Rchr
J-GLOBAL ID:200901044334696370   Update date: Mar. 29, 2024

TORII Tomoko

トリイ トモコ | TORII Tomoko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.ritsumei.ac.jp/acd/ac/itl/index.html
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (5): Educational Administration ,  Institutional Research ,  Higher Education Curriculum ,  Higher Education Management ,  Higher Education Management, Higher Education Curriculum, Institutional Research, Educational Administration
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2019 - 2023 Study on Building Reinforcing Loops to Evaluate and Improve Educational Programs for University Quality Assurance
  • 2018 - 2022 深い学びを支援するための機械学習に基づく授業状況・学習状況の推定と可視化
  • 2014 - 2017 International Comparison on Professional Development of Middle Managers for Internal Quality Assurance in University Education
  • 2014 - 2017 A study on the system of utilization and disclosure of educational information in management of teaching and learning in Japanese universities and colleges
  • 2011 - 2014 Quality Assurance and Learning Outcome Assessment of Education Abroad Experience
Show all
Papers (99):
  • Torii, Tomoko. Organizational Advancement of Diversity, Equity, and Inclusion in Learning and Teaching at the Australian National University. Nagoya Journal of Higher Education. 2024. 24. 131-153
  • Torii, Tomoko, Kondo, Nobuhiko, Yamamoto, Koichi. Holistic Approach to Successful Institutional Research and Institutional Effectiveness Based on Local Intelligence in Japanese Universities: Required Conditions for Bridging IR and IE. Asia-Japan Research Academic Bulletin. 2023. 4. 1-13
  • ES制度の趣旨および研修プログラムの概要:ES自身の成長へのまなざし. ITL News. 2023. 59. 2-3
  • A Study of Institutional Promotion and Key Performance Indicators of Diversity, Equity, and Inclusion in Universities- Focusing on Initiatives at the Australian National University -. Proceedings of the Meeting on Japanese Institutional Research. 2022. 11. 144-149
  • Discussant's Remarks: Perspectives of Examining Program Development and Diversity in University Constituents. 2022. 44. 1. 124-125
more...
MISC (10):
  • Liile Lerato Lekena-Bayaga, Jan Botha, Angel Calderon, Ching-Hui Lin, Attila Pausits, Wen Qi, Tomoko Torii. Building Capacity in Institutional Research Around the World: IR Grows Wider and Stronger Each Year. eAIR Special Features. 2023
  • 鳥居 朋子, 岡田 有司, 林 透, 大山 牧子, 高橋 哲也. 教育プログラムの評価と改善における教育情報の活用およびIRの現状と課題 : ティップス開発に向けて-Current Status and Issues of Initiatives on Educational Information Utilization and IR in Program Evaluation and Improvement : Toward the Development of Tips. 大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education / 「大学教育学会誌」編集委員会 編. 2022. 44. 2. 106-111
  • In response to a book review. 2022. 29. 251-256
  • Keynote Lecture (The 11th Annual FD Conference). 2014. 11. 2. 1-14
  • 石本雄真, 川那部隆司, 鳥居朋子, 小野勝大, 辰野有. IR部門と学部の連携による学習成果測定の結果の活用-学生個人へのフィードバックの試み-. 大学教育学会第35回発表要旨集. 2013. 264-265
more...
Books (13):
  • Evaluation and Improvement of Educational Programs in University Quality Assurance: Tips for Creating a Virtuous Circle Using the IR Function
    2024 ISBN:9784861633935
  • 「学習成果」の可視化と達成度評価 - その現状・課題・展望 -(JUAA選書17)
    東信堂 2023
  • 大学のIRと学習・教育改革の諸相 : 変わりゆく大学の経験から学ぶ
    玉川大学出版部 2021 ISBN:9784472406157
  • 学士課程教育のカリキュラム研究
    東北大学出版会 2021 ISBN:9784861633669
  • 達成すべき教育上の目的・目標の検証結果の活用策について
    公益財団法人 大学基準協会 大学評価研究所 2021
more...
Lectures and oral presentations  (164):
  • ロールモデルの可視化と情報の共有ーX大学の事例をもとにー
    (第9回大学基準協会大学評価研究所公開研究会 「学生参画を通じた教育の質保証とその課題」 2024)
  • プログラム開発における評価フェーズへのまなざし
    (大学教育学会2023年度課題研究集会課題研究シンポジウムII「大学教育・経営人材の育成とプログラム開発に関する研究」 2023)
  • Development of Tips for the Creation of a Virtuous Cycle of Evaluation and Improvement of Educational Programs in Universities
    (2023)
  • Promoting diversity, equity, and inclusion in universities: An international comparative perspectives from Australia and Japan
    (UK and Ireland HEIR Network 2023 Annual Conference 2023)
  • A Study on Institutional Promotion of Diversity, Equity, and Inclusion at the Australian National University
    (2023)
more...
Works (2):
  • 文部科学省海外先進教育実践研究プログラム
    2005 - 2005
  • 文部科学省海外先進教育実践研究プログラム
    2005 - 2005
Education (3):
  • - 2003 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Education
  • - 2003 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Education
  • - 2000 Nagoya University Graduate School, Division of Education Pedagogy Major
Professional career (2):
  • PhD(Education) (Nagoya University)
  • MA(Education) (Nagoya University)
Work history (10):
  • 2009/04 - 現在 Ritsumeikan University Institute for Teaching and Learning, Professor
  • 2019/04 - 2021/03 立命館大学大学評価・IR室・副室長
  • 2018/04/01 - 2019/03/31 立命館大学教育・学修支援センター・副センター長
  • 2016/04/01 - 2019/03/31 Director, Office of University Assessment, Ritsumeikan University
  • 2018/04 - 2019/03 立命館大学 教育学修支援センター
Show all
Committee career (47):
  • 2023/07 - 現在 一般社団法人 大学教育学会 大学教育研究力向上委員会委員長
  • 2022/04 - 現在 Ritsumeikan University Research-Life Support Division for Promotion of Gender Equality steering committee
  • 2019/01 - 現在 公益財団法人 大学基準協会 大学評価研究所一般研究員
  • 2015/06 - 現在 一般社団法人 大学教育学会 理事
  • 2023/11 - 2026/11 The Japan Society for Educational System and Organization auditor
Show all
Awards (4):
  • 2023/03 - 一般社団法人大学教育学会 大学教育学会JACUEセレクション2023認定(『大学のIRと学習・教育改革の諸相:変わりゆく大学の経験から学ぶ』玉川大学出版部)
  • 2022/06 - 一般社団法人大学教育学会 大学教育学会JACUEセレクション2022認定(『学士課程教育のカリキュラム研究』東北大学出版会)
  • 2021/05 - 学校法人立命館 2020年度「全学的視点からの教育研究行政等の評価・報奨」採択 新型コロナウィルス対応における教育・学修支援センターWeb授業支援業務
  • 2017/03 - Japan Association for College and University Education Presidential Award Management Tips for Quality Assurance in General Education Ver. 1.0
Association Membership(s) (9):
Australasian Association for Institutional Research ,  The Japan Society for Educational Sociology ,  Japan Society for Educational Technology ,  The Japanese Association for the Study of Educational Administration ,  The Japan Society for Educational System and Organization ,  Japan Association for College and University Education ,  Japanese Association of Higher Education Research ,  Japanese Educational Research Association ,  Association for Institutional Research
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page