Rchr
J-GLOBAL ID:200901043904127417   Update date: Feb. 14, 2024

Aizawa Masafumi

アイザワ マサフミ | Aizawa Masafumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
  • KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION  Comprehensive Center for Clinical Education 
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (1): 集団適応に困難をかかえる子どもの社会性発達に関する研究
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2018 - 2020 生きる力の育成を目指したインクルーシブ社会における防災・安全教育
  • 2016 - 2019 オントロジーを用いた発達障碍者の災害支援ニーズの調査と支援システムの構築
  • 2016 - 2019 小学校におけるWell-Beingを視座とした集団適応行動に関する研究
  • 2015 - 2018 幼児期・児童期の情動発達アセスメント・スケールの開発と保育・教育への応用
  • 2013 - 2016 発達障害の可能性のある児童生徒に対する早期支援・教職員の専門性向上
Show all
Papers (41):
  • Saki Iwao, Masafumi Aizawa. Creating developmentally appropriate classes for children with intellectual disabilities:Based on the Japanese government's curriculum guidelines on the material to be taught national language in special needs schools. 2023. 2. 55-67
  • Mioko Tanaka, Masahumi Aizawa. Needs and issues in using special-needs schools' after-school services: Based on questionnaire survey responses from guardians of children with intellectual disabilities. 2023. 2. 21-28
  • Makiko Fujiwara, Masafumi Aizawa. Lesson Development as Universal Design in High School Japanese Language Departments - Study through the Preparation of Classical Literature Teaching Materials -. RESEARCH BULLETIN COMPREHENSIVE CENTER FOR CLINICAL EDUCATION KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION. 2022. 1. 81-92
  • Kana Ando, Masafumi Aizawa. In-school Support Systems for Special Needs Education in high schools. RESEARCH BULLETIN COMPREHENSIVE CENTER FOR CLINICAL EDUCATION KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION. 2022. 1. 93-102
  • Masafumi AIZAWA, Reika AKASHI. Effect of "Exchange and Joint Learning" between High School Students and Special Needs School for Intellectual Disabled Students. RESEARCH BULLETIN COMPREHENSIVE CENTER FOR CLINICAL EDUCATION KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION. 2022. 1. 71-79
more...
MISC (30):
  • 相澤雅文. よく嘘をつく小学生への理解と対応. 発達教育5月号. 2023. 16-17
  • 相澤雅文. 幼児期の「いたずら」と情動調整の課題. 発達教育4月号. 2023. 16-17
  • 相澤雅文. ヤングケアラーによる兄弟の養育とその課題. 発達教育3月号. 2023. 16-17
  • 相澤雅文. 選択制かん黙のある子ども理解と支援. 発達教育2月号. 2023. 16-17
  • 相澤雅文. ゲーム症の傾向が強くなっていることが心配な子ども. 発達教育1月号. 2022. 16-17
more...
Books (32):
  • 京都発 高等学校における特別支援教育のこれから-持続可能な支援にむけて
    クリエイツかもがわ 2022 ISBN:9784863423282
  • 臨床発達心理士わかりやすい資格案内
    金子書房 2020 ISBN:9784760838301
  • 中学校学級担任のための よくわかるインクルーシブ教育
    開隆堂 2019
  • 教員になりたい学生のための テキスト特別支援教育
    クリエイツかもがわ 2019 ISBN:9784863422575
  • 小・中学校 管理職のための よくわかるインクルーシブ教育
    開隆堂 2019 ISBN:9784304021619
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(2)
    (日本特殊教育学会 第49回大会 2011)
  • 学級集団への適応に課題を抱える児童に関する研究(1)
    (日本LD学会 第20回大会 2011)
  • 「気になる」生徒の中学校から高等学校への移行に関する研究(2)
    (日本LD学会 第20回大会 2011)
  • 教師の見取りと児童の心理の時系列的変化 -「気になる」児童のチェックリストと心理尺度「Q-U」との関連から-
    (日本発達心理学会第22回大会 2011)
  • LD等通級指導教室に通級する児童に関する研究
    (日本LD学会 第19回大会 2010)
more...
Education (3):
  • - 2012 Tohoku University Graduate School, Division of Education
  • - 2003 Miyagi University of Education Graduate School, Division of Education
  • - 1984 Chiba University Faculty of Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (東北大学)
  • Ph.D (Tohoku University)
Work history (13):
  • 2021/04 - 現在 Comprehensive Center for Clinical Education
  • 2021/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education
  • 2019/04 - 現在 Comprehensive Center for Clinical Education Professor
  • 2019/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Comprehensive Center for Clinical Education Professor
  • 2012/04/01 - 2019/03/31 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Center for Researchi and Training in Special Needs Education Professor
Show all
Committee career (9):
  • 2022/05 - 現在 日本臨床発達心理士会 全国幹事
  • 2022/04 - 現在 日本臨床発達心理士運営認定機構 将来構想委員
  • 2022/04 - 現在 日本臨床発達心理士運営認定機構 研修委員会委員
  • 2022/04 - 現在 日本発達心理学会 理事
  • 2017/04 - 現在 日本臨床発達心理士会 災害支援委員
Show all
Association Membership(s) (8):
日本LD学会 ,  日本発達障害学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本特別ニーズ教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本臨床発達心理士会 ,  日本トゥレット協会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page