Rchr
J-GLOBAL ID:200901043760599106   Update date: Sep. 23, 2022

Hamada Miwa

ハマダ ミワ | Hamada Miwa
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (2): 日本語教育 ,  Japanese Language Education
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2015 - 2019 グループ練習活動を取り入れた漢字授業のデザインと教材開発
  • 2013 - 2016 アカデミックCan-Doグリッドに基づく日本語教材モデルの設計
  • 2012 - 2015 漢字教育におけるグループ学習-学習効果の検証と教材の開発-
  • 2002 - 2004 日本語学習を支援するための音楽教材の開発
  • Development of "Beginner's Kanji" Textbook for Learners of Japanese
Show all
Papers (44):
  • HAMADA MIWA. A Report on Online Kanji Classes Using Making Four-choice Quiz Activities. ournal of the Organization for International Education and Exchange, University of Toyama. 2022. 4. 14-22
  • HAMADA MIWA. Online Examinations for Remote Japanese Language Classes Using Moodle. Journal of the Organization for International Education and Exchange, University of Toyama. 2021. 3. 20-30
  • HAMADA Miwa, TANAKA Nobuyuki. A Trial Japanese Language and Culture Seminar for Foreign Workers. Journal of the Organization for International Education and Exchange, University of Toyama. 2021. 2. 11-19
  • TANAKA Nobuyuki, HAMADA MIWA, SOEJIMA Kenji. A Survey on Japanese Language Education for Foreign Workers in Toyama Prefecture. Journal of the Organization for International Education and Exchange, University of Toyama. 2021. 3. 1-10
  • NAKAGAWA Kazuko, HAMADA Miwa. A Report of the Workshop to Cultivate “Global Japanese” for Japanese Students and Foreign Students. Journal of the Organization for International Journal of the Organization for International Educaction and Exchange, University of Toyama. 2019. 2. 27-44
more...
MISC (6):
  • 深澤 のぞみ, 濱田 美和. 書けない悩みをズバッと解消! レポートの書き方入門. クリニカルスタディ. 2018. 39. 8. 57-65
  • 濱田 美和, 高畠 智美. 日本語学習者のための漢字学習サイト「漢字園」:異字同訓の漢字クイズ. 平成19年度 教育支援のためのe-Learningにおける富山大学の現状と課題. 2008. 129-130
  • 深澤のぞみ, 濱田美和, 後藤寛樹. 「教師用ナビ」の「コンピュータを使う」コンテンツ作成. 国際交流基金日本語国際センター『みんなの教材サイト』. 2004
  • HAMADA Miwa. Establishment of Web Site, "Japanese Songs" for Japanese Language Learners. Journal of Japanese language education methods. 2003. 10. 2. 10-11
  • 加藤 扶久美, 出原 節子, 深澤 のぞみ, 濱田 美和, 後藤 寛樹. 留学生センターにおける情報化への取り組み-現状と展望-. 富山大学総合情報処理センター広報. 2003. 7. 2-6
more...
Books (2):
  • 21世紀のカレッジ・ジャパニーズ
    国書刊行会 2018 ISBN:9784336062840
  • 日本語でできる! 外国人のためのパソコンのきほん
    スリーエーネットワーク 2010 ISBN:9784883195299
Lectures and oral presentations  (33):
  • 大学初年次留学生のためのアカデミック・ジャパニーズ総合教材の開発
    (2017年度日本語教育学会春季大会 2017)
  • 漢字クラスにおけるグループ練習用教材-ワークシート、カード、タブレット端末の効果的な活用法-
    (日本語教育国際研究大会 2016)
  • 日本語自己学習用Web教材の再デザイン-授業とのつながりの強化-
    (2015PCカンファレンス分科会 2015)
  • 断りのEメールにおける理由の述べ方-中国人留学生を例に-
    (2014年度日本語教育学会秋季大会 2014)
  • アカデミック・ジャパニーズイメージモデルと新規教材開発に向けての既存教材の特性分析
    (2014年度日本語教育学会秋季大会 2014)
more...
Works (7):
  • 留学生のための毎日のKANJI Vol.2(富山大学留学生センター開発教材)
    濱田 美和, 高畠 智美, 市島 佑起子 2010 -
  • 留学生のための毎日のKANJI Vol.1(富山大学留学生センター開発教材)
    高畠 智美, 濱田 美和, 市島 佑起子 2007 -
  • 富山大学 留学生の情報活用能力養成のための基礎調査報告書(2)-留学生アンケート結果-
    濱田 美和, 深澤 のぞみ, 後藤 寛樹 2005 -
  • 富山大学 留学生の情報活用能力養成のための基礎調査報告書(1)-教員アンケート結果-
    深澤 のぞみ, 濱田 美和, 後藤 寛樹 2005 -
  • 『みんなの教材サイト』(国際交流基金日本語国際センター)「教師用ナビ」の「コンピュータを使う」コンテンツ作成
    島田 徳子, 久保田 美子, 深澤 のぞみ, 濱田 美和, 後藤 寛樹 2004 -
more...
Education (1):
  • 1992 - 1994 Osaka University of Foreign Studies
Professional career (1):
  • Master (Osaka University of Foreign Studies)
Work history (7):
  • 2018/04 - 現在 : 富山大学国際機構 教授
  • 2014/04 - 2018/03 : 富山大学国際交流センター 教授
  • 2013/10 - 2014/03 : 富山大学国際交流センター 准教授
  • 2007/04 - 2013/09 : 富山大学留学生センター 准教授
  • 1999/09 - 2007/03 : 富山大学留学生センター 助教授
Show all
Committee career (1):
  • 2015/04 - 2021/03 専門日本語教育学会 編集幹事
Association Membership(s) (9):
COMMUNITY FOR INNOVATION OF EDUCATION AND LEARNING THROUGH COMPUTERS AND COMMUNICATION NETWORKS ,  The Society for Technical Japanese Education ,  日本言語学会 ,  日本語学会 ,  日本語教育学会 ,  The Society of Japanese Grammar ,  The Linguistic Society of Japan ,  The Society of Japanese Linguistics ,  The Society for Teaching Japanese as a Foreign Lanuguage
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page