Education
, Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds (19):
- 2023 - 2026 Development of a Consistent Elementary, Middle, and High School Sovereignty Education Curriculum to Foster Civic Literacy in Social Studies and Civics
- 2022 - 2025 「人生設計」を視座に置いた科目「市民生活と法」の中高一貫法教育カリキュラム開発
- 2021 - 2025 社会正義を志向する社会科教育の創造:学校教師との協働的授業開発とアジアへの普及
- 2021 - 2024 ニュージーランド保育指針テ・ファーリキの非認知能力育成論に関する学際的研究
- 2020 - 2024 公民教育における寛容性の育成に関する学際的研究
- 2020 - 2023 Harvard Judisprudential Approach in Japan: Theory and Practice
- 2020 - 2023 18歳市民力を育成する社会科 ・公民科の系統的・総合的教育課程編成に関する研究
- 2017 - 2023 保育者における省察の構造の検討と養成・研修で利用し得る演習教材の開発
- 2017 - 2022 International Research on Social Effects of Citizenship Education on Schools
- 2018 - 2021 Development of an Evaluation Method for Non-cognitive Abilities Which Enable Children to Transition from Preschool to Primary School
- 2018 - 2021 Developing Program of teacher education in Law-Related Education based on Questionnaire survey
- 2017 - 2020 Public
- 2015 - 2018 Developing Statutory Teaching Material for Young Learners Educational Transition: Based on the Viewpoint of Legal Socialization
- 2015 - 2018 Development research into value study in social studies
- 2015 - 2018 Development of Law-Related Education Program based on legal knowledge and legal opinions of middle school students
- 2014 - 2018 Developing and putting in practice a voter education program of the social studies aiming at developing human resources for community-building
- 2012 - 2015 Studying of Development of Teaching Materials of Law-Related Education Based on the Psychological Development Stages of Elementary School
- 2010 - 2012 The Development of a Social Studies Course on the Basis of theCharacter Education theory in the US.
- 2007 - 2009 The Development of a Social Studies Course on the Basis of the Constitutional Learning theory in the US
Show all
MISC (16):
-
桑原敏典, 中原朋生. 「市民的資質教育としての憲法学習の改善-政策評価過程を取り入れた基本的人権学習の原理と方法-」. 『公民教育研究』. 2009. VOL.16. pp.19-34
-
中原朋生. 「初等教育における市民性育成プログラムの内容編成-米国キャラクターエデュケーション教材を手がかりに-」. 『川崎医療短期大学紀要』. 2009. 第29号. pp.49-57
-
中原朋生. 「開かれた憲法学習の理論と方法-ハートの法認識論にもとづく社会科授業開発-」. 『社会科系教科教育学研究』. 2007. 第19号. pp.9-18
-
中原朋生. 「開かれた法認識形成-法的議論学習の論理-」. 『日本教科教育学会誌』. 2006. 第29巻第1号. pp.19-28
-
中原朋生. 「アメリカ合衆国における“憲法上の基本的人権学習”論-『権利章典』ガイドを手がかりとして-」. 『川崎医療短期大学紀要』. 2006. 第26号. pp.97-104
more...
Education (1):
- - 1998 Hiroshima University
Professional career (1):
Association Membership(s) (8):
社会系教科教育学会
, 中国四国教育学会
, 日本保育学会
, 日本教育学会
, 日本教科教育学会
, 日本公民教育学会
, 日本社会科教育学会
, 全国社会科教育学会
Return to Previous Page