Rchr
J-GLOBAL ID:200901045007033135   Update date: Dec. 06, 2023

Oga Chiharu

オオガ チハル | Oga Chiharu
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (6): コロケーションの習得 ,  中国人学習者 ,  第二言語習得 ,  Second Language Acquisition ,  Chinese Learners ,  the acquisition of vocabulary
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2019 - 2022 日本語学習者による多義語コロケーションの習得
  • 2020 - 2020 日本語学習者による多義語コロケーションの習得
  • 2016 - 2019 日本語学習者によるコロケーションの習得過程-概念形成理論を援 用して-
  • 2016 - 2018 日本語学習者によるコロケーションの習得過程-概念形成理論を援 用して-
  • 2014 - 2016 日本語語彙知識における漢字読み能力の重要性の研究-オンラインテスト応用を目指して-
Show all
Papers (41):
  • 森田淳子, 麻生迪子, 大神智春, 鈴木綾乃, 林富美子. 日本語母語話者による多義動詞の意味体系- 「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて-. JSL 漢字学習研究会誌. 2023. 15. 39-48
  • OHGA, Chiharu. Acquisition of Polysemous Collocations in Japanese by Chinese Native Speakers: Comparison of Learners by Level. Research Bulletin International Student Center Kyushu University. 2023. 31. 1-12
  • 大神 智春, 森田 淳子, 麻生 迪子, 鈴木 綾乃, 林 富美子. 日本語学習者・母語話者が考える多義動詞の基本的語義とは何か. 日本語教育方法研究会会誌. 2022. 29. 1. 16-17
  • SUZUKI Ayano, OHGA Chiharu. Production of the Collocation of Polysemous Words Found in the International Corpus of Japanese as a Second Language (I-JAS). Journal of Japanese Lanugage Teaching. 2022. 182. 95-109
  • 林富美子, 鈴木綾乃, 麻生迪子, 森田淳子, 大神智春. 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「する」「ある」に焦点を当てて-. 外国語教育研究. 2022. 25
more...
MISC (22):
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2020
  • 大神智春, 郭俊海. 平成28年度~平成30年度科学研究費助成金基盤研究(C)研究成果報告書 日本語学習者によるコロケーションの習得過程-概念形成理論を援用して-. 2019
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2019
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2018
  • 大神 智春. 日本語研修コース. 2017
more...
Books (15):
  • Aquisition of Polysemous Collocations in Japanese by Japanese Language Learners
    2021 ISBN:9784823410673
  • 『言語の研究-言語学、日本語学、日本語教育学、言語コミュニケーション学からの視座-』
    花書院 2019
  • 使って身につく漢字語彙 vol.2 Basic Kanji Workbook vol.2
    凡人社 2016
  • Basic Kanji Workbook 使って、身につく!漢字×語彙 2
    凡人社 2016
  • Basic Kanji Workbook 使って、身につく!漢字×語彙2
    凡人社 2016
more...
Lectures and oral presentations  (41):
  • 日本語学習者による多義語コロケーションの理解 -「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて-
    (外国語教育学会第26回大会 2023)
  • What Are the Basic Meanings of Certain Polysemous Verbs, to Japanese-Language Learners and to Native Japanese Speakers?
    (Japanese Language Education Methods 2022)
  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて-
    (第 9 1 回 JSL 漢字学習研究会 2022)
  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「する」「ある」に焦点をあてて-
    (外国語教育学会 2021)
  • 日本語学習者による多義語コロケーションの習得
    (学習者コーパス(I-JAS) 研究会 2021)
more...
Works (1):
  • 『Basic Kanji Book Vol.1 Work Book』
    2005 -
Education (2):
  • - 1999 Kyushu University The graduater school of Social and Cultural Studies Japanese Language Teaching
  • - 1992 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 芸術工学博士 (九州大学)
Work history (1):
  • 2005/11 - International Student center, Kyushu University Professor
Committee career (39):
  • 2020/04 - 現在 九州大学 共創学部国際教育企画室委員
  • 2020/04 - 現在 九州大学 基幹教育科目実施班(日本語班)
  • 2020/04 - 現在 九州日本語教育連絡協議会 運営委員
  • 2019/04 - 現在 九州大学 日本語教育関連会議 議長
  • 2022/04 - 2024/03 九州大学 共創学部言語科目班
Show all
Awards (1):
  • 1999/12 - Jilin province, China Jilin honor award
Association Membership(s) (13):
EAST ASIAN RESEARCH SOCIETY FOR JAPANESE LANGUAGE EDUCATION AND JAPANESE CULTURE ,  JAPANESE COGNITIVE LINGUISTICS ASSOCIATION ,  JSL漢字学習研究会 ,  福岡JSL研究会 ,  第二言語習得研究会 ,  日本言語学会 ,  日本語教育方法研究会 ,  日本語教育学会 ,  International Education Society of Japan ,  九州日本語教育連絡協議会 ,  Japanese Cognitive Science Society ,  The Japan Second language Association ,  中国語話者のための日本語教育研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page