Rchr
J-GLOBAL ID:200901046416848155   Update date: Mar. 11, 2024

Sekita Kazuhiko

セキタ カズヒコ | Sekita Kazuhiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (2): 教育心理・教育方法 ,  Educational Psychology
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2022 - 2025 ディプロマポリシーと授業実践をつなぐ学習者中心の授業観の解明と研修方法の開発
  • 2014 - 2018 Development of syllabus to foster the writing skills of university students while overcoming the weak sense of writing
  • 2014 - 2016 協同教育研究推進プロジェクト
  • 2011 - 2015 A support environment for Academic Adviser using Web-based e-portfolio that evaluate a student performance automatically.
  • 2009 - 2011 A Study on an Educational Model and Quiz Creation Support Environment Maximizing Learning Effect by Collaborative Quiz Creation
Show all
Papers (16):
  • 山田嘉徳, 関田一彦. 授業改善に向かう大学教員の授業観・教育観の検討 ー学習者中心の教育の視点からー. 大学教育学会誌. 2022. 44. 2. 40-50
  • 関田一彦. アメリカの協同学習理論の受容と融合. 日本協同教育学会編『日本の協同学習』ナカニシヤ出版に所収. 2019. 51-68
  • 関田一彦. LTDと大学入試: 創価大学PASCAL入試の取り組み. 協同と教育. 2019. 145-152
  • 関田一彦,森川由美. 主体的・対話的で深い学びを促す振り返り:協同教育の視点からの一考察. 創価大学教育学論集. 2019. 71. 243-258
  • 関田一彦. 2015年度会員調査結果からみた初年次教育の現状と課題. 初年次教育学会編『進化する初年次教育』世界思想社 所収. 2018. 191-200
more...
MISC (77):
  • 関田一彦, 福博充, 柴田香奈子. 振り返り中心の授業デザイン. 創価大学教育学論集. 2024. 76. 303-315
  • 関田一彦. 人間教育の最高学府をめざす創価大学において協同教育を扱う意義. 創価大学教育学論集. 2023. 75. 1-11
  • 関田一彦. 教育観・授業観調査のまとめ. 創価大学学士課程教育機構研究誌. 2022. 11. 89-97
  • 関田一彦. 協同教育の中核としての協同学習 -日本協同教育学会の協同学習ワークショップの特徴解説を中心に. 創価大学教育学論集. 2022. 74. 159-169
  • 関田一彦, 佐藤広子. コロナ禍における初年次教育科目「学術文章作法I」の対応. 初年次教育学会誌. 2021. 13. 1. 6-10
more...
Books (24):
  • 創学研究所編『創学研究II -日蓮大聖人論』
    第三文明社 2023 ISBN:9784476034189
  • 涌井恵編著『特別支援教育とアクティブ・ラーニング』
    金子書房 2023
  • Contemporary Global Perspectives on Cooperative Learning
    Routledge 2023 ISBN:9781003268192
  • 井下千以子編著『思考を鍛えるライティング教育 書く・読む・対話する・探求する力を育む』
    慶応義塾大学出版会 2022 ISBN:9784766428308
  • Kagan Cooperative Learning Structures
    2021
more...
Lectures and oral presentations  (15):
  • 大学教員が抱く授業観の探索的検討
    (第26回 大学教育研究フォーラム 2020)
  • 大学教員が抱く授業観の探索的検討-質問紙調査から見えてきた課題-
    (大学教育学会第41回大会 2019)
  • Improving curriculum instruction through reflecting on students' learning outcomes
    (Association of American Colleges and Universities 2016)
  • 学会会員調査結果から見た初年次教育の現状と課題 ~学会としての高大接続改革への対応~
    (初年次教育学会第8回大会 課題研究シンポジウム 2015)
  • Promoting Dialogic Teaching Through Manabiai
    (World Association of Lesson Studies International Conference 2014 in Bandung, Indonesia 2014)
more...
Education (3):
  • 1985 - 1991 イリノイ大学大学院 教育学研究科 教授法・教育課程研究
  • 1982 - 1985 University of Wisconsin
  • - 1982 Soka University Faculty of Letters Department of Sociology
Professional career (1):
  • Ph.D (University of Illinois)
Committee career (4):
  • 2004/05 - 2022/09 Japan Association for the Study of Cooperation in Education Board member
  • 2012/06 - 2021/05 初年次教育学会 理事
  • 2010/07 - 2015/08 Japan Association for the Study of Cooperation in Education President
  • 2007 - 2010 国際協同教育学会(International Association for the Study of Cooperation in Education) 理事
Awards (1):
  • 2007/06 - 豪日交流基金 Sir Neil Currie Curriculum Development Award 2007
Association Membership(s) (7):
日本高等教育開発協会 ,  大学教育学会 ,  初年次教育学会 ,  日本協同教育学会 ,  日本グループダイナミクス学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page