Rchr
J-GLOBAL ID:200901043598799171   Update date: Jan. 30, 2024

Nakahara Tomoo

ナカハラ トモオ | Nakahara Tomoo
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general
Research keywords  (13): 保育者養成 ,  幼児期における市民性育成 ,  キャラクター・エデュケーション ,  社会科授業開発 ,  アメリカ合衆国 ,  憲法学習 ,  市民性教育 ,  社会科教育 ,  立憲主義社会科 ,  U.S.A. ,  Constitutional Learning ,  CitizenShip Education ,  Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2023 - 2026 Development of a Consistent Elementary, Middle, and High School Sovereignty Education Curriculum to Foster Civic Literacy in Social Studies and Civics
  • 2022 - 2025 「人生設計」を視座に置いた科目「市民生活と法」の中高一貫法教育カリキュラム開発
  • 2021 - 2025 社会正義を志向する社会科教育の創造:学校教師との協働的授業開発とアジアへの普及
  • 2021 - 2024 ニュージーランド保育指針テ・ファーリキの非認知能力育成論に関する学際的研究
  • 2020 - 2024 公民教育における寛容性の育成に関する学際的研究
Show all
MISC (16):
  • 桑原敏典, 中原朋生. 「市民的資質教育としての憲法学習の改善-政策評価過程を取り入れた基本的人権学習の原理と方法-」. 『公民教育研究』. 2009. VOL.16. pp.19-34
  • 中原朋生. 「初等教育における市民性育成プログラムの内容編成-米国キャラクターエデュケーション教材を手がかりに-」. 『川崎医療短期大学紀要』. 2009. 第29号. pp.49-57
  • 中原朋生. 「開かれた憲法学習の理論と方法-ハートの法認識論にもとづく社会科授業開発-」. 『社会科系教科教育学研究』. 2007. 第19号. pp.9-18
  • 中原朋生. 「開かれた法認識形成-法的議論学習の論理-」. 『日本教科教育学会誌』. 2006. 第29巻第1号. pp.19-28
  • 中原朋生. 「アメリカ合衆国における“憲法上の基本的人権学習”論-『権利章典』ガイドを手がかりとして-」. 『川崎医療短期大学紀要』. 2006. 第26号. pp.97-104
more...
Education (1):
  • - 1998 Hiroshima University
Professional career (1):
  • 博士(教育学)
Association Membership(s) (8):
社会系教科教育学会 ,  中国四国教育学会 ,  日本保育学会 ,  日本教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本公民教育学会 ,  日本社会科教育学会 ,  全国社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page