Rchr
J-GLOBAL ID:200901043707912501   Update date: Feb. 01, 2024

NISHIMORI Akiko

NISHIMORI Akiko
Research field  (2): Educational technology ,  Educational psychology
Research keywords  (6): Writing and thinking ,  Media Literacy ,  マルチメディア学習環境 ,  教材開発と評価 ,  実践研究 ,  学習者の認知過程
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2019 - 2022 拡散的思考の支援を基盤としたアーギュメント生成を促進する学習環境の開発
  • 2016 - 2020 A framework for promoting argumentation skills through idea-generation traing
  • 2013 - 2016 Development and Evaluation of Argumentation Instruction incorporated Idea Generation Training
  • 2011 - 2012 Effects of Idea-generation training on Students' Persuasive Writing
  • 2007 - 2009 The Research on effects of multimedia learning environment for learners' higher-order reading literacy.
Show all
Papers (11):
  • Akiko NISHIMORI, Machiko SANNOMIYA. Develpment of Rationale Production Training. The Science of Reading. 2018. 60. 4. 215-229
  • 西森 章子, 三宮 真智子. PF039 根拠産出トレーニングの効果に関する検討 : 呈示される例の質は産出に影響するか(教授・学習・認知,ポスター発表F). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 539-539
  • 西森 章子, 三宮 真智子. PC-036 裏づけ発想トレーニングの開発とその効果に関する検討(教授・学習,ポスター発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2013. 55. 203-203
  • 西森 章子, 三宮 真智子. PA-058 根拠産出トレーニングの試行とその効果に関する予備的検討(教授・学習,ポスター発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2012. 54. 58-58
  • 西森 章子, 三宮 真智子. P3-08 大学生におけるレポート観の予備的検討(教授・学習,ポスター発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2011. 53. 249-249
more...
MISC (41):
  • Nishimori, Machiko Sannomiya Akiko. Complementary Study about Effects of Rationale Production Training : Does Quality of Rationale Example Presented to Students Influence Their Production?. 広島修大論集. 2018. 58. 2. 103-115
  • Nishimori Akiko, Sannomiya Machiko. The Effects of Rationale Production Training on Argumentative Writings generated by High School Student. 大阪大学教育学年報. 2018. 23. 3-15
  • Nishimori Akiko, Sannomiya Machiko. Writing among Japanese High School Students : Awareness and Performance. 大阪大学教育学年報. 2015. 20. 119-125
  • Nishimori Akiko, Oshima Kinue, Kado Hiroshi, Yagi Ichiro, Himeno Kanji, Maekawa Yukiko. Development of Experts. Japan Bulletin of Educators for Human Development. 2014. 15. 0. 13-34
  • 西森 章子, 山本 はるか. 動的システム理解における情報提示様式の効果に関する研究 (第2回日本視聴覚教育協会・井内賞受賞論文発表). 視聴覚教育. 2009. 63. 2. 15-20
more...
Books (3):
  • 未来を拓く教師のわざ
    一茎書房 2016 ISBN:9784870741997
  • 子どもに向きあう授業づくり-授業の設計、展開から評価まで (図でわかる教職スキルアップシリーズ)
    図書文化社 2006 ISBN:4810064751
  • 認知心理学からみた授業過程の理解
    北大路書房 1999 ISBN:4762821306
Lectures and oral presentations  (14):
  • 児童における「叱られること」への認知に関する検討
    (日本教育心理学会第61回総会 2019)
  • 根拠産出トレーニングの効果に関する検討(3)-立場選択の保留はマイサイドバイアスを低減するか-
    (日本教育心理学会第60回総会 2018)
  • 動的システム理解における情報提示様式の効果に関する研究
    (第14回日本教育メディア学会年次大会 2007)
  • 通知表・評価観点を基にした学力観の分析(1)-認知過程に焦点をあてたカテゴリ分析を通じて-
    (日本教育工学会 第23回全国大会 2007)
  • 就学前児のテキスト理解に言語化経験が及ぼす影響
    (日本教育心理学会第48回総会 2006)
more...
Education (3):
  • 2010 - 2015 Osaka University
  • 1995 - 1997 Osaka University
  • 1991 - 1995 Osaka University Faculty of Human Sciences
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (大阪大学)
Work history (7):
  • 2021/04 - 現在 Hiroshima Shudo University The Faculty of Humanities and Human Sciences
  • 2017/04 - 現在 Hiroshima Shudo University The Faculty of Humanities and Human Sciences
  • 2010/04 - 2014/03 Hiroshima Shudo University
  • 2005/04 - 2010/03 Osaka Prefecture University Faculty of Humanities and Social Sciences Lecturer
  • 2004/04 - 2005/03 Osaka Prefecture University
Show all
Awards (3):
  • 2008 - 日本教育メディア学会 井内賞
  • 2005 - 日本教育工学会 研究奨励賞
  • 1999 - 坂元彦太郎記念教育メディア研究奨励賞
Association Membership(s) (6):
日本読書学会 ,  日本教師学学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本教育メディア学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page