Rchr
J-GLOBAL ID:200901043802777778   Update date: May. 09, 2023

Yoshida Norihiro

ヨシダ ノリヒロ | Yoshida Norihiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (2): プログラミング教育 ,  一般情報教育
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 1993 - 一般情報教育の実践的研究
Papers (2):
  • 吉田典弘, 和田裕一, 邑本俊亮, 堀田龍也, 篠澤和久. 一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係. 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ. 2021. 7. 1. 14-24
  • 吉田典弘, 和田裕一, 邑本俊亮, 堀田龍也, 篠澤和久. 一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係に関する検討. 情報処理学会 情報教育シンポジウム2018論文集. 2018. 126-133
MISC (4):
  • 吉田典弘, 越智徹. Pythonを用いたプログラミングスキルの基礎力習得のための「情報機器の操作」シラバスの提案. 情報処理学会第153回コンピュータと教育研究会,情報処理研究報告. 2020. 1-10
  • 吉田典弘, 堀田龍也, 篠澤和久. プログラミング教育における手順的思考力に関する評価方法の分析. 情報処理学会第141回コンピュータと教育研究会 情報処理研究報告. 2017. 1-8
  • 吉田典弘, 篠澤和久. プログラミング教育で育成される能力の評価結果の検討. 情報処理学会第140回コンピュータと教育研究会 情報処理研究報告. 2017. 1-6
  • 吉田典弘, 篠澤和久. 教養教育におけるプログラミング教育で育成される能力の分析. 教育システム情報学会特集論文(プログラミング教育)研究会. 2017. 26. 1-8
Books (1):
  • プログラミングと思考力
    関西学院大学出版会 2019
Education (3):
  • 2011 - 2017 東北大学大学院 情報科学研究科 人間社会情報科学専攻 博士後期課程
  • 1990 - 1992 Tamagawa University Graduate School of Engineering Electric Engineering
  • 1986 - 1990 Tamagawa University College of Engineering Engineering department of information and communication
Work history (5):
  • 2023/04 - 現在 Nihon University College of International Relations Department of International Studies
  • 2019/09 - 2021/03 Hagoromo University of International Studies Hagoromo University of International Studies Hagoromo University of International Studies
  • 2015/04 - 2019/03 Kwansei Gakuin University
  • 2002/03 - 2015/03 Sagami Women's University Faculty of Arts and Sciences Department of Information and Media Studies
  • 1993/11 - 1997/03 福島女子短期大学 秘書科
Committee career (2):
  • 2004/04 - 2008/03 情報処理学会 一般情報処理教育委員会 委員
  • 2004/04 - 2008/03 情報処理学会 コンピュータと教育研究会 運営委員
Association Membership(s) (3):
情報処理学会 ,  教育システム情報学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page