Rchr
J-GLOBAL ID:200901046971953428   Update date: May. 08, 2024

Kojima Michio

コジマ ミチオ | Kojima Michio
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research keywords  (1): 発達障害、知的障害、ダウン症、自己理解、自尊感情、社会性、対人関係支援、生涯発達、自己形成支援、発達心理学、発達心理臨床、早期療育、キャリア教育
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2024 - 2029 通常学級において知的障害児の自尊感情と学習効果を高めるインクルーシブ教育の構築
  • 2020 - 2025 知的障害者の青年期・成人期における肥満対策を目的とした健康づくり支援システム開発
  • 2022 - 2023 知的・発達障害児へのオンラインによる対人関係支援ゲームプログラムの開発と普及
  • 2020 - 2023 インクルーシブ教育場面における知的障害児の学習効果と自己評価
  • 2020 - 2022 知的・発達障害者のセルフアドボカシースキル獲得支援プログラムの開発・普及
Show all
Papers (82):
  • Yamanaka, Erika, Inayama, Takayo, Ohkawara, Kazunori, Kojima, Michio, Nakada, Tsubasa, Kita, Ichiro. Effects of substituting sedentary time with physical activity on body mass index in Japanese adults with Down syndrome: A cross-sectional study. Heliyon. 2024. 10. 8
  • Ogawa, Shuhei, Kojima, Michio. Contingencies of Self-Worth, Contentment of Sources of Self-Worth, and Self-Esteem among Japanese High School Students. Asian Journal of Human Services. 2024. 26. 1
  • Shiratori, Mami, Kojima, Michio, Igarashi, Motoko. Relationship between burnout, mental health, and assertiveness among nursery school teachers of children with special needs. Journal of Developmental Disabilities Research. 2024. 1. 18-37
  • Shuhei, Ogawa, Kojima, Michio. Relationship between contingencies of self-worth, contentment of sources of self-worth, and subjective well-being of Japanese people with autism spectrum disorder. Journal of Developmental Disabilities Research. 2024. 1. 38-58
  • 小島, 道生. Explaining Peers with Autism Spectrum Disorder to Others and Coping with Others’ and Siblings’ Negative Attitudes. Asian Journal of Human Services. 2023. 24. 46-60
more...
Books (27):
  • ゆっくり育つ子どもの「ことば・コミュニケーション」を育む遊び80
    Gakken 2022 ISBN:4058019115
  • 障害者・障害児心理学
    ミネルヴァ書房 2022
  • 特別支援教育
    協同出版 2022
  • はじめて学ぶ教職 特別支援教育
    2018 ISBN:9784623081523
  • 事例で学ぶ発達障害者のセルフアドボカシー
    2017 ISBN:9784760826612
more...
Lectures and oral presentations  (63):
  • 知的・発達障害児におけるStudent-Teacher Relationshipsに関する研究の動向と今後の展望に関する一考察
    (日本発達障害学会第57回研究大会)
  • 自閉スペクトラム症を伴う高校生の自己価値の随伴性および自己価値の源泉の充足感と生活満足度の関係性
    (日本発達障害学会第57回研究大会)
  • Moderate to vigorous physical activity in daily life of Japanese children with Down syndrome is shorter than that of normal children
    (International congress of nutrition in Tokyo)
  • ダウン症者の読み書き能力と視覚情報処理能力及び聴覚的語音弁別能力との関連の検討
    (日本発達障害学会 第57回研究大会)
  • 知的・発達障害児における子ども-教師間の信頼関係構築に関する質的研究 ー知的障害特別支援学校の教師による語りを通してー
    (日本特殊教育学会第60回大会)
more...
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (筑波大学)
Work history (8):
  • 2024/04 - 現在 筑波大学人間系(障害科学域)教授
  • 2015/04 - 2024/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
  • 2009/04 - 2015/03 Gifu University Faculty of Education
  • 2006/10 - 2009/03 Nagasaki University Faculty of Education
  • 2004/04 - 2006/09 Nagasaki University Faculty of Education
Show all
Committee career (5):
  • 2022/06 - 現在 日本発達障害福祉連盟 理事
  • 2012/04 - 現在 学校心理士認定運営機構 認定委員
  • 2009/01 - 現在 日本発達障害学会 理事
  • 2019/04 - 2022/03 日本LD学会 倫理委員会委員
  • 2013/04 - 2022/03 日本発達障害学会 常任編集委員
Awards (3):
  • 2023/06 - 日本発達障害学会第8回優秀論文賞(連名発表)
  • 2018/06 - 日本発達障害学会第4回優秀論文賞(連名発表)
  • 2012/08 - 発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page